Efter att inkommande vattenledning (järnrör förmodligen från slutet av 50-talet) har sprungit läck under gräsmattan kommer vi ersätta detta med ny PEM slang in i huset från gatan. Det här röret är redan lagat tillräckligt många gånger. Slangen kommer in i huset ungefär 8 meter från där befintliga vattenmätaren sitter. (Ett garage i vägen).

De 8 metrarna från inkommande slang till vattenmätare genom garaget vill rörmokaren sätta kopparrör. De befintliga rören efter vattenmätaren är galvade och sprids åt olika håll i plattan under golvet till huset. Problemet med denna lösning är att vi får koppar före galvade rören. För rörmokaren är det naturligtvis ett enkelt problem att lösa genom att byta alla gamla rör i huset också.

Men finns det nåt alternativt sätt att lösa det hela utan att vi behöver byta ut husets befintliga rör? Dra om alla rör i huset känns inte så lockande och framförallt blir det ganska dyrt.

Tacksam för tips!
 
Hej! visst, om du är orolig för kombinationen koppar/galv - så kör på PEX rör! kanske inte så snyggt om det ska vara synligt, men det kanske går att bygga in...

/F
 
Man kan dra PEX-rör från från PEM-slang hela vägen fram till vattenmätaren alltså?

Det skulle ju kunna vara ett alt isåfall så slipper man stressa gamla galvrören i onödan. Tids nog ska de väl bytas, men är ingen större renovering planerad de närmaste 5-10 åren så vore skönt att slippa nu.

Ska höra vad rörmokarn säger.

Att det ser fult ut i garaget har jag inget problem med, några plaströr kommer inte förfula det nämnvärt ;-) Det skulle nog gå att bygga in dem också vilket kanske ändå är föredra så man inte råkar skada dem.
 
det ska inte vara något problem - jag skulle dessutom passat på att sätta en avstängning i övergången PEM->PEX. Jag funderar dock på vad vattenleverantören säger om detta (kommunen?) jag *tror* att kopplingen ev. måste plomberas - fast frågar man inte så vet man inte :)

/F
 
Jag har i många år (40) haft plast - koppar - galvat - koppar och det har fungerat.

Protte

PS men försök att på sikt byta järnrören till koppar eller plast DS
 
Tack för era svar!

Problemet med koppar-järnrör kanske inte är så akut som rörmokaren vill påskina, men å andra sidan kan man inte veta hur länge det håller. I och för sig kan ju järnrören gå åt skogen när som helst av sig själva även om vi nu sätter plast innan. Men jag vill undvika att späda på risken ytterligare.

Det kommer förmodligen bli nästa ägare av huset som kommer att stå för renovering. Min mor som bor där nu kommer förmodligen (enligt egen utsago) bo där max 5 år till så det är inte aktuellt att bryta upp några golv nu i onödan. Skulle man byta rör nu blir det någon utanpåliggande historia och det är ju inte så snyggt.

Kom på en sak med PEX. Beroende på exakt vart PEM kommer in i huset så kommer man behöva gå igenom en vägg (10cm) och göra ett par 90-gradersböjar. Kommer det ställa till problem om man måste ha kopplingar där? Sådana kopplingar antar jag man inte gärna bygger in. Vet inte hur böjlig PEX är men alltför snäva hörn går säkert inte.

Sedan håller jag med fredda_p att man nog gärna skulle vilja ha avstängning i övergång PEM->PEX. Om inte det är "tillåtet" så kanske ett alt kan vara att sätta vattenmätaren på samma ställe. Man vill nog gärna ha en huvudkran i huset om man har kopplingar innan vattenmätaren. Hinner nog bli väldigt blött innan man får tag på en nyckel för att stänga av i gatan om det skulle gå galet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.