Mina fönster har börjat ge mig lite huvudbry. En del av dom börjar ge sig i nederkant, bifogar bilder som förklarar. Detta är det värsta fönstret och en av effekterna är att hela glasrutan på utsidan har en tendens att falla ner så det blir en springa i ovankant, dessutom är det svårt att stänga. Man får vara försiktig så man inte riskerar att sabba glaset.
Invändigt är fönsterna i bra skick men utvändigt kan man se att lite underhåll inte hade gjort ont!
Huset är från 1960 men fönsterna är sannolikt bytta nånstans mittemellan av banverket till 3-glas. Isolervärde kan man förmodligen bara spekulera kring.

Frågeställningen är, vad göra? Lappa ihop och måla? Byta?
Det är givetvis aldrig kul att behöva ta kostnaden för nya fönster men det är ju en viktig beståndsdel av huset så det är fel sak att nonchalera.
Mina tre spontana alternativ är:
1. Ta ner fönster för fönster och säkerställ att dom sitter ihop, måla rubbet vitt och behåll fönsterna många år framöver.
2. Ta ner fönster för fönster och säkerställ att dom sitter ihop, olja/måla utvändigt där det behövs och sätt tillbaka för att byta alla fönster under den kommande 1-2-årsperioden (mao spara ihop de pengar som krävs).
3. Öka huslånet idag och köp nya fina vita fönster och byt rubbet under sommaren.

Runt huset sitter det 4 fönster på bottenvåningen och 2 på ovanvåningen av denna storlek, det sitter 3 smala, äldre varianter i hall och badrum som är rätt dåliga, det sitter ett större med altandörr i vardagsrum och slutligen sitter det 4 äldre källarfönster som även de är dåliga.
Det känns inte som att kostnaden behöver skjuta iväg enormt, men det stora + altandörren i vardagsrummet kommer säkert dra upp totalen en smula. Dessutom är det ganska traditionell 60-talsvariant med brun träskiva under det stora fönstret så man kan alltså spåna på andra lösningar med fönster storlek här utan att krångla till det med att behöva anpassa tegelfasaden.

Min egen målsättning är givetvis att jag vill ha allt brunt i vitt, men jag har ingen omedelbar tidplan för detta!
Flyttade för övrigt in i höstas och har bytt kök, bytt alla ytskikt på bottenvån utom badrum och har ovanvån kvar. Så jag har min beskärda del av projekt som pågår!
 
  • 016 [1024x768].jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 017 [1024x768].jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 018 [1024x768].jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
De fönsterna har gjort sitt vill jag säga. Fönsterna är inte så gamla så de har inget kulturvärde.och därmed anser jag inte att det är lönt att renovera dem. Passa på och byt fönster nu när ROT avdrag finns och det är låga räntor. Det kommer inte att bli billigare än nu. Klarar du att byta fönster själv hade jag defintivt inte tvekat på att köpa nya.
 
verktygsgurun skrev:
De fönsterna har gjort sitt vill jag säga. Fönsterna är inte så gamla så de har inget kulturvärde.och därmed anser jag inte att det är lönt att renovera dem. Passa på och byt fönster nu när ROT avdrag finns och det är låga räntor. Det kommer inte att bli billigare än nu. Klarar du att byta fönster själv hade jag defintivt inte tvekat på att köpa nya.
Jag har funderat lite under dagen och bollat med lite bekanta, och jag är benägen att hålla med till 100%.
Däremot är jag inne på att lappa ihop de som är värst så de håller ihop så jag kan skjuta på bytet till nästa sommar. Är inte intresserad av att låna mer pengar, likaså är ROT-avdraget inte aktuellt.
 
Verkar ju mest bara som limmet släppt tycker jag. Går det att få isär utan att förstöra allt för mycket tror jag du kan laga dem med PU lim och en välplacerad skruv.

Jag skulle definitivt prova att laga om jag visste med mig att jag var händig (vilket jag är men vet inte hur din status är ;) )

Är de däremot RUTTNA så är det bara att byta hela rasket.
 
v-g skrev:
Verkar ju mest bara som limmet släppt tycker jag. Går det att få isär utan att förstöra allt för mycket tror jag du kan laga dem med PU lim och en välplacerad skruv.

Jag skulle definitivt prova att laga om jag visste med mig att jag var händig (vilket jag är men vet inte hur din status är ;) )

Är de däremot RUTTNA så är det bara att byta hela rasket.
Jag kommer ta ner det fönster som är värst och ta isär det och inspektera. Återkommer med bilder på hur eländet ser ut inunder. Men min tanke var också en väldigt välriktad skruv på var sida, men jag vill inte göra det med fönstret på plats, iom att glasrutan på utsidan har rört sig neråt (jag vill lägga den på plats där den ska vara innan jag drar ihop nåt med "våld").
 
Ja ta ner dem slipper du inte undan :D

Man får ju också vara försiktig om man tvingar ihop saker bäst vad det är så säger det krack och så måste rutan obönhörligen bytas ;)

Lim håller mycket mer än bara en skruv. Limma ihop två brädor med PU-lim så får du inte isär dem utan att brädan ger sig.
 
v-g skrev:
Ja ta ner dem slipper du inte undan :D

Man får ju också vara försiktig om man tvingar ihop saker bäst vad det är så säger det krack och så måste rutan obönhörligen bytas ;)

Lim håller mycket mer än bara en skruv. Limma ihop två brädor med PU-lim så får du inte isär dem utan att brädan ger sig.
Låter bra, ska införskaffa en tub PL400 (använder normalt sett PL600 men det duger väl inte här) och se till så att det blir både limmat och skruvat.

Som det ser ut, utan att ha närmre koll, så får man intrycket av att där sitter två tunna spik på var sida som håller bottenbrädan och där man kan gissa att träet gett sig inunder. Men det är kanske limmat också!?
Har absolut inte en susning hur dessa fönstrena är byggda, mer än vad man kan se utifrån. Jag vet inte ens hur man får av dom, men sånt tenderar att ge sig när man väl står där :)
 
v-g menar inte PL400 utan ett polyuretanlim, säljs i flaskor liknande vanligt trälim man fuktar ytorna lite innan hoppressning limmet skummar och sväller lite (hoppas jag inte gjorde bort mig nu ang vad v-g menade :) )
 
nino skrev:
v-g menar inte PL400 utan ett polyuretanlim, säljs i flaskor liknande vanligt trälim man fuktar ytorna lite innan hoppressning limmet skummar och sväller lite (hoppas jag inte gjorde bort mig nu ang vad v-g menade :) )
Aha!
Då har man lärt sig nåt nytt :)

Men jag sket faktiskt i limmet, det blev en snabblösning genom att vända fönstret till putsningsläge, försiktigt knacka ihop det och sen dra två skruv från var sida på insidan. Träet verkade kärnfriskt under nyttan, när man tittade lite noga och även borrade för skruven!
Gick över alla fyra fönster av den typen, även om det bara var ett som var riktigt illa däran. Så nu lär de hålla en sommar till, sen åker möget!!

Slutet gott, allting gott. Men det är sjuk tradiga fönster, stora semi-kvadratiska, bruna 60-talare :(
 
Nino:Helt rätt. Limmet sitter värre än värst :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.