Hej,

Tänkte ordna till en större barnpool i år men dock inte så permanent. Ser att det finns två varianter att välja på:
En med en uppblåsbar ring högst upp och en med ställning och duk (rampool?)
Vilken är att föredra? Vilka för och nackdelar finns det?
Den storleken som jag tittar på (5-6 kubik) kostar 600-1200 kronor beroende på variant så det är ingen direkt skillnad i pengar.

BTW, om man ställer en sådan direkt på gräsmattan, hur mycket stryk tar matta tror ni?

Undrar
///Johannabacken
 
Vi har haft både den uppblåsbara och den med ram. Den med ramen är mycket bättre tycker vi, stabilare när man leker i poolen så att vattnet inte åker ut på sidorna. ( vår fick även punktering efter en säsong)
Sedan tycker vi nog att intex är bättre än bestway, plasten känns tjockare.
Gräsmattan dör under poolen pga den inte får solljus, oberoende av poolsort.
Kan tipsa om att köpa ett poolskydd med bubbelplast som läggs på vattenytan. Vi köpte först ett poolskydd som man sätter fast på kanten, men det blåste av fastän vi band fast det i ramen på fyra ställen. Bubbelplasten behåller också värmen mer och blåser inte av.
Vi har idag intex 366*76cm = 6,5kbm och den är helt ok. Jag och dottern ha större men min man tycker den är tillräcklig...
 
Tack för erfarenheterna. Då får den uppblåsbara bestway poolen ligga kvar i bakluckan.

Vad tror ni om lutning, hur känsligt är det? Är det bara att det rinner över eller kan hela poolen kollapsa?

///Johannabacken
 
Vi hade en, som vi upplevde det, mycket liten lutning på underlaget när vi fyllde poolen. Det slutade med att hela poolen lutade, fogen i botten sprack när poolen var nästan full och vi fick tömma poolen, laga sprickan, jämna ut marken och fylla upp poolen igen.

Gör inte samma misstag som oss, det är inte värt det...
 
Måste vara 100% plant annars kan poolen kolapsa, fråga inte mig hur jag vet :rolleyes:

Mina barn gillar inte att bada i pool, däremot älskar de att hiva i grus, leksaker och stenar. Jättekul den tredje gången. Kompisens barn som är äldre än våra såg jag inte bada en enda gång i deras 3 kubikare eller vad det nu är.

Själv har jag tätat avloppet på ett gammalt badkar som barnen nu ska få leka i imorgon, vore väl faan om de får det att läcka också :D

Aldrig mer en plaskpool för min del iaf.
 
I detta segment av lekpooler är Intex rörramspooler verkligen att föredra. Har haft både uppblåsbar och nu rörram och det är som natt och dag. Intex håller betydligt bättre kvalité än Bestway.

Tänk sedan på att det är mkt svårt att lyckas hålla god vattenkvalité med de små leksakspumparna med pappfilter i, med en sån får man byta vatten och filter rätt ofta. Ett enklare sandfilter ger så mycket mer, inga byten av filter, klarare vatten, lättare att lyckas med. Och nu finns det sandfilter för under 1000:- så det är en god investering.

Lycka till.
 
I second that. Bytte pappfilter den 23:e, kollade till det dagen efter och det var redan helt svart. Vattnet har varit i poolen typ en månad nu och det ser inte alls fräscht ut längre. Ska lyda ditt råd och kolla på sandfilter.
 
Badkaret fungerade iaf prima eftersom solen sken som aldrig förr så bjöd jag barnen på varmt bad då solvärmen ger bra såna dagar ;)

Tror den yngsta badade 4 timmar idag :D
Det är ett gott betyg tycker jag ;)

Fungerade 10 gånger bättre än vad jag någonsin upplevt att en plastpool oavsett storlek gjort. Snacka om att kasta pengar i poolen när detta helt gratis alternativet fungerar mycket bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.