Jag köpte en ny gräsklippare för några veckor sedan, en Partner med Briggs & Stratton-motor 6,5. I början gick den utmärkt men nu går den bara 3-4 minuter innan den stannar och vägrar att starta igen. Får den vila en kvart går den dock igång igen, går några minuter och stannar sedan igen.

Har någon av er upplevt något liknande? Vad kan det bero på? Jag tror INTE det beror på att den blir "sur", för jag kan variera gaspådraget, och det hjälper inte. Den stannar på samma sätt oavsett gas.

Tacksam för alla tankar angående detta!
 
  • Gilla
SlöjdLars
  • Laddar…
När den stannar så skruva bort tändstiftet och kolla om det blir någon gnista. Blir det ingen gnista så är det troligtvis tändspolen som gett upp. Men eftersom klipparen är ny så har du naturligtvis garanti på den. Lämna den till återförsäljaren så får de repararera den kostnadsfritt.
 
det skulle ju kunna vara skit i förgasaren med....som täpper till munstycket efter en stund....sen släpper skiten då det inte är någon belastning.....prova ta isär förgasaren med..:)..
/
M
 
Det skulle även kunna vara motorn som värmenyper i cylindern, är du säker
på att det är olja i motorn och rätt mängd.
 
Kan vara tilltäppt luftningshål i tanklocket.
 
Stort tack för era svar. Ska undersöka den enligt era rekommendationer ikväll när jag kommer hem. Olja är det i den förstås, och i rätt mängd.

Hittar jag inte felet så lämnar jag in den. Det borde ju gå på garantin. Problemet är bara att det är lite jobbigt att köra den fram och tillbaka, samt att vara utan klippare ett antal veckor, som jag antar att det blir. Och dessutom: påstår de att det är mitt eget fel på något sätt, så riskerar man väl att få betala undersökningsavgift... Tråkigt hur som helst. Jag trodde att B&S-motorerna var de bästa som fanns.
 
Kan vara vajern till dödmansgreppet också.

Grejen är väl mer att om du försöker fixa själv har du ingen garanti istället för 2 år + 1 extra års reklamationsrätt som du har annars. Det är klart, tanklocket kan man ju kolla själv, men börjar du rota i förgasare och annat nu så upphör garantin.
 
Se till att pumpa upp bränsle i förgasaren. Jag gissar att du har en gummiblåsa ihop med förgasaren som man ska pumpa 3 gånger på. Pumpa minst 3 gånger när blåsan "svarar", dvs är fylld med bränsle. Överflödig bensin rinner tillbaka i tanken så överpumpning är inget problem (för mig iaf).
 
Redigerat:
En del ÅF brukar föredra miljöbensin, känner en som hade samma problem med motorsågen, nu går den fint med miljöbensin...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.