Ska måla om huset och ska borsta av gammal lös färg.
Nu är det så att all gammal färg är lös det innebär att man utan större ansträngning får en helt ren yta.
Frågan är...kan man blåsa rent hela väggen med en högtryckstvätt???
 
Visst kan man.................
Men det kommer att ta ett bra tag för väggen att torka innan du kan måla med någon ny färg.
Om den nu sitter löst skulle jag skrapa vidare.
Varför byta från Faluröd ??? Lessnat på rött? Läste någon stans att "Falu" nu även finns i andra kulörer.
Själv har jag samma problem fast tvärrt om. Har en linoljestruken fasad som jag skulle vilja måla med Falurödfärg.
 
Vill inte byta.... ska ha falu rött igen.
Det var bara så att färgen lossnade lite för lätt.
Därför tyckte jag att man skulle kunna få det helt trärent innan ny(om)strykningen.

Frågan är ju bara hur mycket vatten som tränger in. det lossnade mycket lätt...
Kna man slippa dammet så är jag glad. Förresten så målades huset om för typ 3 år sen och då gjorde förre ägaren ett dåligt förarbete. Tydligen.
Ett riktigt hällregn och färgen lossnar.
 
Om du lyckas få det inärmaste trärent blir det två strykningar. Späd rödfärgen en del vid en första strykning. Nästa kör man "oblandad". Då kommer det att sitta bättre.
Ja, det måste ha slarvats en hel del.
Rödfärg skall väl hålla 7-10 år ???

Hittar du bara Faluröd när du skrapar?
Låter som om det skulle kunna finnas någon annan färg under som inte rödfärgen fäster på.
Skall ju inte släppa vid regn!
 
Provade på en bit och det blir helt rent från färg.
Ja, mig veteligen ska det hålla typ 10 år...
Det har bara målats med fuluröd, eller slamfärg det senaste 100 åren, innan dess var det falurött timmer som man smällde upp panel på 1900 nån gång.
Röd färgen på timmret under sitter och är i bättre skick än panelen:)

Nu ska det göras ordenligt...
 
Mycket märkligt fenomen tycker jag.
Mitt tips: Gör ett prov på en mindra yta. Grunda utspätt och täck. Låt torka någn vecka. Provborsta ytan....

Lycka till
 
Sakta i backarna.

Falu rödfärg är inte som andra färger, om man säger så.
De tillhör familjen slamfärger. Äkta Falu rödfärg innehåller linolja och färgpigment. Linoljan impregnerar trä, det är när denna torkar ut som pigmentet börjar flagna. Det finns ingen anledning att eftersträva "trärent" innan du målar om. Det räcker med att du borstar rent (med tex en stålborste) Visst kan du använda en högtryckstvätt, men du vinner ingenting på det.

Det är akrylatfärg (plastfärg) du måste ta bort med jämna mellanrum inför ommålning.
 
Men att färgen lossar då det regnar häftigt på den måste väl betyda något  ???
Är ju inte rödfärgens egenskaper precis.
Visst släpp av piggment kan det ju bli ibland men att den lossar......
Har själv en lite ovanlig byggnad som är hårt utsatt för väder och vind. Rödfärgade "på prov" en vägg för 6 år sedan och innan allt målades om förra året så var "provväggen" fortfarande helt ok.
 
Hmm.... glömde säga att den färgen som lossnar är delar av stora ytor som liksom krackelerat och spruckit flagorna har liksom böjt ut sig.
Har det målats med kasst underarbete, i starkt solsken, för tjockt? Eller kanske med alla faktorer tillsammans?
Hursomhest...det är inte vackert iaf.

Men ska jag borsta och damma eller lite snabbt tvätta av det med högtrycken?
Jag vet att om jag borstar av lite så blir det allt tills huset är helt trärent.

Men om jag bara borstar så kanske jag slipper att måla 2 ggr.??

Era svar & synpunkter är tacksamt mottagna.
 
Som flera varit inne på uppför sig inte din "slamfärg" ??? som den borde. Jag skulle nog ta jobbet och försöka få så trärent som möjligt innan ommålning med en färg som du vet vad den innehåller.
Räkna med två strykningar ;)
 
Tack för alla tips allihop.
 
Man kan ju också be en färgaffär komma på hembesök och inspektera - de flesta seriösa kommer ju på hembesök mot att man handlar färg för några hundringar hos dem sedan (vi betalade 250kr för besöket och fick sedan dra av detta på nästa färgburk) Han berättade för oss att vi, tvärtemot vad förra husägaren sagt, inte hade falu rödfärg utan täcklasyr på fasaderna.
MVH Fiddeli
PS Om det är täcklasyr (den kan också flaga) så behöver ni inte ta er ner till det trärena om ni kan tänka er detta igen ... DS
 
Det kan vara så att de som målade huset förra gången var lite för duktiga (eller för dåliga på att borsta av före målningen). Målar man för tjockt lager med Falu rödfärg kommer den nämligen att flagna och trilla av. Detta är helt normalt beteende för Falu rödfärg.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.