Funderar på att anlita målare att måla huset utvändigt. Fått ett bra erbjudande av en egen företagare som har F-skatt men funderar kring det här med fösäkringar och arbetsmiljöansvar... det är ju rätt högt upp de jobbar... Ska jag ansvara för detta precis som vid bygget? Kan jag skriva in i kontraktet att de själva åtar sig att ansvara för arbetsmiljöplan, säkerhetsaspekter och försäkringar?
 
Försäkringar får allt målaren stå för själv,är dock viktigt att de är licensierade för att bygga ställning och anv.skylift om det kommer att behövas.
 
Som egen så kan man sklippa det där med lciensiering helt, mig veterligen är det enbart då man har anställda som krav på detta kan ställas. Däremot kan företagaren få bekymmer med sitt försäkringsbolag om något händer.

Fördelen med att anlita någon med F-skatt och försäkringar är att man som kund slipper bekymra sig om de skadar sig, om kunden inte varit direkt eller indirekt vållande förstås.

Kan nämna att om någon hade sagt till mig att de inte vill att jag skall köra lift hade de fått göra jobbet själva, jag har inte gått kurser på dem etc men kört med de flesta varianterna t o m inomhus på ett öppet byggvaruhus och snirklat mig igenom rätt jäkliga passager.

/Kent
 
Du riskerar att bli ansvarig om målaren trillar ner. Se mera på http://www.ampguiden.net/sa/node.asp?node=70.
Du är skyldig att upprätta en arbetsmiljöplan om det finns arbeten "med särskild risk" (t ex risk för fall mer än två meter). ALLTSÅ ÄVEN NÄR DU ANLITAR HANTVERKARE FÖR GANSKA ENKLA RENOVERINGSARBETEN I DITT EGET HUS.
Vår förre statsminister Göran Persson renoverade sin lyxherrgård och hade glömt/förbisett skyldigheten att upprätta en arbetsmiljöplan. Han fick visst böta, trots att ingen skadades vid arbetena.
Har du gjort en sådan plan kan du i planen föra över ansvaret för arbetsmiljöfrågorna till hantverkaren
 
Klipper in från den sidan...
"Enligt Arbetsmiljölagen 3 kap. 7c § kan Byggherren anlita en Uppdragstagare. Mellan Byggherren och Uppdragstagaren ska det skriftligen avtalas att de uppgifter som åvilar Byggherren enligt 6§ med anslutande föreskrifter övertas av Uppdragstagaren.



Uppdragstagaren får då i uppdrag att självständigt ansvara för planering och projektering eller arbetets utförande.



Viktigt är att det tydligt framgår i avtalet vad uppdraget avser och att Uppdragstagaren har befogenheter och resurser att självständigt ansvara och besluta om arbetsmiljöinsatser. Det ska tydligt framgå om uppdraget avser planering och projektering eller utförandet eller båda alternativen."
<slut citat>

Om man anlitar en målarfirma, byggfirma etc så bör kunden rimligen anses ha flyttat över ansvaret till uppdragstagaren, det är knappast meningen att gemene man skall sätta sig in i risker etc. Det är just sådan bedömning som vi hantverkare ofta är rätt bra på.

Som extremfall så lär det bli småkul om kunderna skulle vara tvungna att sätta sig in i elsäkerhetsverkets regelverk för att kunna se till att elfirman arbetar korrekt *S*

Däremot så faller givetvis allt ansvar på kunderna om de själva anställer hantverkarna alternativt anlitar företag som fullkomligt struntar i arbetarskyddsstyrelsens föreskrifter, det sistnämnda är inte helt ovanligt om man tittar runt på en del byggen.

/Kent
 
snickarboden skrev:
Förresten, denna artikel är kanske mer aktuell? *ler lite*

[länk]

/Kent
Så bra! Då behöver jag inte fundera över det mera!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.