Hej!

Nu efter sommarn så ska vi flytta till en souterräng i stockholm. Huset är byggt 1967 och har vattenburna radiatorer, FTX ventilation och en oljetank som inte används. Huset är 191 kvm i två plan.

På energideklarationen som vi fick stod det att uppvärmingen är 15800 kwh/år varav varmvattenberedning 3900 kwh/år med två pensionärer i huset. Vi är 6 personer varav 4 tonåringar som duschar ofta, och därför har vi tänkt att installera en ny värmepump så att räkningen inte slås upp i taket ;).

Så frågan är, vad är bäst i mitt läge? En bullrande luft/vatten pump eller en bergvärme pump?
 
Jag skulle verkigen uppskatta om någon, vem som helst skulle kunna svara på mig fråga
 
Om du stör dig på ljudet, "bullrande luft..." har du inte då redan bestämt dig?
 
Personligen hade jag valt bergvärme, men det beror givetvis på vilken budget man har.

Installerade en L/V pump förra året just pga prisskillnaden.
Har idag en Daikin som jag är mycket nöjd med, tyst utedel och har sparat mycket pengar mot oljepannan jag hade tidigare.

/Mikael
 
Styrch, hur mycket betalade du totalt för din L/V pump? och hur mycket tror du det skulle kosta för mig att installera bergvärme?`

mrlillebill, nej jag har inte redan bestämt mig, det är därför jag frågar.
 
Jag betalade ca 95 000 inkl. borttagning av oljepanna o tank.
Tog även in offerter på bergvärme. De låg runt 120 000 men sedan fick jag reda på att jag hade 30-40 meter ner till berg vilket hade kostat ytterligare ca 40 000 så därför blev det L/V pump.

Rekommenderar att du ringer runt och försöker få prisförslag även om det kanske är svårare när du inte bor i huset än (de brukar vilja komma ut och se på huset).

/Mikael
 
Hej Wengaa. Installerade nyss en värmepump som hämtar värmen från 2x400 m slang nergrävd på ängen utanför. Berget var långt ner och det hade blivit mycket dyrare för mej att borra. Värmer nu för första året huset på detta sätt, men känner mej redan nöjd. Ytan jag värmer är 360 kvm med en Nibe 1135 fighter. (10 kw)Denna kostade 110 000 inkl. moms, installerad, allt material osv. Denna värmer även varmvatten. Grävning ombesörjde jag själv genom en annan kontakt och passade på att dränera och tilläggsisolera grunden (tot. 91 000:). Tidigare hade jag en flispanna jag fick mata varje dag. och köpte flis för 15000/år. El 18 000 år. Tot drift 33 000/år. Hittills Nov-1:a maj har jag betalat tot 11 000 i el, inkl. hushållsel. (Pekar på ca 20 000 tot/år) Och nu slipper jag fliselda. Oljetanken sågade jag ut själv. Kostade tålamod, en tigersåg och 15 tigersågsblad. (sågade plåten i 40 cm. remsor som jag kantar grönsakslandet med. (Bara att dunka ner med släggan! Funkar perfekt!) Lycka till! Johan
p.s. Jag bor 14 km norr om Kalix, och här har vi VINTER!
 
Full förståelse för att du vill sänka kostnaderna, men ca 16000 kwh per år på 191 kvm är väl tämligen ok, eller? Rekommendationerna brukar väl vara att man skall upp en bit över 20000 kwh innan det lönar sig att investera i bergvärme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.