Helt korrekt.. En borrning in i karmen och en från lämplig punkt för att möta första hålet.. Sen kommer den roliga biten med att fiska kabeln.

Den magneten du länkar till är en trevlig version.. Men den kräver att man inte slarvar med hålet man borrar eftersom den skall tryckas in och inte skruvas.
 
Det låter väldigt bra frohike! Tyvärr hade inte alarmsystemsstore så mycket annat att erbjuda i form av magnetkontakter så det får nog bli två stycken tiopack sådana :)

De har versioner med "rare earth magnet" osv oxå som kostar lite mer, avmagnetiseras de mindre än de magneter som sitter i andra brytare? Kan man magnetisera magneterna igen om 20 år eller när de nu tar slut? :)
 
Om 20 år lär du byta larmet så det är ingen fara.. Det som brukar avmagnetisera magneter är stål och även aluminium av någon anledning.

visst har man bytt magenter genom åren men oftast är det pga felaktig montering i underlaget eller att dom är sönderslagna.
 
Om man nu ska seriekoppla några infällda magneter (med integrerade kablar i magneten) så gör man alltså själva seriekopplingen i kopplingsdosor. Någon med tips på var och hur man placerar dessa dosor så diskret som möjligt?
 
Det borde man väl kunna göra - som någon här på forumet - vid centralenheten?
 
Dosorna placerar du exempelvis över fönstret, så att de hamnar bakom gardinerna mm Låt fantasin flöda. Men sätt inte allt på samma ställer utan försök att sätta dosorna så att de härrör till området som de är monterade i. Underlättar felsökning och ev utbyggnad. Sätt dom absolut inte i en sammlad klunga vid centralen
 
Är inte helt bekväm med tanken att sätta utanpåliggande kopplingsdosor när man gjort valet att ha infällda magnetkontakter. Att bygga in kopplingsdosorna i väggarna är inget bra alternativ antar jag. Ska se om det går att lösa med att dra kablarna och sätta dosorna i nån klädkammare etc.

Om man helt vill undvika kopplingsdosor, då är det en magnetkontakt per sektion som gäller?
 
Ursäkta om jag är tjatig frohike, men varför inte samla allt vid centralenheten? Visst det blir långa och många kablar men så länge de underskrider maxavståndet borde det väl inte bli märkvärdigt? Felsökningen borde inte bli svårare heller iom att varje brytare ändå går på egen kabel upp till centralen?
 
Visst kan man samla dosorna/sektionskorten vid centralen, det gjorde jag i en installation för jag trodde det var smidigare. I efterhand så inser man att det blir flera hundra meter kabel man drar i onödan, och en massa onödigt spring.

Frohike har troligen testat alla möjliga lösningar, lyssna på honom ;)
 
Återupptar diskussionen kring infällda magnetkontakter. Ni som har erfarenhet av montering av sådana: Var sätter man dem lämpligast i fönsterramen resp dörrbladet? Jag menar, det får ju inte vara för stort spel mellan fönstret/dörrbladet och karmen, för att magneten ska slutas (<10 mm)
 
Hur ser dina fönster/dörrar ut? Jag har vanliga träkarmar med 10 mm fals som det sitter en tätningslist i gummi på. Ca 3-4 mm mellan fals och fönsterbåge/dörr. Jag har lyft undan gummilisten, borrat i falsen och satt i kontakten, satt tillbaka gummilisten. Sedan satt magneten på motsvarande plats på dörren/fönsterbågen. Eftersom det är lite springa i sidled hamnar magneten ibland några mm snett i sidled i förhållande till kontakten, men det spelar ingen roll för funktionen.

Antar att ett alternativ är att borra vinkelrätt mot karmen, dvs inte i falsen. För mig verkade det enklare att borra i falsen och sedan borra ett korsande hål snett upp bakom foderlisten. En klick spackel och färg döljer det hålet sedan när man fiskat genom kablen.
 
Teletec har infällda kopplingsdosor med sabotagekontakt: PDF.
 
Finns inga direkta regler om vart du sätter magneten. Men den vanligaste stället är i åvankant ca 10 cm in från framkant dörrblad. Själv sätter jag den där det är lämpligast, där jag kan få en plan yta att borra in i. Sen vart kabeln kommer ut, det beror på vad som sitter som foder, eller om fodret är lätt att lossa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.