Ok jag har sagt det förr och jag säger det igen;jag gillar inte katter (om inte annat så av just den anledningen att de gillar möss - ska mina barn gosa med ett djur som just kalasat på möss :p) och jag tänker inte skaffa katt (och ni som tycker det är ett korkat beslut tänk på kattstackarn som Marlene sa ;D). Och Marlene innan vi byggde ut vårt hus var det en tidigare ägare som verkligen tagit sig tid att täta varje hål där mössen tagit sig in (ventilationshålen i grunden, ventilationshålen i takfoten etc). Nu är det öppet både här och där mest för att bygget inte är klart. Visst finns det några nät som man kan sätta mellan grunden och fasaden är det någon som vet vad de kostar och om de är svåra att få dit? Var ska man mer täta? Alla tips (som inte innefattar ordet katt ::) )mottages tacksamt. Och Linjo vi har precis skaffat en sådan där Silverline men inte en sådan för hela huset utan för upp till 60 kvm tror jag det var (tyckte det lät lite läskigt att den större sände elektroniska impulser genom elledningarna - vad tycker jordfelsbrytaren om det?). Har du erfarenheter från Silverline?
Och jag kan inte motstå frestelsen att, för alla er som sjunger katternas lov som förträffliga jägare, berätta historien om grannens förra katt: grannen har om möjligt ännu fler möss än vi och skaffade av den anledningen en katt som sov inne på nätterna och då förmodades bekämpa odjuren. Det gjorde inte katten - det sov i godan ro i soffan samtidigt som mössen tömde hans skål på mat släpade den till soffan och åt upp den i lugn och ro under den kudde katten sov på! ;D
 
co skrev:
Och jag kan inte motstå frestelsen att, för alla er som sjunger katternas lov som förträffliga jägare, berätta historien om grannens förra katt: grannen har om möjligt ännu fler möss än vi och skaffade av den anledningen en katt som sov inne på nätterna och då förmodades bekämpa odjuren. Det gjorde inte katten - det sov i godan ro i soffan samtidigt som mössen tömde hans skål på mat släpade den till soffan och åt upp den i lugn och ro under den kudde katten sov på! ;D
Låter som en typisk katt! ;D Måste man inte jobba för maten så låter man bli. Dvs. ge katten mindre mat! ;D

Köper dina argument, lycka till med jakten! :D
 
jureit skrev:
Ja, varför inte? Varken ungarna eller k*tten lär ta skada utan det är bara en ren värderingsfråga. Hundar är ju lite överallt med sina nosar oxå...   ;)

Vad det gäller k*tt och dess jaktinstinkt så varierar ju det från k*tt till k*tt. Bäst är nog en hona som inte är övergödd och sämst en kastrerad fet hank*tt. Den kan du lika gärna stoppa upp och ställa på byrån.
;D ;D De va som k*tten!! ;D ;D
 
Anticimex snubben sa till mig att temporärt plugga alla hål under panelen med Svinto och sedan gå runt och såga till pluggar och byta ut vartefter.

Behöver tyvärr bryta upp verandan för det är det enda stället jag inte kommit åt och musfamiljen dansade fortfarande masurka i natt. På ett annat rum än tidigare. Inte bra.

Berit
 
jureit skrev:
Vad det gäller k*tt och dess jaktinstinkt så varierar ju det från k*tt till k*tt. Bäst är nog en hona som inte är övergödd och sämst en kastrerad fet hank*tt. Den kan du lika gärna stoppa upp och ställa på byrån.
Alla våra katter är kastrerade hankatter (dock inte feta), och de är utmärkta musjägare.

Förmodligen underlättas vår situation av att bo i skåne där det sällan blir så kallt. Min erfarenhet är nämligen att katterna har ungefär samma fryspunkt som vatten - så länge temperaturen håller sig över nollan så är det mycket hellre ut än inne på natten.
Och även om det skulle bli 15-20 minusgrader klarar de sig utmärkt utomhus. Vi har lös halm liggande i ett uthus, och där brukar de göra stora gropar att ligga i. Jag har även byggt ett särskilt katthus av 100 mm cellplats och fodrat med halm, men de föredrar de stora halmhögarna.

Så ett konstruktivt (?) förslag. Detär ju i princip omöjligt attt täta alla hål som en mus kan komma in genom. Som bekant klättrar de ju lätt uppför en vägg, så det räcker inte att bara täta nedtill. Men om man i stället ser till att utfordra dem en bit från huset (med spannnmål) så kanske de håller sig där, eller så blir det värre?
 
Nä, jag har 3 st. lite lönnfeta hannar jag med och det är inget fel på deras musjagande... ;D
Men Jureit har rätt ändå för honan vi har är ett strå vassare på musjakten ;)
 
Jag har fått lära mig att katter sällan eller aldrig jagar råttor inomhus. Jakten bedrivs ute helt enkelt.

Vi skaffade katt för ca 1 år sedan när det visade sig att det var möss i köket.
Katten är ute på dagarna (jagar möss) och inne på nätterna så nog borde det lukta katt.... Dessutom har vi en elektronisk musjägare i köket som oftast är igång.

Nu när hösten och kylan kom var det dags igen. En morgon var det en mus som sprang runt i köket med katten efter. Musen klarade sig och det var musskit överallt >:( Den dagen fick katten vara inne.... Som tur var såg jag var musen fösvann så det hålet är nu tätat.
Vi har även efter detta haft möss i väggarna och på vinden.

Jag kan alltså konstatera att mössen kommer in trots att det finns både katt och elektronisk musjägare....

Det bästa sättet är nog att täta alla hål trots allt men eftersom 5-7mm räcker för en mus så är det ganksa mycket jobb att täta alla hål.

 
Vår katt är definitivt ingen dålig jägare, tvärt om, men det kan ju vara så enkelt att hon inte hinner med riktigt i år när det är ett riktigt "gnagarår" ???

Ang en såndär låda med råttgift har jag en kollega som skaffade en sådan och ställde på vinden.
När han kollade lådan efter en tid visade det sig att en råttfamilj byggt bo i lådan och "bäddat" med isolering.... :surprised:
 
hej, jag har haft eländigt med möss nu i vinter. har haft en traditionell slagfälla tagit en och annan mus. läste om wippomatic spannfälla verkade bra beställde 5st = fraktfritt. hälde i 2l glykol i en spann och agnade med rökt korv. fick 18st möss på två dygn sen har det inte varit någon mer. vissa säger att det plågsamt för mössen men med klykolen så tar man bort ytspänningen och dom drunknar jätte fort. en slag fälla tror jag kan vara mycket mer plågsamt om det blir en halvmiss för att inte tala om giftet som dom blir utorkade av. jag är mer än nöjd. lycka till
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.