Hejsan! Är det någon som vet hur det funkar att fräsa ur betonggolvet för att lägga vattenburen golvvärme?]Ska ha detta i entrén under klinker och vill ha samma nivå som det övriga trägolvet!
 
Host host host, dammigt och jobbigt men det blir nog bra om du får det i nivå med övrigt golv.

Men tänk på vilken väg du lägger spåren så du inte fösvagar golvet i onödan.

Protte
 
Tack så mycket! Elslingor är ju ett alternativ för bygghöjden,men eftersom jag har ett vattenburet element på väggen som jag vill bli av med vore det bättre att utnyttja detta.
 
Jag tror att du skall fundera ordentligt en gång till. OM bygghöjden räcker till för elslingor utan att fräsa i golvet så är det oerhört mycket enklare och billigare.

Att fräsa betong i ett hus man bor i är inte att rekomendera. Det dammar värre än man överhuvudtaget kan föreställa sig. Och betongdamm tränger in precis överallt. Om du kan täta av rummet totalt från resten av huset så kanske. Men då handlar det inte om att klamra en plastfolie som avspärrning, den måste tejpas (och klamras/skruvas) så att den blir absolut tät. Och sedan får du jobba via ytterdörren så att du inte behöver gå igenom tätspärren mot huset. även så så vill jag föreslå att du skaffar plastäckar som du lägger in alla kläder och andra textilier i innan du börjar, och skyddar soffor och andra möbler i huset med tätsittande plast. betongdamm tränger igenom det mesta.

Det är inte självklart att din betongplatta tål att spåras rent hållfastmässigt. Du kan inte koppla radiatorören direkt till golvvärmen, radiatorvattnet har för hög temperatur, du måste sätta en shunt. Det finns enkla sådana avsedda för just detta ändamål, att koppla golvvärme i ett rum till radiatorkoppling.
 
Om det är dammet man oroar sig för så kanske man kan hyra en fläkt från någon uthyrare samtidigt som man hyr fräsen? Kapade själv hål i betongvägg för en dörr utan större problem. Plastar man och har fläkt så är det definitivt inga problem. Däremot så bör det finnas isolering under betongen, utan isolering behövs en tjoock plånbok...
 
Jag har lagt vattenburen golvvärme i hall och kök under klinkers. Pratade med många innan och bestämde mej för att leva med höjdskillnaden på golvet istället. Håller helt med "hempularen" det dammar mer än man tror, har tagit ner 3 väggar som var putsade siporex/blåbetong och trots många års erfarenhet av byggnation var det värre än värst. Om det behövs isolering under golvvärmen beror på husets konstruktion i övrigt, har Du källare behövs ingen sån. Är det däremot markytan direkt under hallgolvet kommer Du förlora värme ner i marken vilket också kan ge fuktproblem. I så fall kan jag rekommendera ett speciellt bruk som innehåller plastkulor, det isolerar något kopiöst, vårt badrum i källaren är husets varmaste rum på vintern. Fräsa i betong låter antingen ruskigt jobbigt/svettigt/sktigt eller dyrt :)
 
Det låter som elslingor blir det bästa alternativet! Men då är det ändå ett element på väggen som är i vägen för skor och kläder. Finns det nån smart lösning för att slippa ta bort det?
 
Men ta bort elementet och proppa, du ska ju ha golvvärme det räcker.

Protte
 
hur man ens kan överväga elslingor om man har vattenburet är en gåta. Bila bort 4-5cm av betongen, lägg slingorna och flytspackla.
 
Redigerat:
Om golvet är platta på mark kanske du ka bila bort bort det, gräva ur något lägga isolering och därefter gjuta in golvvärmen. Bilning dammar betydligt mindre än fräsning.
 
jeppeknaster skrev:
hur man ens kan överväga elslingor om man har vattenburet är en gåta. Bila bort 4-5cm av betongen, lägg slingorna och flytspackla.
Så här skulle jag också gjort! eller rättare sagt, så här gjorde jag :D el-slingor är dyrt när du redan har vattenburet system i huset.
 
Vi sågade spår i betongen, blir en del vatten på golvet men inget dammande. De som gör detta ställer in exakt djup. Det trixiga är att få till böjarna. Men som sagt vi gjorde så.
 
Lägg vattenburen. Var inta rädd för dammet. Med rätt utrustning så blir det varken dam eller vatten. Gjorde detta i vårt badrum. Lånade en spårsåg med tillhörande dammsugare av plattläggaren. Jag tejpade dörren och tog på andningsmask och förberedde mig på ett helvette. Men det gick både snabbt och dammade inte alls. Vårt badrum är 8m2 och själva sågningen var gjord på 30 minuter. Sedan var det lite jobb att bryta bort betongen i spåret men totalt så var det väldigt lite jobb. Spåret var sedan perfekt att trycka fast slangen i. Då slipper du lägga på golvet extra höjd.
 
  • Gilla
cwp
  • Laddar…
Hej!

Ni som har gjort detta, har ni fått problem med fukt?

Vi har en källare med tjockt (20-40 cm) oisolerat betonggolv som vi funderar på att fräsa spår i och lägga vattenburen golvvärme och marmor på. Det är 12 kvm.

Vi läser väldigt mycket om hur fukt kan vandra upp i fasaden. Det är ju väldigt svårt att veta om golvet är torrt eller inte. Vad har ni för erfarenheter såhär med facit i hand?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.