Vi skall göra om den ena av våra två uteplatser. Vi har ett sutteränghus och det är uteplatsen i anslutning till bottenvåningen som skall göras om. För närvarande ligger där en liten yta dansk sjösten, men ytan ligger för högt i förhållande till altandörren så att sänka ytan är en av anledningarna till att den måste göras om, den andra är att vi vill ha en större uteplats, så att den blir lite mer användbar.

Första tanken var att lägga ett trädäck direkt på marken. Självklart skulle det innebära att vi först måste gräva ur en hel del för att komma ner i rätt nivå. Trä är trevligt att gå på och kändes som det naturliga valet. Då skulle vi även kunna bygga ut uteplatsen lite över en slänt som vi har intill den nuvarande uteplatsen och på så sätt öka ytan ytterligare.

Nu har jag dock blivit alltmer tveksam till ett trädäck. Kanske skulle det se konstigt ut att "gräva ned" ett trädäck? Kanske vore det ändå snyggare med en stenlagd uteplats?

Funderar också på det rent praktiska, hur mycket mer/mindre jobb är det att bygga ett trädäck än att lägga sten? Vilket kräver mest urgrävning för att få plats? Kostnad? Beror naturligtvis på vilken sten man väljer att lägga men underarbetet är ju detsamma oavsett stenval.

Står verkligen i valet och kvalet, hur skulle ni ha resonerat?
 
Personligen tycker jag att det är mer slit- gräv- och tråkjobb när man lägger plattor/sten etc men det blir snyggt. Vi har bytt ut den stenlagda altanen mot ett trädäck och är helnöjda, skönare att gå på och blir inte samma värmekänsla dagar som dessa, dessutom enklare eftersom man bara behöver gräva ner plintarna eller ännu enklare om man kan lägga bärlinan (eller vad det heter?) direkt på plattor eller sten på marken. Trädäck är alltså mitt val :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.