Är det någon som har koll? Varför ser min skärm ut som den gör?
 
  • trasig skärm.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fungerar det med en annan skärm på samma dator? Är det lika även fast du kopplar skärmen till en annan dator? Jag tycker det ser ut som det är grafikkortet i datorn som har minnesfel eller nåt sånt, dvs gått sönder.
 
Precis som it-snubben skriver så är det där med 95% säkerhet grafikkortet som är orsaken. Låna en annan skärm och testa!
Har du sen ett löst grafikkort i datorn så är det tämligen enkelt att byta. Om det är moderkortets inbyggda grafik kan det ofta gå att sätta in ett löst kort istället.
Om det är en LapTop så är prognosen däremot dyster...
 
Kan även vara kabeln till bildskärmen som är dålig, glappar det nånstans så kan det bli sådär har jag sett.
 
kolla alltid kablarna och prova att installera om drivrutiner om inte det funkar installera om operativsystem etc. Köpa nytt är alltid sista utvägen
 
Jag tror på kabel, eller möjligen att någon varit och ställt om uppdateringsfrekvens, antal visade färger eller upplösning för dig till en nivå som skärmen inte klarar av.

En annan möjlig orsak är att du installerat något (bör då vara installerat i samband med att skärmen blev konstig) som inte är kompatibelt med grafikdrivisarna.
 
En klassiker i dessa sammanhang brukar vara att ett av stiften på skärmkabeln blivit böjt och ligger mot ytterhöljet. Kontrollera att stiften är raka.

(Detta förutsätter dock att störningarna inträffade i samband med att någon dragit ut kontakten och satt i den igen.)
 
Har testat med DVI-kabeln som normalt används samt en gammal "vanlig" kabel och samma problem uppstår. Verkar vara något med grafikkortet då det inte borde synas på en printscreen om det var skärmen.

Problemet är dock inte konstant utan stundtals fungerar det nästan felfritt... som just nu.
 
Det blir alltså samma effekt om du gör en printscreen? Då är det definitivt inte skärmen eller kablarna.

Om det vore drivrutinerna så känns det som det borde vara mer konstant. Om det är minnena på grafikkortet så kan de påverkas av temperaturen. Har du kollat om eventuell fläkt på grafikkortet snurrar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.