Y
En granne nämnde lite hastigt om att det var vanligare idag med en hängandes vattenpump som hamna ca 3 meter under vattennivån. Att detta gav bättre tryck (vilket är lockande).

Det ihop med att jag såg någon reklam där de nämnde att om man hade pumpen nere i brunnen så behövdes ingen hydrofor-tank.

Då undrar jag, stämmer det, tycker det låter skumt, den pumpen skulle ju få jobba väldigt ofta och då gå sönder likaså.

Är sådan lösning värd att övervägas för mig som har gammal hederlig hydrofor lösning?

Vad är för och nackdelarna och den sanna historien om att ha pump nere i brunnen?
 
En pump har bättre tryckraft än sugkraft. Detta innebär att en pump placerad i vattnet är effektivare än en pump placerad högre upp. Det förändrar inte behovet av hydrofor.
 
Y
Hänger den i lina eller ligger den på botten?

Nyttjar man befintlig vattenledning eller drar man ny slang/rör då?
 
En liten pump hänger i PEM slangen. Större pump (över 500W) måste hänga i wire.
Det normala är att sätta en backventil direkt på pumpen. Alternativt kan den sitta vid hydroforen.
 
Om det blir allt vanligare vet jag inte, det har mer med naturlagarna att göra än mode. Det går inte att suga upp vatten mer än 17 meter, rent teoretiskt, hur kraftig pump du än har. I praktiken går det inte att suga högre än ca 10 meter. Har du större nivåskillnad så måste du ha pumpen nere och trycka upp vatten. Trycka kan man göra hur högt som helst.
Praktiskt taget alla borrade brunnar har en pump som hänger i borrhålet.
Men det blir inte på något sätt "bättre" för att pumpen är nere i vattnet. Du slipper se (och höra) den, men det blir å andra sidan dyrare och krångligare.
Att man skulle slippa hydrofortanken genom att ha en sänkpump har jag aldrig hört talas om.
(Det finns också ejektorpumpar, men det är en annan femma.)
 
Y
Om vi vänder på det - finns det någon anledning för mig att göra om ett fungerande system?


3meter under vattennivå nämnde grannen berörande sänkt pump, men hur djupt är rören i vanliga fall? grävda vattenbrunnar kanske är rena skära hemmabyggen där alla skiljer?

Har inte kunnat lyfta på locket än för kika ner, fasar för vad jag kommer se men ska både kolla djup, hur fort den fylls samt göra en klorsanering + täta locket.. i kampen emot förorenat vatten..

Är förvånad hur svårt det är att finna någon firma som erbjuder sånna tjänster, alla firmor erbjuder ju bara borrning...
 
Yrrol skrev:
Om vi vänder på det - finns det någon anledning för mig att göra om ett fungerande system?
Nej.
En "vanlig" pump med hydrofor funkar ner till 6-7 meter och är mycket enklare och billigare att fixa när det j-las.
 
AndersMc har liiite optimistisk syn på sughöjd, teoretiskt är det max 10 m (lite beroende på lufttryck) och i praktiken runt en 7-8 m.

Protte
 
Y
Hade med mig en f.d. brunnborrare och bollade lite alternativ.

Det går ju ett järnrör från pump ner i golvet, sen utanför huset har de skarvat på slang som hamnar i brunnen.

Men för att bland annat jobba bort rostiga rör osv. så prata han på att ändra till:
1. sänkbar 1fas pump. använda plaströret som är nere i brunnen.
2. på utsidan kapa det plaströr som går från hydrofor vidare till huset.
3. sätta en T-koppling så det blir plaströr mellan brunn,hus,hydrofor - utan att riva betonggolv osv.

Och då dessutom vinna lite mer tryck och annat jag inte minns vad han sa.

Nu kolla jag priser på dessa och de var ju inte direkt billiga. Inte när jag tänker på att byta ut hydroforen mot en rostfri, min är så gammel så id-brickan är borta osv...

Vad tror ni, är det en smidig lösning eller finns det nackdelar med detta måntro?
-eller är det totalt onödigt?


Han tyckte dock vi skulle ta detta som alternativ steg-2. Först spola/suga ren brunnen och mäta upp den osv. och fortsätta köra som det är och planera utifrån den fakta man upptäcker då.
 
Orkar dagens pump att suga upp vattnet så kommer du inte att vinna på en dränkbar pump, har du för lågt tryck så kanske en justering av tryckströmbrytaren räcker.

En dränkbar pump har "noll" sughöjd och x antal meter tryckhöjd
En torrt uppställd pump har ca 7 m sughöjd och X antal meter tryckhöjd
så det beror INTE på pumptyp vilket tryck du får i kranen.

En dränkbar pump med samma tryckströmbrytare som du har nu kommer att ge samma tryck som nu.

En dränkbar kostar mer, är en känsligare konstruktion och besvärlig att komma åt om den havererar.

Protte
 
Y
detta med att komma ifrån rostigt rör utan bryta upp golv osv då..

finns det för och emot argument till att bry sig om detta? vattnet innehåller endel salt så de rostar därefter..
 
Har du flera rör in och ut ur huset, om du tar bort det rostiga finns det något annat som det kommer vatten ur
 
Y
prototypen skrev:
Har du flera rör in och ut ur huset, om du tar bort det rostiga finns det något annat som det kommer vatten ur
Nja, jag har nog bara det röret i golvet vid pumpen, resten är nog plast och koppar.
(förstod kanske inte svaret riktigtm anar att det generellt var en röst på att det var onödigt att bry sig om dåliga rör)
 
Y
Och inte kunde väl jag släppa detta världsproblem så lätt, onej.

Så nu, med en underbar illustrativ bild, så hoppas jag på att kunna få lite alternativa lösningar på detta med att jag ogillar det ingjutna rostiga rör.



[glömde skriva, rutan högstupp = villan, den nedre = pumphus, cirkel = brunn]
rostror275.jpg

Idag, så är allt plast utom det gamla metallröret i pumprumsgolvet... Enda alternativ jag fått hitils är att skarva på det utgående röret, för detta krävs då djupvattenspump som kostar massor..

Men finns det inga andra alternativ för att undkomma det faktu om att behöva riva upp golv och allt bara för lägga nytt rör?

Eller är det inte så svårt att ordna ett nytt hål om man bara gör det nära väggen (såsom mitt utgående faktiskt är, det inkommande leds längst in i rummet) och sen bara dra ett långt rör fritt inne i rummet... eller fyller det någon skyddande funktion att det är ingjutet i golvet?
 
Redigerat:
Visst kan du dra ett rör inne i pumphuset, att det är nergjutet i betongen är väl bara ett tecken på god planering då pumphuset byggdes. Finns inga krav på att rör SKA vara ingjutna.

Dra röret på ett liknande sätt som utgående till huset.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.