Hej,

Vi har idag ett uterum på 25kvm. Uterummet har en stenmur som byggd som en ram ut från huset. Muren är ~ 4 dm hög. Sedan är själva "bassängen" i uterummet fylld med grus och längst upp ligger lösa plattor.

Jag har bifogat en dålig bild på det hela :)

Eftersom det alltid är lite löst grus på skifferplattorna skulle jag vilja flytspackla det hela. På senhösten och tidig vår är det ganska fuktigt i uterummet också. Jag misstänker att det beror på markfukten som stiger upp.

Hur skulle ni lösa det hela?

Per
 
  • uterum.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Utan att kanske ha hela situationen klar för mej, några förslag.
Alt 1. Ta bort plattor och så mycket grus som behövs, lägg byggplast, markisolering (frigolit el dyl) och bygg ett snyggt trädäck.
Alt. 2. Ta bort plattorna, vibrera gruset, lägg ut armeringsnät och ring cementbilen och fyll "Bassängen", så högt du vill ha det.
Kanske dåliga förslag, men jag förstår inte riktigt om det är ute, eller om du har tak och väggar, hur länge på året det används etc. Är det "inne" kanske man måste göra en mer fundamental renovering med dränering runt osv.
Korp-Johan
 
Hej,

Det är ett uterum. Dvs, det är glasväggar åt tre håll och sedan glas/plasttak över rubbet.
Jag har bifogat en ny bild som jag tog med min mobil. Vet inte om den säger något mer än min första bild.

Alt 1. Ta bort plattor och så mycket grus som behövs, lägg byggplast, markisolering (frigolit el dyl) och bygg ett snyggt trädäck.
Om jag gräver ur 5 dm och sedan lägger byggplast & isolering och sedan har 3 dm luftspalt och sedan reglar upp för trädäck, är det så du tänkte det? Är det verkligen bra för luften kommer ju inte att cirkulera under däcket i så fall då muren runt hela uterummet inte släpper in någon luft.

Alt. 2. Ta bort plattorna, vibrera gruset, lägg ut armeringsnät och ring cementbilen och fyll "Bassängen", så högt du vill ha det.
Jag lär nog ta bort lite grus i så fall även här. Då skulle det bli en betongplatta ovanpå grusbädden. Hmm... även här kommer det att inte finns någon cirkulation för luft som stiger ur marken. Då plattan hindrar fukten att komma upp och runt om är sedan en mur.

Förstod jag dig rätt? Några förslag?
 
  • uterum2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det inte är skifferplattorna du är trött på så skulle
det väl funka att foga med kakelfog mellan plattorna.

Att ha flytspackel som ytskikt är nog inte särskilt bra eller snyggt.
 
Hej!

Jag vill gärna ha kvar skifferplattorna. Dock är det grus som fog mellan plattorna idag och jag skulle vilja ha ett mer betongliknande material. Sedan hade det inte gjort något om plattorna hade setat fast bra duktigt.

Jag såg på (hör och häpna) Timell när de gjorde uteplatsen. Jag har för mig att de la plattor och sedan flytspacklade allt sen och körde med gummiskrapa och skrapade av alla plattor. Alltså. jag pratar inte om att lägga 5 cm flytspackel ovanpå plattorna utan mer som att flyttspackla fogarna.

Jag tror inte kakelfog fungerar eftersom mellan flera skifferplattor så är det kanske 10 x 10 centimeters mellanrum och kakelfogen spricker väl direkt i så fall?

Per
 
Så här ser uteplatsen ut som Timell & Co byggde där de flytspacklade skifferplattorna:
4191082748.jpg
 
Hej Per! Nu förstår jag bättre! Måste säga att muren är riktigt snygg. Någon som visste vad han gjorde måste ha satt den. Men efter dina inlägg tror jag mig förstå att vad du upplever som prio 1; du vill bli av med fuktkänslan, och prio 2; bli av med grusfogen!?
Det som kanske då inte blev gjort när muren sattes, för tanken var kanske inte då att glasa in och använda den som du gör nu, kan gissningsvis vara att det inte ligger någon drän utanför muren. Tycker mej se en viss lutning på tomten, och då far vattnet naturligtvis in under grusbädden och stannar där. Det jag skulle gjort är att;
1 Gräva dike runt till ca 40 cm djup under murnivå på grundaste stället, och så djupt som behövs för att få 3 cm/fall per meter, till djupaste stället (Där du kan leda bort dagvattnet.
2 lyfta skiffret. (försiktigt)
3 Ta gruset under skiffret och lägga 10 cm i botten på diket.
4 Lägg ner dränrör i diket och anslut stupröret (-n).
5 skyffla mera grus och täck över dränröret. Kolla bara att gruset inte är för fint, för då tappar du funktionen på dränröret.
6 Gjut en platta med isolering under golvet.
7 Lägg tillbaka skifferplattorna och foga enligt förslag, (fast jag tror du kan hitta billigare fog än Martins svindyra, eftersom ditt golv är under tak.) Skifferplattor är det snyggaste och slitstarkaste som finns! (enl. egen uppfattning!)

Om marken under ditt golv är en gång grävt i, men inte den omgivande marken, har du en naturlig ansamling av fukt där. Men lägger du drän runt om, lägre än vad det tidigare är grävt, leder du bort fukten innan den kommer in under golvet. Plattan blir inte fuktig om den ligger torrt. Genomför du dessa förslag så slipper du ju dessutom fundera på vad du ska göra på semester :). Mycket jobb, men inte så himla mycket pengar.
Good Luck! Korp-Johan
 
Supertack Johan!

Det mest stämmer av vad du skrev förutom prioritetsordningen. Det är omvänd, 1) är bort med grusfogen och 2) vore bra att slippa fukten. Dock är det bara fuktigt kanske 1 vecka per år och vi sitter aldrig där då. Jag tror att tempen oftast är runt nollstrecket och ibland kan det vara is på rutorna pga kylan och sen blir det varmare. Det händer oftast i november eller februari tror jag.

Om jag ska gjuta en platta under golvet, har du någon idé om hur mycket grus jag måste gräva ur? Måste plattan vara bra fet också eller räcker det med några centimeter? :confused:

Jag ska kika lite mer hur det ser ut utanför muren med lutningar och så.

Tack igen!

Per
 
Kul om det inspirerat!
Hur mycket du måste gräva beror på hur mycket takhöjd du vill ha i sista änden. Om du räknar med två lager markisolering omlott, vilken också är kappilärbrytande, och kan hjälpa mot dina ganska blygsamma fuktproblem. (Faktiskt så små att jag inte skulle lägga ner så mycket jobb, som dränering innebär! Framförallt om inte rummet används denna period!)
Isoleringen skulle jag lägga i förebyggande syfte. Vem vet vad framtiden bär...
Den kostar inte många kronor heller.
2x50 mm + 20 cm betong med armeringsjärn. Vet att det finns bekvämare betong man kan lägga tunnare, fiberbetong, och som varken kräver armering eller vibrering! Men själv har jag aldrig haft råd att bygga så dyrt!:- (Sen är jag gammalmodig och motsträvig i allmänhet och mot nya material i synnerhet! :) Skämt åsido; jättenyfiken, men det har aldrig varit "läge".
Sedan Skiffret (tjockleken vet jag ju inte) Men 30 cm + skiffret och så bara kolla vilken takhöjd du vill ha. Egentligen; ju mindre du gräver ut desto bättre, eller hur?
(Skönt att få säga nå´t positivt..) Kolla bara att underlaget är riktigt packat!
Håll mej gärna a´jour!
Johan
p.s. Kolla in Finja:s hemsida. Mycket ideér där! (Och Näe! Jag jobbar inte för Finja!)
 
En betongplatta på 10 cm med centrisk "sprickarmering" (=nätarmering) lär nog räcka och bli över. Den skall ju inte vara fribärande eller vara uppställningsplats för någon bil.
 
Du har säkert rätt "roli"! Jag är van att överdimensionera eftersom jag bor i ett bistrare klimat. (Sen är jag lite orolig att säga för "klen"- dimension. Skulle kännas trist om han fick en massa tjäle under, eftersom det var fuktigt, och plattan skulle spricka.:eek: Sen vet ju varken Jag eller Per hur marken är under egentligen). Vem vet, den kanske bör vara självbärande?:confused:
Känns livsfarligt att råda någon! Tur att man är UPA:)
Hadé! Johan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.