Oj, 60%! :eek:
 
gäller bara att hitta den bästa anläggningen då..
nån som har förslag?
 
Gäller stödet solpaneler för värmeproduktion då har inte fått fram det? För som jag läst skriver de ju bara om solceller för elproduktion och de är jag inte speciellt intresserad av.
 
fremar skrev:
Gäller stödet solpaneler för värmeproduktion då har inte fått fram det? För som jag läst skriver de ju bara om solceller för elproduktion och de är jag inte speciellt intresserad av.
Nej det här stödet rör bara solceller för energi, solpaneler för varmvatten har ett annat stöd på max 7500kr tror jag det är.
 
Japp det stämmer, 7500 kronor är max bidrag för solvärme anläggningar och detta nya bidraget handlar om elproduktion.

Min solvärmeanläggning startades upp på test idag och levererade mellan 90 - 100 gradigt vatten under 6 timmar så idag duschar jag billigt!

:p
 
Tänk bara på att bidraget inte går att söka om man inte redan är ansluten till det "traditionella" elnätet. Vi som har ett torp utan el, och som tänkt använda bidraget till att installera solel för att få lite enklare elförsörjning, har inte rätt till pengarna :(
 
H
Skattepengar kastade i sjön. Vem beslutar egentligen om sådant här?
 
Bättre att kasta dem på nåt vettigt än en massa bidrag till slödder som behagar göra ingenting för sitt uppehälle. Detta ger åtminstone bra energi.

Om alla hus hade en skulle elbolagen vara förbannat mycket mindre kaxiga mot vad de är nu.

De som avgör i denna fråga tror jag är kostnaden på en mätare för att själv sälja överskottsel. Med min "snittförbruknin" tippar jag på att jag skulle kunna få väldigt små elräkningar. Men ska man hålla på och skatta och jeflas för några få sålda kWh så är det ju inte lönt då är det bättre att ge bort dem "gratis" och se det som långsam återbetalning av bidraget :)
 
holmertz skrev:
Skattepengar kastade i sjön. Vem beslutar egentligen om sådant här?
Kanonbra kommentar, men fyll du på lite mer olja i tanken och beställ lite billig el från brunkolskraftverken i Tyskland, det är ju deras problem där nere... eller hur blir det nu.

De som väljer att gå i fronten när det gäller ny och miljövänlig teknik ska ha en eloge, om man sedan kan utöka denna skaran med skattefinansierade medel, så tror jag inte våra barn kommer att gnälla när de kan fortsätta att andas luften på den här planeten.

Ytterligare ett svenskt bolag som driver denna tekniken framåt med både miljövänlig och egenproducerad el i en hållbar kombination är detta:

http://egenel.etc.se
 
H
v-g skrev:
Bättre att kasta dem på nåt vettigt än en massa bidrag till slödder som behagar göra ingenting för sitt uppehälle. Detta ger åtminstone bra energi.

Om alla hus hade en skulle elbolagen vara förbannat mycket mindre kaxiga mot vad de är nu.

De som avgör i denna fråga tror jag är kostnaden på en mätare för att själv sälja överskottsel. Med min "snittförbruknin" tippar jag på att jag skulle kunna få väldigt små elräkningar. Men ska man hålla på och skatta och jeflas för några få sålda kWh så är det ju inte lönt då är det bättre att ge bort dem "gratis" och se det som långsam återbetalning av bidraget :)
Men idag får du väl inte sälja överskottet till elbolagen. Kan du göra det blir det en helt annan fråga. De som har vindsnurror och vill sälja överskottsel brukar väl stöta på stora problem även om de producerar mer el än ett par solceller.
Det är ju på vintern när det är mörkt som elförbrukningen är stor och den förhatliga tyska kolkraften går på högtryck. Förändras inte så mycket av några solceller på kåkarna. Kraftbolagen kommer att vara lika kaxiga som förr eftersom de har el när el behövs.
 
holmertz:I dagsläget så är ju svaret nej men med miljöargument som slägga kan man slå in de flesta dörrar så även denna. Även om utbytet per år kanske bara blir någon tusenlapp (i bästa fall) tycker jag att det är principen som är det viktiga.

EON, vattenfall och fortum ska inte parasitera på folket solanläggningar gratis. Så fruktansvärt många miljarder som de pungslår folket på kan de gott få punga ut GRATIS om man nu vill ha en mätare maximalt ska det kosta självkostnaden för mätaren i engångskostnad.

Såpass få som kommer installera detta så är det ändå obetydligt så de kommer få miljardbonusar ändå.

Men om man då som du säger kan ha sparat in en massa vatten under sommaren pga solceller så kanske man kan köra mer vattenkraft under vintern vad vet jag. En reaktor kanske kan stängas tids nog?

Men går ingen i bräschen och köper anläggningar (om än ineffektiva) så kommer aldrig någon utveckling ske. Kolla på datorer de stog ganska stilla tills privatmassmarknaden tog fart.

Vindsnurror är ju samma sak för mig som ligger på en snittförbrukning på 1kW sett över hela året så lönar det ju inte mycket att ha en vindsnurra/solpanel på mer än det om jag inte får sälja. Jag gillar miljön men inte såpass att jag köper dubbel solpanel/vindsnurra bara för att EON ska kunna stjäla min ström gratis medan jag får betala (hutlöst) dyrt för den jag behöver.
 
Hej igen, kul att det diskuteras på detta området nu!

Jag vill citera en sida på egenel.etc.se; http://egenel.etc.se/artikel/14

"
Det är elnätsbolaget som äger mätarna.
Vi har bett dem byta till nettomätare där vi har Egen EL anläggningar.
Det betyder att den el vi levererar ”dras av” från den vi köper.
Det handlar inte om så mycket el, den mesta kommer man att göra av med själv.
Men det är viktigt – på lång sikt – att kunna få ersättning för den el man levererar. Särskilt när elpriserna kommer att fortsätta gå upp.
En nettomätare kostar mellan 1500 och 2000 kr.
Det tar alltså tid att betala den med den el man levererar ut. Men om man bestämt sig för att skapa mycket Egen El så är det definitivt värt det. Skaffar man en vindsnurra är det tex troligt att man gör väldigt mycket mer el än man använder de där riktigt blåsiga dagarna!

Tala med ditt elnätsbolag. Det finns ett bolag per område.
VI kan hjälpa dig med argument och förklaring, då det här är nytt för den branschen.
En del större nätbolag är också emot det här.
Men du har rätten på din sida. Levererar du el ska du ha rätt att få den avdragen mot den du köper.

(Det här är ett system som är väl utvecklat i flera andra EU länder.)"

Jag har precis initierat denna diskussionen med mitt eget elbolag och även om det var avvaktande vid första kontakten så är de nu med på noterna och det räckte faktiskt att jag bifogade länken till denna sidan så var det nu möjligt att få detta åtgärdat.
 
Tycker stödet är en bra början!
Är det någon som vet om energibolagen i tex Tyskland, som ju haft motsvarande i sex(?) år, har kompletterande krav på att underlätta anslutningen till existerande elnät?
Har man rättighet att ansluta och sälja överskotts-el? Till vilket pris? Vem sätter det?
Kan förstå att man inte kan byta kw mot kw, för elen är ju för det mesta billigare på sommaren, när man själv har möjlighet att producera och man kan ju inte kräva att bolagen skall lagra elen åt en.
Är det någon som har leveransavtal idag? Hur ser det ut?
Som jag ser det, är det lagringsmöjligheterna som är för få och dyra.
Får väl köpa elbil även om jag är rädd att få sladd! (hö, hö!)
Hadé! Johan
 
Korp-Johan skrev:
Tycker stödet är en bra början!
Får väl köpa elbil även om jag är rädd att få sladd! (hö, hö!)
Och sedan slå en volt. Det hade inte watt bra :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.