Hur långt avstånd bör man ha mellan stående reglar 2tum4? Ska bygga en vedbod som kommer ha ganska så flackt tak. 4 grader. 9x4 meter. Har fastnat i att jag vill ha 120 cc men det kanske blir klent pga takets lutning.
 
Beror väl på övriga konstruktionen? är det bara 2" 4 stolpar med en takstol ovanpå skulle jag köra cc 60 men lägger man en grövre dimension på tvären över alla reglar som sen taket vilar på räcker säkert cc 120. Å andra sidan brukar det mesta hålla har jag märkt, även det som ser väldigt klent ut från början.
 
Jag vill rekommendera cc 60, med så liten lutning. Fast jag vet ju inte hur bred bodan blir. Övre spikregel 2"6 som du jackar in. Kanske en invändig 2"6 på 60 cm över golvnivå, om du vill ha hyllor eller bänkar? Den hjälper även till att få reglarna riktade och stabilare, om dom är lite skacka, vilket dom alltid är. Ha de! Korp-Johan
 
Oh.. så tätt?

Vedboden kommer bli 9 meter lång och 4 meter bred. Hade tänkt lägga syll och sen stående 2tum4 120cc sedan en överliggare eller vad det kallas. Uppe på den lägga 2tum5 som takstolar med 120cc. Sedan svall o papp. Kommer det braka ihop under snön? :(
 
Mikael_L
45x95 (2"x4") funkar hållfasthetsmässigt, men lite kraftigare kanske inte vore så dumt, om du tänkt regla med cc120 ... Glöm inte att sätta snedsträvor också, på alla fyra väggar. Annars kanske hela boden säckar ihop, viker sig i sidled. (För du kommer väl inte sätta upp något skivmaterial, typ gips eller spån?)

Men för takreglar ska du gå upp i dimension, 45x120 med spännvidd 4 meter är inte att rekomendera, minst 45x170 tror jag. Och då kan dom ligga på cc120.

edit: Är det kalmartrakten? (med tanke på snömängd)
 
Redigerat:
Jag skulle nog ställa dom på cc 60. Det är ju det standardmässigt. Men jag kanske överdriver lite eftersom jag bor 14 km norr om Kalix. Här använder vi som minst 2"6 (Vanligast 2"8) till regelverk cc 60. Syll under på syllremsa och skruvar i betongen med expander. Upptill jackar vi ur för en spikregel dvs en 2"6 el. 2"8 på högkant, så att takstolarna (eller takreglarna i ditt fall) har något stabilt att ligga på och så att man har rejält att fästa panel och fasad i. En överliggare högst upp på platten är jättebra så att man täcker ändträet på reglarna.
cc 120 på takstolarna är standard, men här uppe måste vi ha stabilare virke om man nu inte limmar ihop sej några limträbalkar. Fast å andra sidan gör vi alltid spetsiga tak här, eller lutar taket MYCKET om dt ska vara platt. En meter snö på vårkanten, lite töväder och sedan frost igen, då blir det tungt!
Alternativt kan man ju alltid sätta några bärande stolpar invändigt om dom inte blir ivägen. Och är det bara en vedboda så kanske det inte är så estetiskt petigt. Bygg som du tänkt och så billigt du kan. Du lär väl se till våren om taket bågnar och det går ju alltid att stötta det då!?
Man ska inte trassla och fjanta för mycket. Det viktiga med vedbod är ändå att den är gles i väggar och golv, och vattentät uppåt, för ventilationen och vedens skull. Min vedbod har jag på Lecablock och golvbrädor med 5 mm mellanrum, och 70 cm utskjut på taket. Funkar här i norr!
Lessen om jag framkallade det ledsna ansiktet! Bygg på! Korp-Johan
 
Mikael_L: Räcker det med 1 meter mellan takreglarna då? Har nämligen köpt allt virke redan. I annat fall kan jag ev sätta 2"4 mellan 2"5. Då blir det ju på cc60. I kalmartrakten ja.

Korp-Johan: Vedboden måste bli hyffsat "snygg" . Den kommer sitta ihop med huset på ena långsidan. Det måste bli bra det här bygget annars hade jag inte brytt mej så mycket. :D
 
Mikael_L
Ska du ha ryggåstak eller eller (som jag antar) bara reglar som bildar ett lutande pulpettak?
 
Lutande pulpettak
 
Mikael_L
Du kan t.ex. kolla här:
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_ByggradListItem.aspx?id=11795

Här är spännvidden 3,7 meter och 10gr taklutning, ändå föreslår dom 45x220 som takbalkar.
(Då är både spännvidd och taklutning mer gynnsamma).
Snözon 2 (Antar att du har 2 eller möjl 1,5) och K12 virke (dvs ungefär fint rakt oklassat brädgårdsvirke av finaste sort du hittar på brädgårn)

Sen nöjer dom sig med 45x95 i stående reglar, dock cc60. Men du bygger ju ett vedförråd, jag tycker inte man behöver bygga in lika mycket säkerhetsmarginal i en sådan byggnad.
 
Det är ju det att boden ska byggas ihop med huset och då vill jag att det ska bli bra men inte överdrivet. Funderar på om jag ska ta cc60 på dom stående reglarna. Sedan ändra fallet till 9 eller 10 grader. Likaså cc60 på takreglarna. 50x100(har köpt ohyvlat) Då kan det väl inte braka ihop även vad beijerbygg säger? Dom räknar väl att man ska få i lite isolering också?

Tittar just nu på mitt altantak som har spännvidd på 4 meter med 2"5 som takreglar. Runt cc90. Låg lutning men plasttak dock. Sedan enbart 3 st 4"4 som stående reglar med en 2"5 injackad i reglarna, stående. Är inte ett dugg nervös. Har stått så sedan -67.

Fundersam...
 
Men du skall ju ha dubbelt så stor spännvidd.
 
Tänkte inte på det. :D Men mitt altantak håller iaf.
 
120x45 (C14) c-c 60cm är enligt träguiden ok till ett 7.5m brett tvåvåningshus med fribärande takstolar och tungt tak i snözon 2.5.

Med tanke på det så lär det vara riskfritt att sätta dem c-c 120cm på en vedbod med 4m spännvidd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.