Hej,

Skall dra en jordad sladd in till toaletten med ev en fastanslutning för en handdukstork eller så blir det en kontakt i zon 3 isf + en jordfelsbrytare på andra sidan väggen.
Vilken kabel måste man minst ha här?

/Micke
 
Hej, den första meningen är rena egyptiskan i mina ögon, du får nog förtydliga vad du är ute efter, vad är jordad sladd, kontakt, JFB på andra sidan?

Till din fråga så går de flesta installationskablar bra, är toaletten även ett våtrum?
I så fall kan EKRK uteslutas, satsa på EKLK eller EKK (EXK).
Är det förläggning i rör som avses så går vanlig FK bra.
Finns det krav på halogenfritt byter du bara sista K:et mot ett Q.
 
Det är ett våtutrymme och jag har tvättstugan vägg i vägg. Har en ledig fas i tvättstugan som jag vill dra in på toan så att jag får matning till en handdukstork.

Jag vet inte om jag skall ha kontakt eller en fast anslutning. Jordfelsbrytare kommer att sitta på matningen i tvättstugan.

Kabeln kommer att vara utanpåliggande på väggen utan rör.

Vad är halogenfritt?
 
EKLK är en bra kabel.
 
Då får det bli EKLK :)
 
ZeroX66 skrev:
Vad är halogenfritt?
Halogenfria kablar bildar inte giftig rök vid brand. EXQ är en relativt ny kabel. Den är halogenfri, litet stelare än EKK (som jag aldrig skulle använda i ett "privat badrum"), och lite tunnare än både EKK och såklart EKLK. Annars är EKLK också en bra kabel, som slugge säger.



Edit: EXQ ligger i pris ungefär mitt emellan EKK (billigast) och EKLK (dyrast)
 
Då lärde man sig något nytt :) Det handlar kanske om 2m kabel så det blir inte så dyrt.
 
ZeroX66 skrev:
Då lärde man sig något nytt :) Det handlar kanske om 2m kabel så det blir inte så dyrt.
Nej visst, tänkte mer allmänt om nån var intresserad :)
 
ybu skrev:
Edit: EXQ ligger i pris ungefär mitt emellan EKK (billigast) och EKLK (dyrast)
Kan hålla med om att meterpriset på EKLK är aningen hörge än på EXK men i fallet 3G1,5 fanns det enliugt Ahlsell iaf bara 100-metersringar av EXK att köpa därför blev det billigare med en 50-ring EKLK.
Men detta kanske skiljer från olika tillverkare, har inte kollat så noga, har för mig detta gällde NEXANS.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.