Ytskiktet på balkongen håller på att spricka. Troligen pga rostiga armeringsjärn som ligger lite för ytligt och dåligt fall på balkongen.

Nån som kan ge mig en 10sek lektion i flytspackling och tipsa om nåt spackel som funkar utomhus? Hur får jag till fallet?

Armeringsjärnen räknar jag med att fixa genom att knacka loss lite av betongen som ligger närmast och rostskyddsbehandla innan jag spacklar över dom igen. Synpunkter på det?
 
blästra golvet, stäng av ytterkanten på balkongen, Blanda lämplig mängd Ardex K301, slå ut närmast husväggen så det rinner mot ytterkanten, klart
 
Blästra? Ähmm hur gör jag då? Låter som om jag behöver nån slags maskin...
 
Hmm, kan man hyra en sån nånstans (typ Bauhaus)? (Sorry nu närmar jag mig sånt jag borde kunna ta reda på själv)

Hur gör jag för att stänga av ytterkanten utan att det rinner ner nåt mellan balkongen och "min konstruerade kant"?
 
Cramo och Tidermans har säkert både bläster och fräsar, fräs är kanske att föredra.

Utan att veta hur det ser ut så kanske det kan gå att sätta fast en bräda i framkant sätt fast den i sidorna om det går, annars finns det avstängningslister i skumgummi med klister men då får du handspackla de sista 2-3 cm men det kanske är ok använd då Ardex A46
 
Såhär ser balkongen inkl kant ut.


Går det att få till ett par millimeters fall med sånt där flytspackel när man gör på det här viset? Tror att bristen på fall är ett delproblem

Verkar som om spacklet är väldigt rinnigt så jag har svårt att se hur man ska kunna sätta en bräda emot utan att det rinner ner. Tror jag satsar på en sån där skumgummilist och sätter den så långt ut som möjligt. Det borde väl funka om man sätter den så att nån cm sitter "över kanten" i luften? Och så får jag eventuellt freestyla lite med handspackel på slutet om det blir en för konstig skarv där skummgummilisten suttit
 
  • IMG_2311.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan täta mot brädan med tex latex
Sätt inte skumlisten för långt ut bara...
eller sätt skumlisten på den vertikala kanten högt upp och låt den täta mellan balkong och bräda.

Slår du bara ut spacklet så kommer du att få mer än bara någon mm i fall

ha en bred tandspackel på skaft som du kan flytta spacklet med
 
Det där med blästring verkar meckigt... Tror ni inte det räcker med en dusch med högtryckstvätten, primer och sen spackel?

Vilken funktion fyller egentligen primern?
 
jag fortsätter väl svara :)
Tror inte att det räcker med högtrycken... hyr en festool saneringsfräs med rätt skiva prata med cramo eller tidermans eller någon annan uthyrningsfirma dom vet vad du ska ha. Risken är att spacklet släpper från gamla underlaget om det inte är rent...

Ardex k301 behöver ingen primer men då ska ytan vattnas 2ggr, primer ökar vidhäftningen mellan den befintliga betongen och spacklet (som ett klister enkelt uttryckt)
K301 ska sen täckas med plast och vattnas i 10dar för att inte spricka, alt beläggas snarast... http://www.ardex.se
 
Tack nino

Jag får väl lägga nån värdefull semesterdag på att leta upp en fräs el likn. Hade hoppats på en genväg men det har ju hänt både en och två ggr att man lurar sig själv då...

Läste nånstans att det kan vara bra med avfettning innan primer. Det måste väl ändå vara onödigt om jag blästrar? Eller skulle det rent av kunna vara ett alternativ till blästring?... :rolleyes:

Jag hittade inga fungerade länkar där jag kan läsa mer om K301 och inga butiker verkade ha det inne. Däremot har jag nu köpt ett par säckar Casco Thermoplan 3652 http://www.cascose.dk/_upl/pdf/produktblade/ThermoPlan 3652.pdf som verkar funkis

"Täckas med plast och vattnas alt beläggas"

Kan man inte bara låta spacklet torka och sen låta den vara? Jag har inga planer på att lägga plattor el likn på utan vill bara snygga till den skabbiga ytan...
 
Såg att ardex hade gjort om sin sida... typiskt

http://www.ardex.se/Product.aspx?p_id=10951

Anledningen till att du ska täcka med plast och vattna är för att spacklet inte ska torka (brinna) för snabbt med sprickor och ev. släpp

I början av cascos blad så står det ju: "Lämplig utomhus under keramiska plattor på balkonger, terrasser etc" Kombiplan kan du möjligen använda...
Ska du ha casco så tror jag du ska ringa dom och höra lite först... ring teknisk support

Tänk på uttorkningen kan gå för fort nu när det är varm, blåser det så är det inte heller bra...
Bästa tiden att börja bör väl vara 8-9 på kvällen...
 
Snackade med Cascosupporten som sa att det gick bra att använda 3652 utomhus så länge man har nån slags ytskydd på den. Vanlig utomhusfärg funkar tydligen. Då K301 kostar 3ggr så mkt så kör jag alltså vidare på Cascospåret. De sa även att blästring "inte ska behövas" så länge jag "slammar" innan. Slamning= blanda primer, vatten 1-3, häll ut, sprid ut ett par nävar spackel och borsta ner. Spackla inom 4h. enl supportkillen.
 
jamen dåså! då är det bara att blanda hälla :)
K301 behöver du förvisso inte täckmåla så riktigt 3ggr dyrar blir det inte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.