Hej, har ett fritidshus från 1965 och tänkte byta ut träfasaden. Undrar nu om jag behöver en luftspalt mellan vindpappen och träpanelen?

Dagens yttervägg är innefrån och ut:
(1) Tretex
(2) 65 mm regelvägg med glasfiberisolering
(3) Vindpapp
(4) Träpanel (Z-panel stående)

Som ni ser ligger träpanelen direkt på vindpappen utan luftspalt, jag skulle helst vilja undvika luftspalten när jag byter träpanelen (vill inte flytta ut fönster etc).

Är det ok att skippa luftspalten? Det har ju inte varit någon de senaste 34 åren. Finns det alternativa lösningar? Risker?
 
Det där beror nog lite på vad du har för färg. Om du har en väldigt tät färg så eventuell fukt som kommer utifrån eller innefrån, ej kan ventileras ut, så är det obra att inte ha någon luftspalt.

Har du t.ex. Falu Rödfärg som tillåter ventilation genom färgen, så är oddsen bättre att det klarar sig.

Men det är troligen bättre med luftspallt.
 
Tack för svaret, så om man tänker till lite så kan det funka att köra utan luftspalt.

Vilka andra färgtyper än Falu rödfärg "andas"?
 
Nja, luftspalten är till för att fukt (regn) som tränger igenom det första skalet (ytterpanelen) skall kunna torka ut. Den behövs nog även om panelbrädorna
är 100% täta. Det finns alltid springor, kvisthål, skarvar etc.
Z-panel är ju inte speciellt vattentät; det blir lätt glipor när trät torkar.

Så jag skulle absolut rekommendera en luftspalt. Ovillkorligt!

Har själv sett hemska exempel på hur det växer
i den fuktiga spalten mellan papp och z-panel.

//KoW
 
  • Gilla
jelijo
  • Laddar…
Måste få instämma med KoW.
Har sett ny panel ruttna på två år för att dom struntat i luftspalt, trots att de gjort allt annat rätt.
Orsaken till att den gamla panelen inte ruttnat mer än den gjort, är att den väggen inte var så tjock, och därför kunde "andas" inåt.
Vill du inte flytta fönster kan du ju alltid göra nya salningar och bredare bleck. Kostar i sammanhanget inte så himla mycket.
Lycka till! Johan
 
Tack för bra råd, tror att den klarat sig hittills pga att innerväggen är väldigt tunn.

Så det får bli luftspalt och kan då lika gärna lägga på 45 mm isolering samt flytta ut fönstren. En del jobb men säker bra för framtiden.

/Anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.