Z
ok, testar det som verkar enklast.
 
Z
har inga direkta problem att rita med programmet. men hur räknar man ut rummens kvm och husets totala kvm?
 
Zelmilainen skrev:
har inga direkta problem att rita med programmet. men hur räknar man ut rummens kvm och husets totala kvm?
Bara att dubbelklicka på "ABC" så får du ytan. Har du använt dig av layers så är det bara mäta från undersidan med "ABC" så får du plattans storlek.
 
Z
ok, tack. =)
 
Kalleman skrev:
CAD p............. Skall man bara rita i 2d så är det inte så svårt att komma igång.............
/Kalle
Varför rita i annat format än 2D. Alla ritningar- bygglov etc. är ju i vanligt format. Även konstruktionsritningar. 3D är bara en överkurs för extra leksugna som kan spendera obegränsat (!) med tid framför datorn. :)
 
Nån som kan tipsa om lite commands till ProgeCad? Hur gör jag för att t ex göra en vägg som är 45 grader och 1200 mm lång osv. Har andvänt lite AutoCAD förut men det börjar bli några år sen så jag är lite ringrostig! :D
 
Om det är samma kommandon som i AutoCad, är svaret på din fråga som följer:
@1200<45
 
Jag har ritat vårt hus i sketchup. Använde huvudsakligen gratisversionen för själva ritningsarbetet . Tankade hem pro-versionen med 8 timmar fri tid, enbart för att få layout och möjligheten till skalenliga utskrifter. Sparade en kopia av min sketchupfil i proversionen för att kunna skriva ut i LAY out, skalenligt.
Superenkelt och supereffektivt. Fixade bygglovshandlingar och övriga underlag på detta sätt.

Jag ångrar att jag inte köpte proversionen, det hade givit ett mycket enklare och mindre stressigt användande vid utskriftstillfällena. Varje omgång utskrifter tog ca 10-15 minuter av gratistiden......

Gissar att jag lagt ner 1000 timmar lågt räknat under 3 år på att fixa och trixa med ritningarna, nödvändigt för att min sambo skulle fatta hur huset skulle se ut. Nödvändigt också för att få rätt rumsindelning och funktioner...

Simulerade ljus, ytskikt,möbler och tom hur det såg ut på min tomt. Det finns stöd för att kopiera in modellen i en bild. Använde också animationsfunktionerna som verkligen är bra för att kunna ge en snabb visning och genomgång av huset för sambon.
Ritade också konstruktionsritningarna.
Sketchup är jättebra och mycket enkelt att använda med många avancerade funktioner.
 
Z
hur gör jag för att spara en fil från sketch up om jag vill lägga upp den på nätet? dvs inte i det formatet det automatiskt sparas i, utan så att andra som inte har programmet kan öppna och titta på det.
 
Du väljer File Export. Fast om du tittar i din andra tråd har jag redan fixat det åt dig.
 
Finns sketchUp i svensk version ?
 
Jag ritade mitt hus med PunchPro. För att få skalenliga bygglovshandlingar gjorde jag dessa i inDesign.
 
Personligen köpte jag Chief Architect X2, inte gratis men ruskigt bra program special gjort för just hus byggning och inredning/trädgårds design.

http://www.chiefarchitect.com/
 
Jimbo skrev:
Finns sketchUp i svensk version ?
Nej. Men å andra sidan är det knappt någon text att läsa, så det spelar ingen större roll. Vanlig skolengelska räcker.
 
Använder mig av både SketchUp och Autocad Arcitecture.

Är ammatör och tycker att SketchUp är avservärt mycket lättare att komma igång med medan Arcitecture när man väl vet hur det ska funkar är grymt gediget.

SketchUp räcker grymt långt.

Hälsn

/PC
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.