Gipsskiva spräckt
osorterat050.th.jpg

Råttor som gnager?
huset133.th.jpg

Slalom?
huset111.th.jpg

Ett hemligt förvaringsfack?
huset107.th.jpg

Något kantstött?
huset101.th.jpg

Livar fiiint
huset096.th.jpg

Sovrum, vardagsrum och mellanrum=samma sak?
huset095.th.jpg

Livar aningen fel, bara 30mm på 2 meter :D
osorterat055.th.jpg

Lutar vänster i överkant ca 30mm och ca 35mm åt höger i nederkant.
Visst ja, det är 5 takfönster till, lika illa.
fonster.th.jpg

Detta är bara en bråkdel av hur det såg ut i vårat nya Anebyhus och alla dess fel, där PH Villaentreprenad/Nya Tidenshus varit entreprenöroch deras underleverantör Kulturbyggaren.


Vad vi själva tycker låter jag vara osagt.
 
Redigerat:
Jag är mållös!
Det var ingen rolig syn, så jag kan bara fantisera om vad ni tycker själva.
Jag hoppas verkligen det löser sig för er till slut...


/momin
 
Pinsamt dåligt ! O jag som skäms när jag får ta till latexfogen på en list när inte gerningen blev riktig.
 
N
Kan bara beklaga att det finns sååå dåliga hantverkare för merparten av felen är ju skrämmande.
Att sen det kan gå av en bit på en gipsskiva som man specialskurit för att passa runt t.ex det runda fönstret, det får målaren lösa med spackel och efteråt ser du aldrig detta.
Det finns tyvärr inte ekonomi idag för att lägga tid på att göra en helt ny skiva när sådant händer.

Verktygsgurun...

Köp en Festool Kapex så slipper du använda latex. ;)

Mvh Köksmontören
 
Köp en Festool Kapex så slipper du använda latex. ;)

Har redan alldeles för många maskiner sägs det :) .Tyvärr tror jag inte det hade hjälpt med en kapex i de fallen jag misslyckas, det handlar snarare om det är gamla tretex väggar med 26 lager tapeter på som är problemet...:)
 
nyttanvändarnamn_111 skrev:
Kan bara beklaga att det finns sååå dåliga hantverkare för merparten av felen är ju skrämmande.
Att sen det kan gå av en bit på en gipsskiva som man specialskurit för att passa runt t.ex det runda fönstret, det får målaren lösa med spackel och efteråt ser du aldrig detta.
Det finns tyvärr inte ekonomi idag för att lägga tid på att göra en helt ny skiva när sådant händer.


Mvh Köksmontören
Visst kan man misslyckas med en och annan gipsskiva, men samtliga skarvar och då menar jag samtliga skarvar var mellan 10 - 18mm på gipsskivorna.

Att det gick åt dryga 3 säckar gipsspackel a 20kg samt 25kg gipssum, talar för att gipsningen hade ett och annat att önska, Då målningen låg utanför entreprenaden så fick vi en "symbolisk" kompensation på 5000 för detta, I slutändan kostade det oss mera än det fyrdubbla, visst vi kunde ha tjafsat vidare, men vad hade det kostat oss då i utlägg innan vi fått igenom vår rätt.

De bilder som visas är bara en bråkdel av hur det såg ut i hela huset

Att entreprenören inte vill erkänna ett fel, utan att man som kund tvingas till att ta in en särskild besiktning under byggets gång är i mina ögon så oseriöst som det bara kan bli.

I vårat fall så var det inte bara gipsningen som var under all kritik

Några exempel på brister/fel

Väggar ur vinkel med så mycket som 50mm på 3000mm
Väggar som lutar med 25mm på 2600mm
Samtliga takfönster fel monterade, foder spräckta mm.
Låskistor fel monterade
Centraldammsugare fel monterad
Tak i dush 150 mm under höjd enl ritning
Bärande balk tak, för kort.
mm


Att som "yrkesman" bortförklara sådana saker är rent pinsamt tycker jag.
 
Redigerat:
Väggar ur vinkel med så mycket som 50mm på 3000mm
Väggar som lutar med 25mm på 2600mm
Samtliga takfönster fel monterade, foder spräckta mm.
Låskistor fel monterade
Centraldammsugare fel monterad
Tak i dush 150 mm under höjd enl ritning
Bärande balk tak, för kort.
Låter som rätt allvarliga fel, och svåra att ordna? Vad får ni i kompensation för detta? För det kan ju inte godkännas i någon besiktning
 
Fredrik&Karl skrev:
Låter som rätt allvarliga fel, och svåra att ordna? Vad får ni i kompensation för detta? För det kan ju inte godkännas i någon besiktning

Svåra att ordna, nja. Men kompensationsbeloppet är inte ens i närheten av vad det kommer att kosta

En besiktningsman gör bara en okulär besiktning. Han tittar inte på konstruktionen. Och han anser att större delen är fackmannamässigt utfört.

För oss är det en gåta hur man kan anse att något är fackmannamässigt utfört då fönstrerleverantören (Velux) och deras aukt montörer dömer ut monteringen som katastrofal med "bara en tidsfråga innan det läcker in vatten" samt sätter kostnaden för ett åtgärdande ca 10 gånger högre än besiktningsmannens kompensationsbelopp


Skall gå in lite mera detaljerat på just fönstermonteringen och lägga upp lite mera bilder så att ni får en mera klar bild av hur illa det kan bli om man inte vet hur man skall montera takfönster.

Förhoppningsvis så kanske vi kan hjälpa någon från att begå samma misstag som vi.
 
Jag är nyfiken på takfönsterbilderna !
 
N
Detta är hel otroligt och jag hade skämts för att lämna något på det viset. :confused:

Lycka till !

Mvh Köksmontören

PS: Jag är med nyfiken på fortsättningen.
 
Är knappast målarnas sak att fixa så grova fel. De lär debitera för det eftersom det man ser här är helt åt...
Visst, man kan missa ibland men det fixar man då och överlåter det inte till målarna, är liksom inte de som skall korrigera så grova missar.

Hur man kan få en vägg att sticka som på bilderna fattar jag inte om inte ytterväggar drar iväg lika mycket och en sån sak gör knappast saken bättre *S*

/Kent
 
N
verktygsgurun skrev:
Köp en Festool Kapex så slipper du använda latex. ;)

Har redan alldeles för många maskiner sägs det :) .Tyvärr tror jag inte det hade hjälpt med en kapex i de fallen jag misslyckas, det handlar snarare om det är gamla tretex väggar med 26 lager tapeter på som är problemet...:)
Syftade mest på den där listen du menade i kombination med latex... :)

Mvh Köksmontören

PS: Kapexen är bara suverän ! ...men visst... dyr !!
 
verktygsgurun skrev:
Jag är nyfiken på takfönsterbilderna !
Flera bilder kommer, skall bara få fatt på ett bra ställe att lägga dem.
 
Be att få vara med på deras "referens" lista. .....

Tråkigt men sopiga hantverkare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.