Vi har köpt en tomt som i ett senare skede kommer att bebyggas. Fram tills dess undrar jag om vi behöver skaffa någon form av försäkring till tomten?

Kanske kan man "koppla på" tomten på sin befintliga villahemförsäkring i så fall?

Någon som har några erfarenheter på området?
 
Redigerat:
Hemmakatten
Du skall absolut ha försäkring på tomten. Dvs. tomtvärde för brand skada, ansvarsförsäkring, rättsskydd.

Det kan bli brand, någon skadas på din tomt, du kommer i tvist med någon granne osv.
 
Tror ej att du behöver försäkring. Vad kan hända? Ansvarsförsäkring ifall nån stukar foten om dom traskar på din mark?

Jag ringde Folksam när vi köpte vår tomt, och dom sade samma sak.
 
Instämmer med 5.2 racing, vad kan hända?

Tomten brinner upp? Blir stulen?

Om det verkligen händer något (atomskada, översvämning etc)
har nog försäkringsbolaget ändå en force majeure klausul.

//KoW
 
Jag slår en signal till mitt försäkringsbolag på måndag och kollar för säkerhets skull. Återkommer med svar i tråden.
 
KnockOnWood skrev:
Tomten brinner upp? Blir stulen?



//KoW
Hade varit kul att anmäla till polisen att ens tomt är stulen...:D
 
5.2 racing skrev:
Hade varit kul att anmäla till polisen att ens tomt är stulen...:D
Ännu roligare om någon har lämnat in den som upphittad...
 
Ja...:D:D:D
 
Moderna försäkringar har ingen särskild tomtförsäkring att erbjuda. De hänvisar till andra försäkringsbolag. Det som är intressant är egentligen ansvarsbiten och ersättning för juridisk assistans i händelse av tvist el. dyl. som Hemmakatten är inne på. Stöld... ja, det skulle i så fall vara om någon gräver ur tomten fullständigt och lämnar ett enormt hål efter sig ;-)
 
Åtminstone TH menade att det inte gick att försäkra tomten om ingen byggnad finns på fastigheten. Jag accepterades en försäkring med ett 'låtsasskjul' på fastigheten ;). Kostade ett par hundralappar. från fastighetsköpet till huset var färdigt.
 
Man kan tex ha träd som eventuellt ramlar in över grannens hus?
 
wittsjo skrev:
Man kan tex ha träd som eventuellt ramlar in över grannens hus?
Det kan man ha, och det tar grannens hemförsäkring hand om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.