Hej, min bror äger en lägenhet och han vill skriva över den på mig. Hur fungerar det då?
Vem ska hjälpa oss att skriva papper , kan jag förlora något på det? Får man göra så. Hur blir det då med betalning av hyra? Han ska alltså bo kvar med mig som ägare!!
 
Han kan skriva ett gåvobrev till dig, sedan fixar föreningen resten.

Men om det finns lån på lägenheten så måste ni få med banken på detta också, dvs du får ta över lånen också.

Om du äger den så är du ansvarig för avgifterna till föreningen, om din bror inte betalar så är det dig föreningen går på. På samma sätt så är du ansvarig för ev. störningar, skadegörelse osv.


Om du äger lägenheten, men din bror bor i lägenheten så är han andrahandshyresgäst till dig. Det är inte alls säkert att föreningen accepterar att du hyr ut lägenheten i andra hand, möjligen kan de se lite lindigare på det iom. att det är din bror.

När du får lägenheten så skall du ansöka om medlemskap i bostadsrättsföreningen, om de inte beviljar dig medlemskap så är gåvan ogiltig, lägenheten förblir din brors. Föreningen är i normalfallet tvingade enl. lag att bevilja medlemskap, men kan neka om den sökande inte har för avsikt att bosätta sig i lägeneheten, föreningen har dock väldigt svårt att bevisa att en sökande inte tänker bosätta sig.

Om du får lägenheten som gåva så övertar du din brors ingångsvärde, så vid en ev. försäljning senare så blir reavinstskatten densamma som om din bror hade sålt den själv. Med det undantaget att du får betala en högre skattesats efterssom du inte bott i lägenheten (kommer inte ihåg de exakta tiderna man skall ha bott för att få den lägre skatten).
 
Om din bror inte betalar sin avgift, så blir du skyldig att betala. Liksom underhåll, BR-försäkring och eventuellt också el, bredband & kabel-TV.

Godtar bostadsrättsföreningen att du hyr ut i andra hand? Det är inte omöjligt att du blir skadeståndsskyldig för skadegörelse som din hyresgäst (din bror) eller vänner till honom orsakat på bostadsrättsföreningens egendom.

Är bostadsrätten pantförskriven för lån eller liknande?

Pappren kan som regel någon i bostadsättsföreningens styrelse hjälpa till med, eller anvisa till lämpligt ställe. Är det t.ex. Riksbyggen eller HSB så brukar de kunna göra det på sina administrativa kontor.

Och, om det inte känns rätt att göra det här, så kan man kanske hjälpa sin bror på andra sätt.
 
Vad är syftet? Du kan eventuellt få vettigare svar (inte för att du fått dåliga svar) om du berättar varför ni vill göra såhär.
 
Min bror har inga lån på lägenheten. Jag funderar på detta eftersom han antagligen kommer att få socialbidrag och då inte får äga någon lägenhet.
Då måste han sälja den och kan då bli utan bostad. Det tycker jag är fruktansvärt!!
 
Från socialstyrelsen:
Kan jag få ekonomiskt bistånd till boendekostnad även om jag bor i villa eller bostadsrätt?

Ja. Det avgörande är att kostnaden ligger på en rimlig nivå. Socialstyrelsen rekommenderar att kostnaden för boende i villa inkluderar ränteutgifter och nödvändiga driftskostnader, t.ex. kostnader för vatten, uppvärmning, sophämtning, fastighetsförsäkring och tomträttsavgäld. I kostnaden för boende i bostadsrätt ingår ränteutgifter och månadsavgift. Avbetalning på lån (amortering) brukar man inte få hjälp med.

Så lägg du din kraft på att hjälpa din bror få ett jobb
 
Ja men så bra, då ska jag hjälpa min bror med ett jobb i stället. Skönt!!

Jag såg på Tv:n förra veckan en dam som var tvungen att sälja sin lägenhet och använda de pengarna först innan hon får socialbidrag.
Tack för era svar!!
 
Jag tror att det finns en gräns för hur mycket lägenheten får vara värd. Så länge man har en "nórmaldyr" lägenhet så skall man kunna få behålla den. Men tanken är att om du ex. har en etta på Strandvägen i Stockholm (kanske värd 10 milj) så får du sälja och kanske nöja dig med en etta på Kungsholmen istället.
 
Den här lägenheten kostade 10 000 för ca 10 år sedan och är nu värd ca 250 000. Vi bor i en en mindre ort i mellansverige!!
 
Om jag nu skall formulera mig lite neutralt och enligt juridiken, så är det lämpligt att din bror ur det perspektiv som anförs, inte äger en lägenhet som är värd sådana pengar och därtill obelånad.

Du har en säkerhet för eventuell misskötsamhet i form av lägenheten. Den som tar risken är din bror, för om du hamnar i ekonomiska trångmål så är den där lägenheten utmätningsbar.

Etisk/moraliska perspektiv kan vi lämna utanför detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.