Jag anlitade en firma för renovering av mitt badrum. De bilade upp golvet och flyttade en golvbrunn ca en meter. De skapade också nya anslutningar för toalett och handfat genom en vägg. Badrummet är på ca 9 m2. Det var ett ganska omfattande arbete med hela renoveringen. De helkaklade och lade in golvvärme. Totalpriset som firman tog för detta var ca 150 000 kr. I detta pris ingick inte kakel, men övrigt byggrelaterat material.

När det sedan var dags att renovera lilla duschrummet så fick jag den muntliga uppgiften att det inte skulle bli så dyrt. För att spara pengar rev jag ut allt själv så att hantverkarna kom till ett tomt skal. I detta lilla rum (3 m2) gjordes bara det nödvändiga. Byte av golvbrunn, golvvärme, flytspackling, våtrumsgips, fuktspärr, kakling. Slutnotan landade på 126 000 kr...! Är det rimligt? Min uppskattning är att det var långt under halva jobbet mot det stora badrummet... Börjar firmorna utnyttja ROT-avdraget för att höja priset och på så sätt tjäna mer pengar? Vad har ni för åsikt om detta?
 
Men har du fått en specificerad räkning?
 
^
Du borde bett om en offert innan...

Däremot tror jag helt klart att du har rätt i att vissa firmor blir kreativa med
prissättningen i samband med ROT-avdraget.
 
Sedan vill jag påpeka för trådskaparen att det är inte tillåtet att dubbelposta samma inlägg under flera olika rubriker. Dubletten är nu borttagen.
 
Låter dyrt. Vårt lilla badrum på ca 4kvm (trångt med många vinklar osv) kostade ca 30k, då ingick flytspackling, tätskikt och kakling. Iofs gjort förra året och långt ifrån Stockholm...

/Peter
 
Ledsen för dubbelposten. Detta är mitt första inlägg. Jag upptäckte att jag lagt det under fel ketegori och kunde inte klura ut om det gick att flytta inlägget till en annan. Skulle givetvis ha raderat den felaktiga posten...
 
J
Tror inte de priserna är så extremt dyrt.

Hörde att grannen skulle göra om 2 st badrum nu och de räknar med cirka 400.000 för båda.
 
HPW skrev:
När det sedan var dags att renovera lilla duschrummet så fick jag den muntliga uppgiften att det inte skulle bli så dyrt. För att spara pengar rev jag ut allt själv så att hantverkarna kom till ett tomt skal. I detta lilla rum (3 m2) gjordes bara det nödvändiga. Byte av golvbrunn, golvvärme, flytspackling, våtrumsgips, fuktspärr, kakling. Slutnotan landade på 126 000 kr...! Är det rimligt? Min uppskattning är att det var långt under halva jobbet mot det stora badrummet... Börjar firmorna utnyttja ROT-avdraget för att höja priset och på så sätt tjäna mer pengar? Vad har ni för åsikt om detta?
Hur länge var de där? Jag gjorde ungefär samma saker men på 6 kvm, den absolut billigaste offerten var på 140 000, annars fick jag offerter på upp till 100 000 kr,mer. Hutlöst om du får fråga mig,men inte ovanligt dyrt i sthlm
 
Låter ju helt vansinnigt tycker jag.

Vad kostar materialen till dessa rum? För att få en uppfattning till vad man får betala om man gör det själv.
 
Låter inte extremt dyrt, men utan fakturaspec (vilket du borde ha iom löpande) kan ingen här säga varken bu eller bä.

Vitvaror till badrum är svindyrt om man ska ha någon slags kvalité/märke. Allt sammantaget så springer notan ganska fort, jag räknar 60 papp bara för mitt badrum enbart i vitvaror och annat junk jag behövde. Arbetet gjorde jag totalt själv och badrummet är 4kvm helkaklat, utom taket då såklart ;)
 
126 tusen?
För ett så litet rum?

Låter som du blivit lurad i mina öron. Jag lejde bort mitt badrum på c:a 9kv och den slutsumman hamnade på c:a hälften av de 126 du nämner, för ett dubbelt så stort rum. Dock ej i mitt fall helkaklat utan matta på golv osv. I övrigt inga direkta "sparlösningar". Allt självklart "vitt".

126 tusen hade jag nog inte accepterat rakt av utan en VÄLDIGT bra förklaring...
Vissa hantverkare har så gott om jobb att de inte behöver några stimmulansåtgärder som ROT så jag kan mycket väl tänka mig att det finns en del mindre seriösa som tummar på ärligheten och saltar priser till sin egen fördel. Går det så går det. Man får vara vaksam, jag säger som de andra i tråden, det är bra att få en fingervisning om ev kostnad INNAN man beställer ett jobb, så gör iaf jag. Att man knappast kan få pris på kronan är ju ganska självklart men sägs det 80 tusen och det sen hamnar på 160 får du väl kalla in jurist eller Ha :D
 
som fd företagare i byggbranchen så vet jag att dom flesta firmor kan hugga till extra mycket .särskilt när man har mycket att göra..
vi gjorde det aldrig mot privatpersoner...
men mot dom större byggfirmorna .... så både dubbla och tredubbla vi offerter till dom..
när vi egentligen inte hann med mer jobb..
otroligt nog så fick vi ibland jobb ändå av dem...bevisar ju bara att andra ochså gjorde som vi..fast vi låg kanske nån kr lägre då..
men var inget kul att jobba helger och kvällar för att hinna med..
pengar är inte allt...har insett det nu...så jobbar bara 50% nu
 
Vi betalade i runda slängar detta pris för två oberoende badrum, tog in ca 30 offerter......

Det var dock från noll, inga rör framdragna etc...
 
HPW skrev:
Börjar firmorna utnyttja ROT-avdraget för att höja priset och på så sätt tjäna mer pengar? Vad har ni för åsikt om detta?
Definitivt. Jag har tagit in flera offerter på att sätta upp glas som stänkskydd i köket. Vissa offerter togt före ROT, andra efter införandet. Det är mycket märkligt men innan ROT kostade uppsättningen mellan 2000 och 3000 beroende på firma. Nu efter ROT tar många firmor mellan 5000 och 6000 för exakt samma jobb. SKANDAL om du frågar mig.
 
Tycker det verkar som trådskapren fick det stora badrummet till ett mycket bra pris. Nu har jag inte sett något av badrummen och har således inte en aning om förutsättningarna men priset på det lilla badrummet synes mer normalt. Vissa hantverkare vet jag räknar prompt på kvadratmeterpris för våtrumskonstruktionen (har hört allt från 2400:- till 3400:). Andra använder mer kvadratmeterpriset som riktmärke och korrigerar det beronde på förutsättningarna. De hantverkare som mer realistiskt uppskattar kostnad och arbetstimmar tar generellt mer betalt per kvadratmeter i ett mindre badrum än i ett större.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.