Hej! Vi bor i ett äldre trähus o vi verkar inte vara ensamma ;) varenda (nästan) dag har vi fått ny spindelväv i fönster,dörrar o i vinklar,är detta bra eller dåligt? vad kan man göra åt det?
Tack på förhand
 
Stäng ventilation, dörrar och fönster. Spruta ut en flaska radar i varje rum. Vänta några timmar. Vädra och voilá, inga spindlar!
 
En flaska Radar per rum är som att atombomba en myrstack. :)

Spindlarna är symptom på att det finns mer kryp i huset. Se till att bli av med dessa kryp och ni blir av med spindlarna. Hyfsat otaktiskt att bomba spindlarna med kopiösa mängder Radar om det visar sig att de lever av kryp som gömmer sig bakom skåp, lister och annat. Resultatet blir inga spindlar men däremot kommer ni att märka av det som spindlarna tidigare käkade upp.
 
Min mormor sa alltid att spindlar för tur med sig, att de är bra för huset och visar att det är ett friskt hus (och hon var klok ska ni veta). Finns det inte någon sanning i det? Jag är rädd om våra spindlar och kastar ut dem försiktigt när jag hittar dem. Förstår dock att det inte är så kul att ha massor av spindelväv. Måste ändå säga att jag föredrar spindlar framför kemikalier.
 
Staffans2000
I min ungdom (likt Muminpappas) hade vi en attans stor husspindel. Varje kväll när vi tittade på TV. Kom han traskandes förbi våra fötter. Efter några år blev han en familjemedlem som vi saknade ifall han av någon anledning bestämt sig för att ta en omväg.
Bortsett ifrån det gulliga att ha ett husdjur, är som ovan nämts, spindlar rovdjur! Vårda dem ömt.

Staffan
 
HAr hört att spindlar inte trivs i mögel, så har man spindlar så har man nog ett friskt hus.
 
Spindlar skall man vara rädd om! Många kloka som redan yttrat sig här. Spindlar äter som sagt upp de mindre djuren som man verkligen INTE vill ha fler av än nödvändigt.

Vi har alltid en stor glasburk med en kartongbit redo för att kunna fånga spindlar och bära ut dom, om de är "lite för stora". Vintertid bärs de ut i garaget för att de inte skall behöva frysa ihjäl. :surprised: I källaren har vi ibland "fina välväxta exemplar" i slutet av sommaren och de är då ca 4-5 cm i diameter (och då är det inte lockspindlar jag menar utan de med rejäla ben, hua!). Ingen av oss vill egentligen komma i närheten av spindlar i den storleken men oftast drar vi lott om saken. :D Vad gör man inte för att man är djurvän och gillar nyttodjur...
 
Andy78 skrev:
HAr hört att spindlar inte trivs i mögel, så har man spindlar så har man nog ett friskt hus.
Det är nog en myt. Spindlar trivs där det är fuktigt. Om det speciellt är fukten dom gillar eller förekomsten av andra fuktälskande djur såsom gråsuggor, silverfiskar o dyl. låter jag vara osagt.

Var rädd om spindlarna, men undersök om nu har alltför fuktigt i huset, är mitt tips.
 
Jag hörde för ett tag sedan att spindlar är ett tecken på att huset är torrt och friskt..:rolleyes:
Finns tydligen olika åsikter.
 
peter s skrev:
Jag hörde för ett tag sedan att spindlar är ett tecken på att huset är torrt och friskt..:rolleyes:
Finns tydligen olika åsikter.
Åsikt och åsikt....:rolleyes:

I denna lilla skrift om spindlar på sidan 3 står följande:
http://www.wwf.se/source.php/1246044/2-2009_imsevimse.pdf

"Ska man inte bli glad om man hittar
spindlar hemma; man hör ju ofta att
spindlar är tecken på ett friskt hus utan
fukt och mögel?
– En ren myt, förklarar Lars-Åke Janzon.
Källarspindeln till exempel, som ofta
lever i folks källare, håller ju till i grottor
och hålor ute i fria naturen. Den lever
även gärna längs brunnsväggar, och där
är det minsann fuktigt så det förslår!"

Att spindlar skulle vara ett tecken på fukt i hus kan man läsa i "Liten bok om mögel" utgiven av Skansens byggnadsvård 2003.

Stämmer också med spindelförkomsten i mitt sommarhus.;)

Ännu en länk som säger samma sak (skrolla ner på sidan och läs under "Tecken som visar att du drabbats av fukt eller mögel"):
http://www.trelleborg.se/Miljo--Halsa/Halsoskydd/Bostadsmiljon/Fukt-och-mogel/
 
Redigerat:
Ser man!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.