vi har satt ut ikeas faktumskåp en bit från väggen, så baksidan är "öppen" . vi funderar på hur vi ska göra med baksidan. vi har tänkt såga ut en mdf skiva och måla den vit. men kanterna på mdfskivan är väl ruggat trä? det kommer bli synligt på två ställen då. längs med högskåpet och längs med bänkskåpet. nåt förslag hur man kan göra detta snyggt?
någon som vet vad ikeas vita färg på faktumskåpen har för färgkod så vi kan måla baksidan i samma färg.
 
  • IMG_0307.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har inte ikea passande täcksidor?
 
jo men de sa själva på ikea att de har inte så stora skivor. då måste man såga och det kommer bli flera fogar som inte blir snyggt.
 
Ruggat trä? Hade du räknat med att slippa underarbete? Ta hand om sågytan precis som vanligt med snickarspackel eller liknande: spackla-slipa-spackla-slipa-måla.
 
Jag köpte 20x50 hyvlat ek plankor och en ekfanerad 4mm boardskiva från ett snickeri.
Gjorde en ram av plankorna som var lika med skåpets bredd, sedan fräste jag 4mm spår där jag la in board skivan. Som man skulle göra en spegeldörr. Lite jobb men det liknar skåpsluckorna väldigt mycket. Dock är jag inte färdig än så jag kan inte ta en bild
 
jerrycort skrev:
Jag köpte 20x50 hyvlat ek plankor och en ekfanerad 4mm boardskiva från ett snickeri.
Gjorde en ram av plankorna som var lika med skåpets bredd, sedan fräste jag 4mm spår där jag la in board skivan. Som man skulle göra en spegeldörr. Lite jobb men det liknar skåpsluckorna väldigt mycket. Dock är jag inte färdig än så jag kan inte ta en bild
ja gärna en bild!
 
Vi kommer ha en liknande lösning i vårt nya kök och där hade vi tänkt att sätta vitmålad pärlspont på baksidan.
 
Kanterna på MDF-skivan är väldigt lätta att spackla snygga för att därefter måla dem. Det ser på bilden inte ut som att du klara dig med en MDF-skiva utan får en skarv ialla fall, med IEKAs täckskivor får du kanske ytterligare en skarv men rätt färg och slipper spackla och måla .
 
Skier12345 skrev:
Kanterna på MDF-skivan är väldigt lätta att spackla snygga för att därefter måla dem. Det ser på bilden inte ut som att du klara dig med en MDF-skiva utan får en skarv ialla fall, med IEKAs täckskivor får du kanske ytterligare en skarv men rätt färg och slipper spackla och måla .
jo det lär bli en skiva till högskåpet och en till resten. hur sätter man fast ikas täckskivor? de är inte så tjocka.
 
The Tor skrev:
Vi kommer ha en liknande lösning i vårt nya kök och där hade vi tänkt att sätta vitmålad pärlspont på baksidan.
vad är pärlspont?
 
N
Med Ikeas täcksidor blir det tre bitar på bänkskåpen och en på högskåpet.
Således totalt tre skarvar.

Målad MDF kan jag tycka blir snyggare då man bara får en skarv mellan skivorna där det delas mellan bänkskåp och högskåp.

Mvh

Köksmontören
 
nyttanvändarnamn_111 skrev:
Med Ikeas täcksidor blir det tre bitar på bänkskåpen och en på högskåpet.
Således totalt tre skarvar.

Målad MDF kan jag tycka blir snyggare då man bara får en skarv mellan skivorna där det delas mellan bänkskåp och högskåp.

Mvh

Köksmontören
hur tjock mdf skiva tycker det blir bra med?
 
N
Har du andra täcksidor från Ikea är väl de 14mm har jag för mig och då bör man ju hålla ungefär detsamma tycker jag.

Mvh

Köksmontören
 
nej vi har inga andra täcksidor. slutändorna av skåpen låter vi det vita från faktumskåpen vara synligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.