Det var ett tag sedan jag postade i tråden och jag har som sagt var tänkt en hel del innan jag nu i princip bestämt mig för vad det blir.

Som det ser ut just nu så blir det plana solfångare av märket lesol 5 (5-6st) och en dala tank på 750 liter.Sedan till komer allt annat som ingår i en solanläggning.Att jag nu valde lesolen är på deras säkra drift samt att de gick upp en del i sp sista test.Man pratar om livs längd på 30-50 år,,,,och då har jag gjort mitt :)

Jag jobbar nu på lite offerter och det är inte helt billigt detta.Nu skall jag ju koppla på den på min nibe fighter 360 så det tillkommer ju lite extra utrustning till detta bla docknings kittet.
Jag har indikationer kanske runt 95000 kr monterat å klart.Är detta ett rimligt pris?
Det borde nu finas en hel del färdiga solanläggningar i svedala samt färdiga efterkalkyler.

Finns det någon vänlig själ som kan bidra med en efter kalkyl på en hel annläggning !!

Det finns ju en del frågor tidigare i tråden om vad för fisk jag odlar samt hur det ser ut.Jag slänger upp en bild på huset ,fisk rummet sam en av de diskus sorter jag odlar.Nu ligger huset i söder läge och plats för paneler finns det gott om som ni ser :)

Den där värmeväxlaren är ju ett måste,,,,,ett kanon tips Anteb !!!!!!! Skall lus läsa den sidan ,Tackar !! Lite sent ,,,,,,,,,,,men bättre sent än alldrig :)
 
  • Odling-800%5B1%5D[1].jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild%2520huset-800%5B1%5D[1].jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_1732-800[1].jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
J
Måste du fylla på med 500-1000 liter på en gång /dygn?

Om du kunde ta vatten från grannens brunna och leda in ett par hundra liter i ett rör system som sedan när det når en viss nivå fyller in detta antingen i en accu. tank eller direkt i karen så skulle du komma mycket billigare undan.
 
Kör jag 20 % vatten byten på 5 kubik så blir det det så mycket,,,,,,men denna värme växlare som nu nämns i tråden kommer ju att göra under verk på utgående vatten.Det är ju en strunt summa på 3970 kronor.Den tjänar jag lätt igen.

Men tanken är ju att solen skall värma allt vatten som jag skall byta.Jag kör alltså med tempererade vatten byten.Men detta funkar ju tyvärr inte vintertid men då kommer denna värmeväxlaren in i bilden rejält

Nu är det så att jag kör vatten bytet med automatik och via ett dropp system som är för växter.Vattnet bytes alltså ut relativt sakta samt under 3 tillfällen under dygnet.Detta är nog bra för värme växlaren.

Om det är någon som är intreserad av hur det funkar så har jag en egen hemsida samt forum,,,kolla tråden här så ser ni hur detta funkar.

http://www.tonysdiskus.se/phpBB3/viewtopic.php?f=30&t=57
 
Redigerat:
J
Tona skrev:
Kör jag 20 % vatten byten på 5 kubik så blir det det så mycket,,,,,,men denna värme växlare som nu nämns i tråden kommer ju att göra under verk på utgående vatten.Det är ju en strunt summa på 3970 kronor.den känar jag lätt igen.

Men tanken är ju att solen skall värma allt vatten som jag skall byta.Jag kör alltså med tempererade vatten byten.Men detta funkar ju tyvärr inte vintertid men då kommer denna värmeväxlaren in i bilden rejält

Nu är det så att jag kör vatten bytet med automatik och via ett dropp system som är för växter.Vattnet bytes alltså ut relativt sakta.Detta är nog bra för värme växlaren.

Om det är någon som är intreserad av hur det funkar så har jag en egen hemsida samt forum,,,kolla tråden här så ser ni hur detta funkar.

[länk]
Ok då är jag med. Det viktiga är nog som du säger att bytet går långsamt.

Kanske kan kontakta dig i höst, skall bygga ett hummerkar med vattenbyte från havet med batteribackup?
 
Det är bara att höra av sig,,,du är välkommen.Är det någon som har en efter kalkyl på en färdig monterad kombi anläggning,,,lesol ?
 
AnteB skrev:
Antagligen betalar den sig under sin livstid.:)
vilka barnen skulle inte tro det *L*
dom kostar visst 1 miljon st tills dom är 20 och blir utsparkade
 
Redigerat:
Finns det någon som har en slutkalkyl på en färdig anläggning typ det jag har nämnt?
 
Håller på och bygger en helt egen anläggning, dock inte helt klart ännu...

Bra mycket billigare än att köpa färdiga produkter, fast tar en del tid att bygga oxå..
Tänkt slänga upp en tråd här, från första till sista skruven, och även kostnad o allt.
 
detta låter som en firma och då kan du även göra avdrag för uppvärmningskostnaderna, Men hur särskiljer man dessa från husets (privata kostnader. Finns det schabloner för fiskodling,,,
 
C
Inte måste du byta vatten i tankarna varje dag väl? Det gör man ju aldrig med ett vanligt akvarium. Är det verkligen hälsosamt för firrarna?
 
Jag har ingen kalkyl men jag konstaterar nöjt att mina 12kvm lesolpaneler efter 13 år håller mig och familjen (3 pers) med varmvatten 100% mitten av maj till mitten sept.
Två månader före och efter ger det goda tillskott.
Lycka till med anläggningen. Personligen tycker jag att gröna tefé är de vackraste firrarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.