B
Hej!

I vårt hus går det en 3-fas ledning, men endast två grupper är inkopplade, dvs 2-faser, nolla + jord.

de kommer till tvättstugan i en dosa och Tvätt o Tork står under. är det ok att sätta följande:

http://www.elbutik.se/product.html?product_id=132925&search_page=

och låta båda faserna samt nollan brytas? så är man helt säker på att det är frånkopplat.

från brytaren går det sen vidare till tvätt resp tork.

mvh
boan
 
Bästa är att sätta två brytare, eller två uttag. Om du bryter 2fas + nolla så ska du egentligen ha en brytare som bryter nollan sist och sluter den först. Har du otur så bryts nollan först, och då kan tvättmaskin få nolla baklänges genom torktummlaren, och om du har ännu mer otur så går den sönder.

Detta är högst osannoligt, du ska ha väldigt otur. Men de KAN hända. Speciellt om man försöker att få det att hända genom att bryta brytaren jätte-långsamt :)
 
Jag tycker i såna fall att du bryter 3 faser istf 2+N. Men visst kan du sätta brytaren. har du för mycket pengar? (-;
 
Det är inte meningen att man ska bryta nollan överhuvudtaget i en sån brytare.
 
B
ok, vad ska man ha då? nog kan jag sätta så nollan alltid är kopplad, men det jag hellst ville komma ifrån var ju att få bort risken att det "kommer nåt bakvägen" så att säga. när det åskar tex.. (inte rena nedslag, men sånt som ändå kan få elektroniken att må dåligt.)

eftersom vi inte har någon brytare, utan då får man använda dvärgbrytarna istället men känns smidigare att kunna slå av tvätt o tork..

låter ju inte bra detta med att det skulle kunna gå fel om nollan bryts först...

det kan alltså bli så att maskinen kan få 400V ... ? eller?

kan ju iof låta nollan vara kopplad och använda brytaren bara för faserna, men då försvann halva vitsen...

vad ska man leta efter för brytare som tar nollan?

gör "säkerhetsbrytare" det?

jag trodde vitsen var att alla ledare skulle brytas så servicepersonal kunde jobba tryggt...
 
Hade kört på rrrrrs förslag om två 2-poliga brytare.
Risken finns som sagt att du har sönder grejerna istället.
2 uttag är kanske ännu bättre t.o.m.
 
B
nu är det tyvärr lite knivigt med platsen, från brytaren går det vidare en 5-ledare till en annan dosa som sitter under bänken, där maskinerna är inkopplade med dragavlastning. iof,så skulle det gå att använda den vita kabeln som N2 mellan brytarna och ner till dragavlastningsdosan, men det kanske är helt regelvidrigt?

om det nu får vara som det är, med en 3-pol. är det då bättre att låta nollan alltid vara kopplad och bara bryta de två faserna?

Blir det tillräckligt skydd mot "övertoner", eller spikar som kan komma i ledningen vid åska?

Vid senaste åskvädret klarade det sig dock...
 
Redigerat:
Om du bryter alla faserna så kan du inte få något bakvägen heller. Endast vid ett riktigt åskoväder kanske risken är 1 på 100000... Och det tar hemförsäkringen.
 
B
ok, då ska med andra ord en bruten fas skydda relativt bra mot åskan, även om en helt bortkopplad är bäst....

får blir rak överkoppling av nollan då...
 
Varför inte installera ett åskskydd på inkommande servisledning så skyddar du hela fastigheten mot blixtnedslagens effekter?
 
B
vi fick ett sånt ditmonterat samtidgt som JFB, men vad jag förstod så tar det mest grövre grejor, inte mindre som kan störa elektronik.. de är ju engångs, och när de löst ut måste de bytas. de leder ju strömen ner mot jord om det kommer en smäll, eller finns det någon mer som kan tänkas hjälpa?
 
Boan skrev:
vi fick ett sånt ditmonterat samtidgt som JFB, men vad jag förstod så tar det mest grövre grejor, inte mindre som kan störa elektronik.. de är ju engångs, och när de löst ut måste de bytas. de leder ju strömen ner mot jord om det kommer en smäll, eller finns det någon mer som kan tänkas hjälpa?
Åskskydd sätts i flera nivåer, först ett grovskydd sedan ett finskydd. Beror lite på vad du ska skydda med det. Hur som helst, inget pallar en direkt eller nära träff av åskan, men mindre spikar som letar sig längs ledningen kan det skydda mot.
 
B
vad finns det för exempel på finskydd? det vi har är nog grov...

åskan slog ner här 100 m från vårt hus på midsommar i en mast.... många runtomkring har fått modem och routrar förstörda, men hos oss är allt helt.....
 
Grovskydd sitter i mätarskåp, mellanskyd i centralen, finskydd ute vid apparaten, tex i vägguttaget.
 
Visst går det att bygga så man klarar direktträffar men det blir lätt väldigt dyrt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.