Watchmen skrev:
Priset hänger mycket på transporten. Då KC-betong ägs av finja så kan de ha fabriker närmare. Skada aldrig att kolla upp :) . Även om KC å finja är konkurenter till oss. så gör de bra grejer. Men visst vi alla gör fel ibland :)
Det där med el dosor sitter fel. Är till 90% att kunden ändra sig efter att ett element är gjort. Men det är bara att fräsa upp nya.
Hej Watchmen, vet inte om jag missat något, men vad menar du med "konkurrenter till oss"?
 
Jag jobbar själv åt en prefab fabrik 4mill norr om Finja :)
 
Tog en sväng förbi "ensjön" utanför Norrköping, där det enl Jan skulle finnas en del hus byggda med deras element.
Nu var det så att det fanns massor med murade hus där, men alla var enl vad vi kunde se väldigt fina.

I allafall, jag funderar lite vilket material man ska bygga innerväggarna i, hur går era tankar här BadGuy har ni tänkt murat där isådanfall vilka block? Jag funderade lite på 150mm LB är dock osäker.
 
Hej igen !

Nu blir det i alla fall KC. Vi har bestämt oss, efter en träff med Janne kom vi överrens om pris mm.
Han har bra koll¨på det mesta helt klart. Han har dessutom arbetat som KA (kvalitetsansv.) på många byggen.
Nu blir det EW-bjälklag med diverse pelare i Stål.
Innerväggarna blir nog i trä, jag kan inte motivera mig till något annat. Vad menade du för väggar Karlsson?
Jag måste lämna in bygglovet i morgon. From den 1Juli blir det dyrt med fönster som går ner under 60cm från golv då dessa måste vara laminerade.

Nu måste jag rita på ett garage till i morgon.
Någon som har ett bra länk till ett enkel/dubbelgarage (boxmodell)?

Mvh
 
Hej Bad Guy,

Kul att ni bestämt er! Jag måste få till ett möte med Janne snarast helt igår ;-). Hade inte en aning om det där att fönster måste vara laminerade efter 1 juli, det gör ju att det brinner lite även för oss alternativt får vi ta den smällen men vi har en hel del fönster som går ner till golv så det vore ju kul att kunna slippa.

Ang väggar, jag funderade bara lite raskt på någon form av sten som aeroc eller liknande. Trä är väl kanske inte det mest ultimata att använda då det rör sig lite i förhållande till sten kan jag tänka mig. Jag droppar dig ett pm om det är ok?
 
Hej !

Ja , men jag tror vi kör väggar med trä, samt en byggskiva som heter Fermacell tror jag, den är stenhårt (slipper plyfa/osb) och det är en pressad skiva med fibrer o gips. Den ska vara rekommenderad till badrum också. (min granne säljer den och den kostar "´bara 80-90:-/skiva)
 
Hej Bad Guy,
vi har byggt med fermacell - uppsatt med skruv i montageplåtar.
Jag kan meddela tre saker.
1) skivorna håller vad de lovar angående vilken last de kan bära.
2) de är svåra att bearbeta - dvs hårt arbete, och dammigt om du väljer att såga. Om du är van vid vanlig gips (ritsa och knäck) så kan du glömma det arbetssättet här...
3) de är mycket svårare att montera med skruv än vanlig gips. Om jag minns rätt rekommenderar fermacell att skivorna limmas - kanske något att fundera över.

lycka till

/per
 
Hej , tack för infon. Jag är medveten att de är lite krångligare. Det kanske hade varit lättare om jag själv satte upp dom, tror inte byggarna gillar dom direkt men trots allt bygger de mindre och det blir ett moment mindre, men tiden blir ju den man får betala för så då kanske gips & osb som gäller i alla fall..?
 
Hej,
kanske skall tillägga att allt extraarbete inräknat - så är vi väldigt nöjda med fermacellskivorna.

/per
 
lkarlsson skrev:
@BadGuy, Jag har inga planer på att ta någon annan än KC för montering om det blir affär, blir tryggast så! De mesta andra delarna har jag nog ganska så bra överblick på. Jag har också in min Kalkyl 100k för kök och det är nog varken lågt eller högt räknat tror jag (ex vitvaror). Jag åker jättegärna förbi Krokek en sväng i helgen om det skulle funka, räcker med 5 min för att jag ska få en uppfattning. Vet du hur lång monteringen tog för det hus du tittade på?
Vi var ute i krokek i helgen och tittade på troligvis detta stenhus. Det känns nu som vi är helt övertygade om att det blir KC under förutsättning att priset bli ok. Innervägarna var väldigt släta och fina, räcker med en lättare bredspackling.

Hur går det för er andra, någon som beställt och även kanske fått en leveranstid?
 
Det har nu nästan gått ett år sedan vi började rita vårt hus. På torsdag och fredag denna vecka kommer dom och monterar våra väggar. Är sjukt nyfiken på hur det kommer se ut på plats.

Det blev väggar från KC tillslut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.