Mycket imponerad av Björklidenhus vid första anblick! Riktigt prisvärt och då ingår även platta på mark om jag förstår leveransomfattningen korrekt.

Någon som har erfarenheter av Björklidenhus?
 
Vi var på några möten med Björklidenhus och blev väldigt väl mottagna där. Raka besked och de verkade värna om kunden. Att vi sedan valde LB-hus är ju en helt annan diskussion men Björklidenhus var länge ett alternativ för oss.
 
Säger desamma som Zappaholic, samt verkar väldigt prisvärda. Nackdelen är att dom har få husmodeller och är ej så flexibla vad gäller planlösningar.
 
Rajtin skrev:
Säger desamma som Zappaholic, samt verkar väldigt prisvärda. Nackdelen är att dom har få husmodeller och är ej så flexibla vad gäller planlösningar.
Jag har fått info tväremot vad ni säger. Dom ska vara väldigt flexibla vad det gäller planlösning. Tydligen också möjligt att rita helt egen planlösning och egen fönstersättning ;)
 
Med Björklidenhus är det möjligt att skräddarsy totalentreprenaden!
Peka ut en snickare som monterar ihop huset så gör björklidenhus upp ett avtal med denna firma.

Nu slipper man alltså oroa sig över vilket snickarlag som monterar huset.
(Jfr Älvsbyhus, har man otur får man ett lag med klantskallar som förstör huset... se bara alla drabbade på Älvsbyhusforumet...)

Räknar man på björkliden är det riktigt konkurrenskraftigt! Bortsett att grunden ingår, ingår även delar av markjobben (dock inte allt).
 
Redigerat:
Z
är det någon som vet hur de ligger till i pris om man skulle vilja bygga ut deras enplanshus?
 
1.2 mille, dock inte säker. Prislista fås tillsammans med katalogen.

Vi har kikat på 1.5 plans varianten som då kostar 1.35 mille, inkluderar då grund och delar av markjobben. Vid jämförelse måste priset justeras då mycket ingår runt grundbiten. Vissa bitar är dock svåra att värdera, ex en platta på mark istället för en risig krypgrund med behov av avfuktare.

Björkliden uppfyller de kommande kravet på energianvändning. Detta är viktigt att tänka på vid husköp idag, dels för att mindre energiåtgång sparar pengar men också för att detta skall deklareras inom 2 år.
(Energiberäkningen vi fått av Älvsbyhus når inte ner i dessa nivåer...)
 
Vissa bitar är dock svåra att värdera, ex en platta på mark istället för en risig krypgrund med behov av avfuktare.
Jag tror inte att björklidenhus skulle ha sämre krypgrund än något annat hus, var har du för underlag till ovanstående påstående?

Som jag ser det så är den enda skillnaden om man bortser från fördelar och nackdelar som krypgrund och platta innebär att med krypgrund så blir der svårt att ha vattenburen golvvärme.

Att vissa hustillverkare sätter in avfuktare har jag svårt att fatta. För lite sen var det ett hus i grannskapet som brann i grunden, nästan nybyggd. Jag kan gissa att det var avfuktaren som spökar.

Bor själv i en SMV sedan 5 år tillbaka, har inga som helst problem med grunden.

/HN
 
hen_rik79 skrev:
Jag tror inte att björklidenhus skulle ha sämre krypgrund än något annat hus, var har du för underlag till ovanstående påstående?
hen_rik79 skrev:
Björklidenhus har platta på mark.
Tror nog han menade att det inte går att jämföra platta på mark med t.ex krygprund...
 
Z
ingen som vet hur de ligger till om man vill bygga ut enplanshusen?
 
ÄHByggare skrev:
Räknar man på björkliden är det riktigt konkurrenskraftigt! Bortsett att grunden ingår, ingår även delar av markjobben (dock inte allt).
Vad av markarbetet är det som inte ingår? Kostnad?
 
Ett standard utförande av markjobb ingår. VA & el & dagvatten draget en viss sträcka från grunden och markjobb & material för grunden ingår.

Med andra ord, har man en standardtomt, hyffsat plan, så görs en avtäckning till mindre kostnad. Därefter kommer björkliden och sätter grunden, drar in VA och el mm. Fattade jag säljaren rätt kan mark och grundfirman pekas ut (så man får någon man vet gör ett bra jobb). Sen återstår finplaneringen, gräs, grus, stenplattor etc.

Vi kommer sannolikt gå vidare med björkliden, riktigt nöjd med det vi sett.
 
När det var dags för oss att bygga hus kollade jag upp Björklidenhus relativt noggrannt. I vårt fall blev det till slut inte så jätteprisvärt när vi väl lagt till alla förändringar som vi ville göra, samt efter att ha bättrat på standarden. Och eftersom de då var ett ganska oprövat kort valde vi en annan husfirma. Men utgångspriserna är väldigt bra och det låter imponerande att man själv kan styra totalentreprenaden. De kanske har bättrat på sin standard nu?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.