Hej
Jag och min sambo har nyligen flyttat in i vårt Carl Larsson hus från Sjödalshus.

Vid slutbesiktningen för fem veckor sedan hade EL fortfarande inte kopplats in till huset, en vecka senare fick vi av Kraftbolaget veta att anmälan hade kommit in dagarna efter besiktningen.

Nåväl vi hade ju byggel så det går att bo i huset.

Sen ringde vi Telia och bad om inkoppling av Telefon...som såklart inte fanns. Det skulle jag som byggherre själv ha begärt nu tar det 5 veckor för att få en offert.
Mobiltelefon och Mobilt bredband funkar ju som en tillfällig lösning så ingen panik där heller.

Efter 4 veckor kommer offerten från Telia
Till att börja med så är den 100% dyrare än det Sjödalshus angivit i sin kalkyl, sen ligger tomrör som ingår i jobbet hos mark- och grundentreprenören åt helt fel håll. Alla tomrör är nedlagda i samma spår ner till vägen.
Telia har dock sin station placerad vid tomtgränsen på andra sidan tomten...suck

Efter ytterligare en vecka får vi offerten från Kraftbolaget...puuh rören ligger mot rätt anslutningspunkt. Men det saknas två draggropar och att man samtidigt ska ha lagt in extra rör i rörgraven för att ansluta grannfastigheten till markkabel (de har idag luftledning)

Kontaktar säljaren på Sjödalshus som hjälpt till med kontrakten och rekomendationen av entreprenörerna för att höra vad som gäller.

Svaret jag får är att man normalt lägger EL och Tele tillsammans med Vatten och att Tele nu ligger felaktigt är inget som man kan lasta entreprenören för???

Borde man inte ha rådfrågat Telia och Kraftbolaget innan man la ner rören?
Är det normalt eller branschstandard att man lägger ner tomrör utan att kontrollera med berörda serviceoperatörer?

Någon som har likande erfarenheter?

Tips hur man ska hantera detta mottages tacksamt

Bygget har tyvärr inte gått direkt smärtfritt så det här var det som fick bägaren att rinna över för mig...

/Peter
 
Redigerat:
Det är väldigt sällan markentreprenörerna frågar åt vilket håll dom skall gräva rören....tyvärr.
Om du ids så går det ju att bråka om den extra grävningen som måste till, annars är det till att bita i det sura äpplet.

Du skall inte behöva stå för rör till grannens fastighet, det är kraftbolagets bekymmer. Utanför din tomt!.

"normalt lägger el och tele tillsammans med vatten..! NIX!, man försöker helst hålla dom åtskilda. vad händer om vattenledningen måste grävas upp? Elkabeln grävs av.
 
Oavsett åt vilket håll telefonkabeln ska dras så SKA den gå in genom mätarskåpet (så det går att sätta ett åsk/överspänningsskydd.

Protte
 
Och rören ska gå NÄRMASTE vägen från elskåpet till tomtgränen. Din nätägare kan skicka dig papper på hur det ska vara utfört. Samt det här ska din elinstallatör ha full koll på, ( dock brukar h*n ej lägga rören).
 
Jag fattar inte vad du har med grannens servisledning att göra, det är överhuvudtaget inte ditt bekymmer, ska den dras på din tomt dessutom behöver nätägaren din tillåtelse, normalt sett drar man från kommunens tomt in till den som ska ha abonnemanget, vet ej hur det ser ut hos dig..
2 draggropar låter mycket fast det beror på avståndet och böjar men det är väl bara att ta en spade isf.
Du skriver inte vilken elleverantör du har, de stora brukar ha villkoren hur tomrören ska förläggas på sin hemsida.
Sen som mont skriver ska din elkille sköta kontakten med nätbolaget,
 
Tack för alla svar!

Har börjat grävandet för telerören, blir väl ca 15m så det är väl inte hela världen.
Men jag har ju i princip betalt för rörläggning som jag nu inte kan utnyttja :(

Tycker bara att entreprenören borde ha kollat upp vart ledningarna ska gå.
Synpunkten om att man ska separera El/Tele och vatten är ju klockren, ska ta upp det med Sjödalshus och entrprenören

Mvh Peter
 
2 dragkropar på din tomt, hur stor tomt har du?

/U
 
Tomten är inte så stor bara 890 kvm...men mellan vår tomt och vägen där anslutningen finns ligger en annan tomt på 3000 kvm :(

Rören ligger längs vägen som vi har servitut på

Så det blir en bit att dra rör dessutom så är det en hyfsad nivåskillnad.

/Peter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.