Har en Stiga tornado med Briggs & Stratton motor.3.5 hp

Har fått den av min far och den har minst stått i 3 år onvänd (utan förklaring)
Den startar lätt men går i ca 15-30 sek sen dör den med en liten avgas knall.

Har gjort följande.
Tagit isär förgasaren och plåst rent 2 gånger.
Bytt membran och luftfilter.
Har justerat justerskruven på förgasaren. (2 varv från botten läget).
Bytt tändstift men den startar lättare med det gamla.

Konstigt nog är gasen omvänd än vad det står på reglaget. Gasar närt jag för handtaget mot mej.

Någon som har någon ide?
 
Läs min ganska nya tråd om motorproblem gräsklippare. Som du säkert förstår när du läser den så är jag inte det minsta kunnig om motorer eller annat som är oljigt eller kräver verktyg. Jag fick dock många förslag.

Lösningen på min B&S var extremt lätt när jag väl kom på det. Har din klippare dödmansgrepp skulle jag prova att spänna vajern. Lycka till.
 
Det låter som om du har problem med bränsletillförseln till
förgasaren, den tömmer sig vid körning och fylls sedan på när motorn
är avstängd. Kolla att tanklocket inte är tätt.
 
Kollade just på tanklocket och var visst bara ett hål som jag såg igenom. testade utan lock om hopp att det skulle funka.
starta på första draget. gick i 15.20 sek sedan lite varvökning och sedan stannade den.

Ja jo det har nog med bränslet att göra
 
ska testa hälla i bensin i förgasaren när den är på väg att dö.
 
Kolla membranet i förgasaren.

/P
 
Ett enhelt sätt att kolla om felet är på bränslesidan är med startgas. Köp en burk på macken och när motorn börjar dö så sprutar du gasen i luftintaget. Om den går då så är det för att bränsle fattas i förgasaren. Kan vara att något filter ät tätt så du inte får tillräckligt med bränsle fram. Men när den står så fyller den upp förgasaren och därför är den full med bensin när du tar isär den.
 
om den har brytarspetsar är det nog dom.alla briggs före 1982 har brytare. på motor kåpan står det type model och code dom två första siffrena i coden är årtalet tex 830624654
mvh viktor
 
Felet ligger med allra största säkerhet på bränslesidan. Kolla att bränsletanken är ren och inte igensatt.
 
jag har haft en gräs klippare som bara gick i några sek. när motorn blev varm slutade kondensatorn funka mvh viktor
 
Testa tripak - jag har använt det i bensinen på min veteranbil (som bara körs sommartid). Det verkar funka och den startar lättare även efter nio månader i garaget. Finns på OK. http://www.tripak.se/
 
i bränslekranen på vissa klippare så brukar det finnas en metallsil som blir full med skit. skruva bort kranen å titta om du har kran.
 
Låter som ett klassiskt fall av skit i förgasaren.
 
jag vet felet nu hadde en klippo med samma problem den fick förlite bensin skruva ut blandningsskruven 1/2 varv om den gaör samma sak igen skruva ut ett 1/2 varv till och börga finjustera
 
testa med att staeta den så att den går i 15 s. sen ställer du den på lite mindre än halvgas då startar den. låt den gå i 45 s sen gasar du sen kommer den att funka. gör så varje kallstart. det beror på att förgasaren är utsliten. har haft 2 sånna makiner
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.