Finns det någon här som kan ge lite råd till en som är helt okunnig när det gäller ventilation.

Vårat hus är / blir fruktansvärt dammigt. Ca 10 minuter efter att man torkat rent en yta ligger där ett nytt rejält lager damm.

Visst kan det bli dammigt men detta är det jäkligaste jag har sett.

Jag har fått för mig att detta är kopplat till hur ventilationen är utformad, har jag rätt?
Ytterdörr och altandörrarna är hyfsat otäta och på vintern kan man känna drag på dessa ställen. Så jag antar att det kommer in luft denna vägen.
Utsug har vi i badrummen, ett på varje våning samt i tvättstugan som ligger strax bredvid badrummet i nedervåningen.

Har känningar på Anticimex som har varit ute och mätt draget i befintliga utsug och justerat dessa.


Min undran är om det hjälper att sätta in väggventiler i varje rum?
Vad är för- respektive nackdelar med att göra detta?

Hoppas att ni kan förstå min undran även om jag inte har riktig koll på fackuttrycken.

Detta håller på att driva mig till vansinne! :)
 
Vad har du för typ av ventilation?
Sitter det en fläkt på taket? Har du ett aggregat på vinden så du har tilluft också?
Eller är det ingen motor alls utan vanligt självdrag?
 
En väggventil kan utrustas med filter som minskar partikelmängd något i luften. Dessutom kan de justeras, det kan aldrig vara bra att ta in luften genom otäta dörrar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.