Håller på att bygga badrum och tvättstuga hemma i kåken och skulle behöva lite tips och råd om hur jag bäst går tillväga vid läggning av golvvärmen.
Har bara hållt på med lite enklare renovering tdigare, så detta är mitt första stora projekt.
Bägge utrymmerna hade gjutet golv, så jag har reglat upp golvet med 300cc och håller på att sätta på 22mm golvspån.
Frågan är sen hur jag ska göra med golvvärmen.
Hade det funkat att lägga armeringsjärn, fästa slangen i detta och sedan flytspackla? Ska ligga klinkers på.
Eller finns det enklare vis?
Alla tips är välkommna.
Kan oxå nämna att det är en nivåskillnad på kanske 100-150mm mellan rummen.
Golvvärmen skall vara vattenburen.
 
  • badtvätt.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Hej

Mitt tips är att limma fast golvgips och sedan kan du fästa golvvärmeslangen med vanliga kabelclips (i plast) modell större. Enkel o billigt. Och sedan flytspackla. Går inte så mkt flytspackel. Ang nivåskillnaden så förstår jag inte riktigt.....

Mvh
G
 
Först står det värmekabel och sedan vattenburet men men.

Kabel limmas med smältlim.

Protte
 
gorran skrev:
Hej

Mitt tips är att limma fast golvgips och sedan kan du fästa golvvärmeslangen med vanliga kabelclips (i plast) modell större. Enkel o billigt. Och sedan flytspackla. Går inte så mkt flytspackel. Ang nivåskillnaden så förstår jag inte riktigt.....

Mvh
G
Ok..Bara limma då? Inga skruvar?
Nivåskillnaden är mellan rummen..Badrummet ligger högre än tvättstugan.
 
prototypen skrev:
Först står det värmekabel och sedan vattenburet men men.

Kabel limmas med smältlim.

Protte
Blev lite fel där.
Vattenburet ska det vara och inget annat.
 
gorran skrev:
Hej

Mitt tips är att limma fast golvgips och sedan kan du fästa golvvärmeslangen med vanliga kabelclips (i plast) modell större. Enkel o billigt. Och sedan flytspackla. Går inte så mkt flytspackel. Ang nivåskillnaden så förstår jag inte riktigt.....

Mvh
G
En fråga till..
Behöver man lägga värmeplåtar om man gör på detta viset?
 
Är det hyffsat tjockt med spackel så sprider spacklet värmen.

Protte
 
Varför reglar Du upp och lägger spångolv om Du ska ha vattenburen golvvärme och klinkers?? Så har jag aldrig gjort (har lagt vattenburen golvvärme med klinkers i kök, hall övervåningen och badrum i källaren) jag har lagt värmeslangen direkt på befintligt golv och flytspacklat. Har Du nivåskillnad mellan rummen så gjut eller flytspackla bort den först, finns flytspackel som kan bygga 50 mm per gjutning om det behövs. Att blanda in träreglar och spångolv i våtutrymmen finns väl bara nackdelar med??
Värmeplåtar lägger man för att inte få värmeförluster nedåt i golvet vilket är ett problem om Du har marytan under golvet och inte en källare eller undervåning. Men ska Du flytspackla så finns ett specialbruk med små plastkulor inblandat som isolerar som f-n som Du gjuter i först och flyter ovanpå, fungerar väldigt mycket bättre än värmeplåtar. Jag har lagt vattenburen golvvärme med laminatgolv ovanpå och då använde jag frigolitskivor med värmeplåtar i men det är sämre värme i de rummen än i badrummet med "plastkulebruket". Jag kan ta fram fakturan så får Du "namnet" på bruket om Du vill och behöver?
 
www.epscement.com

Riv reglarna och lägg dom på brasan. Använd EPS-cement +flytspackel istället
 
Redigerat:
jeppeknaster skrev:
www.epscement.com

Riv reglarna och lägg dom på brasan. Använd EPS-cement +flytspackel istället
Precis, EPS-bruk hette det som jag använde, tack jeppeknaster ;)
 
Jan-Å skrev:
Värmeplåtar lägger man för att inte få värmeförluster nedåt i golvet
Tydligen en spridd missuppfattning, plåtarnas funktion är att leda värme från slangen till golvmaterialet. Ett gjutet golv leder värme så bra att plåt inte behövs.
 
Matss skrev:
Tydligen en spridd missuppfattning, plåtarnas funktion är att leda värme från slangen till golvmaterialet. Ett gjutet golv leder värme så bra att plåt inte behövs.
I det system jag la så låg plåtarna ovanpå frigolitplattorna, tog för givet att de två materialen samverkade men det Du skriver låter ju mer logiskt, transportera värmen upp till golvet. Jag ger mej där och håller med ;)
 
Tänkte att det var lättare att sätta reglar än att gjuta, så därför blev det reglar.
Var tvungen att höja golven eftersom avloppsrören m.m. går under golvet.
Jämna ut nivåskillnaden (mätte idag, 210mm skillnad) kan jag inte göra, då blir det alldeles för lågt i tak i tvättstugan.
 
det är nog lättare att sätta reglar än att gjuta om man inte gjort nåt av dom tidigare men det är bättre att gjuta. Är du i källaren å håller på eller på en våning upp??
I källaren bilade jag upp golvet och la nytt avlopp, tog en dag med hyrd maskin från cramo, ett riktigt skitgöra men inte svårt. Drog avloppet och la EPS över alltihop. Då var jag tillbaka på ursprungsnivån, sen lite flytspackel som bär värmerören å så flytspackel igen me klinkers uppepå. Är Du i en källare är konstruktionen i princip ofarlig med bara betong och liknande. Lägger Du reglar och spångolv har Du två material som inte tål fukt å som förr eller senare kommer att orsaka problem. Behöver Du inte göra nåt åt nivåskillnaden heller så finns ingen anledning alls till reglar och spån. Du bor i hus så det är lika bra att Du lär dej blanda bruk, gjuta å flytspackla :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.