Japp det är den.

Här köpt en sån och riktigt bra maskin för det priset!
 
Fint att höra. Jag åkte och knep det sista exet hos min lokala Classe igår.

Jag skyller på dig om jag inte blir nöjd ;)
 
haha ja gör det:)

har slipat bänkskivor, trapp m.m med den, köpte även till slippapper från clas i sjön av märket mirka med god livslängd!
 
Mycket trevlig maskin för det priset, köpte en likadan åt min far på ett annat varuhus för 800, då var den nersatt en femhundring tror jag.
Reas ut för att AEG ska byta färg till något orange/rött tror jag.
 
Köpte en aeg här omdagen, kanonmaskin för det priset iaf jämfört med det lilla jag provat förut. Har dock en fråga: Vilken inställning (hastighet) ska man köra med för att få störst avverkning - finast resultat?

/ubbe
 
ubbe76 skrev:
Köpte en aeg här omdagen, kanonmaskin för det priset iaf jämfört med det lilla jag provat förut. Har dock en fråga: Vilken inställning (hastighet) ska man köra med för att få störst avverkning - finast resultat?

/ubbe
En enkel tumregel är att högre hastighet = varje slipkorn river fler gånger per minut - högre avverkning. Dock spelar oftast grovleken (och typ av papper) på pappret en större roll. Och hög hastighet kan ofta utveckla värme (speciellt om man inte har en dammsugare påkopplad), vilket kan smälta kardborren, klegga igen slippappret med hartz/brännt damm/smält färg etc.

6 bra tips om du är ny med excenterslipmaskinen:

1) Koppla till en grovdammsugare - mindre damm, längre livslängd på papperna. Justera suget antingen på maskinen eller via den lilla luckan man kan öppna för att sänka suget.

2) tryck inte hårt på maskinen. Det kommer att bli jättefrestande att bara trycka hårdare så att avverkningen ökar. Ungefär så funkar det ju när man slipar för hand (och även med excenter, till viss gräns). Dock kommer du att få en alldeles för hög värmeutveckling, och de problem som kommer med detta.

3) Vinkla inte maskinen. Detta kommer också att vara frestande, av samma anledning som nummer 2. Gör det inte. Blir lokal värmeutveckling, slitage på lager, och en väldigt ojämn yta på det du slipar.

4) Köp bra papper, det är skillnad.

5) Kör inte kloss intill en vägg eller kant, det kan ge excenterfunktionen stryk. Över en kant (typ en bordsskiva) kan du givetvis köra.

6) När du slipar metall, ta bort dammsugare eller dammpåse - du vill inte ha glöder där.
 
Tack för det svaret Daniel_N, mycket uttömmande och lätt att förstå!
Några förslag på bra papper inom rimliga prisgränser?
 
Mirka är alltid bra..
Sedan finns det några till som jag inte kommer på namnen på just nu. :surprised:
 
Daniel_N, kan du utveckla punkt 5? Vet inte om jag förstod riktigt vad du menar med det...?
 
Binesh skrev:
Daniel_N, kan du utveckla punkt 5? Vet inte om jag förstod riktigt vad du menar med det...?
Jag kan försöka: Han menade nog att om man ska slipa tex botten inne i en låda ska man inte trycka maskinen mot lådans väggar för att detta ger excenterfunktionen stryk.
 
Jo men vad menas med stryk? Att maskinen tar skada? Eller at excenterfunktionen sätts ur spel just då men återkommer när man kör normalt? Att det blir dålig slipresultat? Eller är det bara så att bottenplattan tar skada?
 
Plattan kan ta skada.
Jag lånade ut min maskin och fick byta slipplattan som följd.. :-/

Eventuellt kan maskinen i sig också ta skada, det vet jag dock inte, men jag kan tänka mig att man får pressa rätt bra för att skada själva mekanismen.
 
Maskinen tar stryk i hela excenterfunktionen, den är inte konstruerad för att ta motkrafter på det viset som det blir när rörelsen hindras av ett fast föremål. Men å andra sidan köper man ju kvalitet som AEG just för att kunna missa ibland :) jag har en Bosch och den har tålt en del "stryk" :)
 
Gäller det Rotex också? Den är ju en "hybrid"...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.