Vi har ett nyligen uppfört hus som stått på plats i 1-2 veckor. De senaste dagarna har flera stora hål uppkommit på träfasaden. Det största kanske 10cm i diameter, rakt igenom hela plankan.
Är det en hackspett? Vad göra åt problemet och varför angriper den huset? Vi har inte ens flyttat in och på några dagar är husfasaden som en schweizerost!

Dessutom har vi inte haft slutbesiktning. Vems ansvar ligger detta på? Vårat eller husföretaget som bygger?


Edit: Jag ser att rubriken ser lite lustig ut. Ska givetvis stå "Någon" och inte "nåt"
 
  • husfasad1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • smulor.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat av moderator:
Snailman
Vårt garage fick en del hack från en hackspett, var på våren tror jag, de hackar på vadsomhelst som har bra resonans, de vill väl locka till sig en parner som tänder på höga hackljud som jag fattat det, som tur var slutade den av sig själv efter ett par försök, men det var längst upp på brädorna närmast råsponten i yttertaket, på gaveln inte mitt på brädan som hos er... Den slutade väl när den hackat bort hälften av tjockleken cirka...
 
Snailman skrev:
Vårt garage fick en del hack från en hackspett, var på våren tror jag, de hackar på vadsomhelst som har bra resonans, de vill väl locka till sig en parner som tänder på höga hackljud som jag fattat det, som tur var slutade den av sig själv efter ett par försök, men det var längst upp på brädorna närmast råsponten i yttertaket, på gaveln inte mitt på brädan som hos er... Den slutade väl när den hackat bort hälften av tjockleken cirka...
Okok. Denna fågel har gjort två hål som gått rakt igenom hela plankan och dessutom varit på och börjat på åtminstone 5 ställen till. Har hängt upp lite snören med grejer som fladdrar och låter líte. Förhoppningsvis skrämmer det den lite.
Ska ringa länsstyrelsen på måndag och se om de kan komma ut och bedriva någon slags skyddsjakt och ta död på den.
 
Thomas59
Ser ut som en Fresh 80 skulle passa i det hålet. Alltid bra med ventilation.
 
Thomas59 skrev:
Ser ut som en Fresh 80 skulle passa i det hålet. Alltid bra med ventilation.
Kommer att bli en hel del sådana isf. Dessutom kan jag inte utnyttja ROT-avdraget om hackspettarna står för arbetet.
 
  • Gilla
deejay_brago
  • Laddar…
Immobil skrev:
Skyddsjakt kan du nog glömma, men här är några tips på hur du ska handskas med problemet: [länk] ;)
Jag hittade den där sidan och har hängt upp lite saker som förhoppningsvis skrämmer bort den.
Läste att Länsstyrelsen beviljat skyddsjakt på en hackspett på Öland som förstört flera stugor där. Kan vara värt att testa.
 
Btw, täcker vanliga villaförsäkringar dessa skador vanligtvis?
 
Thomas59
Danne12345 skrev:
Kommer att bli en hel del sådana isf. Dessutom kan jag inte utnyttja ROT-avdraget om hackspettarna står för arbetet.
Be om en faktura, det borde funka, det är ju 100% arbetstid och det är ROT-grundande:)
 
Pappa fixade en smidig lösning när hackspetten gav sig på huset uppe i norrland. Köpte sig ett luftgevär sen hackade inte den hackspetten nå mer.
 
fremar skrev:
Pappa fixade en smidig lösning när hackspetten gav sig på huset uppe i norrland. Köpte sig ett luftgevär sen hackade inte den hackspetten nå mer.
Jo, det är en smidig lösning, men det är straffbart att skjuta fridlysta djur utan tillstånd:rolleyes:
 
Det ingen vet, har ingen ont av. Förutom hackspetten förstås. ;-\
 
Skjut gräv tig som man säger i Jämtland. Har alltid funkat för skyddsjakt utan tillstånd där.
 
Nåväl, oavsett vem som skjuter den så är de rätt så skygga så att sitta på pass och vänta in den känns lite drygt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.