Hej, har fått tre offerter på jordvärme enligt nedan och tar tacksamt emot råd & tips om vad jag bör välja, och synpunkter på innehåll i offerterna & prisnivå.


Mina förutsättningar är -
1 1/2 plans villa med ca 70kvm per plan, inredd källare. Totalt ca 210kvm
Byggår 1937
Faktisk årsförbukning av el 26.000kwh, varav ca 5500kwh hushållsel (Shablonen säger 37.000kwh för "mitt" hus)!
Norrbottens län
Familj på 4 personer


OFFERT 1 - 110.000:- inkl. moms
IVT Greenline C7 (IVT:s kalkylprogram föreslår dock att jag kan klara mig med en Greenline C6)
Material
Slang 500m
Sprit
Rörisolering Climaflex XT 42x20
Grävning
Slangnedläggning
Frakter
Reskostnader
Montering
Utmontering gammal oljepanna
Grovplanering
*Nytt expansionskärl ingår EJ, kostar 1500-2000:- extra om man vill ha det (rekommenderades av installatören)
Erbjudandet gäller t.o.m 090630
Denna installatör kändes sig väldigt osäker inför 1:a Juli med ROT avdraget som installatören själv ska ta ut av staten (men det är kanske dom flesta?), och priset gäller ej efter 30/6.


OFFERT 2 - 118.000:- inkl. moms
NIBE 1235-8
500m jordvärmeslang
köldbärarsprit
elinstallation
Grävning, Återfyllning ( ej återställning plattor, grus vid entré )
Nedläggning slang
Övrigt rör, material, arbete i erforderlig mängd
*Utmontering av gammal oljepanna ingår EJ i offerten
Nytt expansionskärl ingår ej


OFFERT 3 - 124.700:- inkl. moms
NIBE 1225-8 (här är offerten räknat på 36.000kwh förbrukning inkl. hushållsel)
Erforderliga rör, rördelar, rörarbeten och elarbeten ingår
Slangnedläggning
Grävning
Slang 600m
Sprit
Montering
Utmontering gammal oljepanna
*Byggnadsarbeten och återställning av markytor ingår EJ
*Nytt expansionskärl ingår EJ
 
Hej LFN. Jag bor 14 km Norr om Kalix, och grävde ner jordvärme i höstas. Har kört systemet sedan 10:e dec. Grävningen kan vi inte jämföra, för jag tilläggsisolera och lite annat. men jag kan ju delge mina erfarenheter och hoppas de kan vara till nån glädje.
Vid grävningen uppstod diskussion när dom hitta några större stenar, då ville dom ha mer betalt. Detta borde varit klart från början, för vet du vad!? Det finns sten i marken!(?) Sedan tyckte jag dom var vårdslösa när dom körde maskinerna nära huset. Se till att göra klart vad dom inte får sabba och vad som skall återställas! Kristallklart!
Sedan kan det hända att nån maskin pajar. Se till att du har ett sista datum, med avdrag på kanske 1000:-/dag för fördröjning. I mitt fall pajade grävar´n, och installationen fick skjutas upp, slangen blev inte nergrävd förrän´s det egentligen var för sent på året. (Is och snö och frusen jord, runt slangen!) Var tokig! Men du vet, man kan inte gapa för mycket i det läget, då hade jag väl fått köra kupévärmare i hela kåken.
Jag har köpt en Nibe 1135 på 10 kw från Comfort i Luleå, och jag måste säga att jag i stort är nöjd med dom. Farmförallt deras killar som var här, dom gjorde ett bra och snyggt jobb. Slutpriset inklusive allt för pumpen blev 110 000:-. (Klarar verkligen 1235:an 500 m? eller menar dom 2 x 250 m?) Min 1135 (som är densamma, fast utan separat v-vatten) klarar inte mer
än 400 m /slinga. Däremot två slingor, så jag har 2 x 400 m.
Första tvåmånaders elförbrukningen blev en chock. 8200 kw. Jag var bortrest när dom var och koppla in pumpen, Men jag trodde ju den var optimalt inställd. (dumt va!?)
Min pump går på ute- temp, alltså inga givare inne. Så egentligen; Hur ska Comfortkillarna kunna veta hur varma element min kåk behöver? Jag ställer in hur varmt det ska vara på elementen efter hur kallt det är ute. Tjock manual!
Man ska hitta kurvor och grader osv. osv. Funkar väl hyfsat nu, men Herregud!! vilket skruvande och testande! Utegivare suger! Måste byta!
Var också beredda på att elen drar iväg utav h-e! när patronen går in.
Har nu satt in en vedpanna i köket med cirkulation och ska försöka köra i Höst/Vår-läge (spärrad elpatron), så länge det går. Då är det billigt! Värmer en gammal kåk på 230 kvm och har normal hushållsel. Mars April hade jag 2300 kw. OK, tycker jag.
Pumpen kan "brumma" lite dovt när den gör v-vatten, men jag kanske är känslig?!
Lycka till och fråga gärna om ni undra nå´t! Korp-Johan
 
Vad blev det?
Nyfiken.
Johan
 
Hej, tack för ditt svar. Jag har nog beslutat mig för alternativ/offert nr.1. Ringer och bekräftar att jag ska ha det nu till veckan.
Var det någon speciell anledning som fick dig att göra affär med en Luleåfirma? Jag har bara kollat här i Kalix och tänkte att det skulle vara säkert med en lokal installatör om det skulle hända något, eller som kanske kan hjälpa till med intrimmning av anläggningen efter köpet. Jag vet förresten inte om IVT:s C7 har inne eller utegivare.
 
Anledningen till att det blev Comfort, är att jag vägde alla (10) offerterna emot varandra, och till slut vann C på bättre garantier.
Men som alltid när man köper något, är det på förtroende avgörandet faller.
Känner en kille som bor nära mej, som jobbar för Comfort, och vet att han kommer direkt, om det skulle vara något.
En anledning till att jag inte valde IVT, var att jag såg på ett värmeforum, att det bara var ivt:s egna killar som kunde serva deras pumpar. Varför?
Lycka till! Johan
(p.s. elförbrukning maj-juni 1173 kw/h. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.