PH, jag ser att det är fler som vankar husritningar på natten ;)
 
@BadGuy,

Jättefint hus! Är det något som jag vill bygga så är det just en box, tyvärr så gör det sig inte riktigt rätt på den tomt vi har idag, så det får bli ett mera vanligt hus med modernt snitt! Jag gillar att ni tagit till storlekarna när det gäller sovrummen och inte har små krypin som man ser är så vanligt i de flesta standardhus kataloger. VI har också stora sovrum vilket varit prio då vi har två kids som är lite äldre 12 och 17 (brudar)! Ska försöka slänga upp en skiss här senare. Nu ska jag ringa "Janne" återkommer med feedback ang det.

/
 
Har precis pratat med "Jan" bara ett kort samtal eftersom han var väldigt upptagen med bokade möten idag.
Men har iallafall blivit lovad en preliminär offert snarast - spännande. Han sa också grov uppskattning 15-1700 kr, beroende lite på konstruktion kunde det givetsvis bli högre. Om jag förstod det rätt kunde man välja mellan brädriven fasad eller något annat som jag inte riktigt uppfattade men skroplat eller något. Valde man brädriven och sedan målade på det så fick man ett putsliknande utseende.
Frågade även om el, han sa att man drog rör och man fick betala för kontakter och sådan, låter fair enough.

Har dock inte fått ng riktig teknisk spec på elementen ännu , men än så länge tycker jag det låter bra - (med brasklappen "har inte sett offerten ännu :p)..

I'll keep u posted.
 
Lite feedback från mig som varit ute och tittat live på ett bygge i Krokek.
Än så länge var byggherren helnöjd. De kör en ströpplad yta, ska låta det vara osagt om den var fin eller grov (kändes grov) men den gör sig nog fin som vitmålad.
Ovankant block hade man satt träbalk som inte bara har bättre U-värde än kantbetongen utan underlättar kanske något för påspikning av takstolarna.
Eldosorna var 99% rätt och innsida såg bättre ut än förväntad. Lite ilagningar här och där men annars så slät så att man nästan kunde måla direkt på. Sen tillkommer ju en lång torktid, men det tycker jag det är värt, man tjänar mycket tid med stommen !
Vi överväger starkt trots att offerten hamnar på 1,06Milj men då ingår betongbalkong 12m2, inbyggd balkong och en "obelits" med förlängda väggblock över 4m. Huset är drygt 200m2 2-plan pga abv liten tomt (720m2) och Design kostar, men vi har sålt vårt nuvartande hus så det är bara att bita i det sura och GODA !

Jämfört med trähus känns det här inte avskräckande dyrt jämfört med ¨många blockhus, nästan billigt även om mycket tillkommer... Sävsjö den mest exklusiva trästommen är tex dyrare än ett betonghus som är eg putsat.
Att putsa ett trähus är både riskabelt och DYRT !
Men i vårt fall gör sig putsen riktigt bra ...
Stackars Janne på KC han blir helt nerringd av alla.

Killen i Korkek kommer få sitt hus fogat imorgon. Janne har verkligen ställt upp hittils !

Mer info kommer ...!
 
... jag blir lite förbryllad när det gäller priserna. Den säljare som jag pratade med kollade på en offert som dom räknat på nu och fick då fram priset 1500.-/m2. Ni båda har fått offerter som är asevärt högre, 50% högre.

Jag undrar hur dom räknar fram sina priser eller om det är säljerens känsla och hur mycket jobb dom har som styr priset? Borde inte vara så, men blir fundersam när priserna är så pass mycket högre jämfört med indikationspriset.

Måste man ha ett hus med 4 exakt lika dana väggar för att få 1500.-/m2 priset?

Hoppas att få till ett möte med "vår" konstruktör v.30. Han hade byggt några hus med KC, hoppas att han kan ge mig lite mer klarhet i prisbilden. Återkommer mer efter detta möte.

Bad Guy, gillar ditt nya hus. Kanske skiter i att bygga ett själv och väntar 2 år på att du skall bygga nästa ;-)
 
Någon som vet kvm priset på färdigt hus? Ni har uppgett kvm pris på väggytan men det säger inget om vad huset kostar färdigt? Svårt att bedömma vad som tillkommer?
Normalt kostar det väk ca 15- 20 lök per kvm boyta att bygga nytt?

D v s en kåk på 200 kvm bör kosta ca 3 mille att bygga.

Kommentarer?
 
@Steffe, alltid svårt att säga innan vad det kommer hamna på per kvm i de fall man projekterar själv (som jag). Många saker som avgör 1 plan eller 2 plan etc hur stor platta , vad vill du ha för golv hur dyrt kök...ja listan kan nog göras lång. Tror också att det är svårt att få någon att göra det på totalentreprenad, man får helt enkelt börja med att lägga upp en budget, ta in offerter på de olika momenten som ingår i ett hus bygge, visst man tar en risk om man jämför med totalentreprenad enl somliga.
Själv har jag satt som mål att maxa runt 3.2M vi bygger då ett enplans hus på 157 kvm, priset som jag fick landade på för stommen var dryga 635K då är inte garage medräknat det får jag pris på i morgon. Det var dock ett preliminärt pris.
@P&H Det finns en del avgörande parameterar som avgör på vilket kvm pris du landar, i mitt fall är det att vi har en del stora hajom fönster och några vinklar vilket drar upp priset lite, sedan pratar nog Janne om priser ex moms när han säger 1500-1700! Som vanligt är det nog billigast att bygga rektangulärt utan krussiduller ;-). Och andra sidan är det inte sagt att jag accepterat mitt pris, det ska manglas lite...man får inte glömma bort att det är en säljare i andra ändan.

@Bad Guy, spännade, huset i Kroket var det via någon släkting eller via "Janne" som möjliggjorde att du fick titta på det?
Om jag förstår det rätt så har man inte målat putsen ännu, är det vitt man tänker sig? Hur såg fönsternicherna (hm blev det rätt stavat..)? Vet du hur lång torktiden (kanske är som att fråga hur långt är ett snöre)? Vilken Energi källan har man valt ? Kom precis på, kanske svårt att svara på hur fönster nichserna såg ut man har väl bara rest stommen....
Vet du något om vilken fönster tillverkare man valt, eller vad har ni tittat på om ni kommit så långt. Jag gillar skarpt velfac fönster men måste erkänna att de ser lite klena ut. Jag funderar på att åka ner mot "sörpings" hållet för att titta på ett hus, där var det visst något som byggts. Och som jag skrev tidigare om ert hus, jag diggar verkligen den stilen är klart avis! Brukar åka förbi ett liknande hus ute i ekängen strax utanför Linköping och det är det klart läckraste jag sett!

Stay tuned, more to come!
 
Hej alla husbyggare !

Ja fick också priset 1500-1800:-/m2 men det lär vara +moms som du säger.
Eftersom det är vårt 3:e hus (1renov + 1 nytt Trivslehus) så matar vi på saker som man verkligen inte tar med på det första husbygger. Infälld balkong , Kertobjälklag eller som i vårt fall dyr EW-lösning. Men så spricker inte det här taket i fogarna...Funderar även på Limträbalkar i taket. Allt sånt här lull kostar, jag räknar med kök 100papp (inkl bänkkiva som jag köper till nettopris) listan kan göras lång. Men jag gör elen själv men räknar ändå med en installation på över 100 tusen. Jag lägger taket själv + svärfar och lite annat. Summan blir ung 3,5Milj (hoppas jag) inkl byggherrekostnader exkl tomt.
Om man ska se det rent ekonomiskt (om man sitter på en stor tomt) skulle jag nog välja ett enplan ganska fyrkantigt så att det bli så få väggformer som möjligt. Då kan man nog komma ned i kanske 2000:-/m2 yttervägg ink moms. Ett enplan ca 140-150m2 bör hamna på ca 500-700.000 monterat och klart+grund så klart.

*karlsson jag minns inte fönstren så väl, men jag tror de gör som oss att det putsas utan några nischer för att se lite "funky" ut. Annars bli det en helt annan stil tycker jag. Putsen såg helt ok även i gråbetong, men vitt bli nog kanon.

Om du bli vädigt intresserad av huset i Krokek så tror jag du kan åka förbi där nån dag , ska bara kolla att det är ok, men det är det säkert (jag känner dom inte utan det är en bekants släkting) och dessutom är det inte Janne på KC som snackat om det utan jag har nu träffat 2 st som byggt KC som varit helnöjda , men OBS Va inte dumsnål utan låt KC montera dem, jag vet några som byggt med lokal montör som ligger i tvist med denne. Spara in på annat onödigt istället. Köp IKEA kök istället för 80mm bänksiva för 50lök och ta KC det är vad alla rekommenderar , så slipper ni större problem . Jag har inga contacts mot dom utan har själv kommit fram till detta genom research.

På ´återhörande !
 
@lkarlsson , glömde torktiden , men räkna med 3-5månader . Huset i Krokek hade en fukthalt på över 110% efter 3 veckor. Tror det ska ner till 80% . -
Kan lite för dåligt i ämnet, så rådgör med Janne.
 
@BadGuy, Jag har inga planer på att ta någon annan än KC för montering om det blir affär, blir tryggast så! De mesta andra delarna har jag nog ganska så bra överblick på. Jag har också in min Kalkyl 100k för kök och det är nog varken lågt eller högt räknat tror jag (ex vitvaror). Jag åker jättegärna förbi Krokek en sväng i helgen om det skulle funka, räcker med 5 min för att jag ska få en uppfattning. Vet du hur lång monteringen tog för det hus du tittade på?
 
Redigerat:
Följer den spännande tråden och undrar om det ändå inte är bättre att be KC om ett samverkansbjälklag, typ PEVA45 (numera ArcelorMittal) eller Plannja Combideck, istället för att blanda in limträ (Kerto). Det framgår inte vilken betongtjocklek EW-bjälklaget kräver för spännvidder på 6m, som det talas om. Armeringsplåtar kräver uppemot 20cm betong vid 6m spännvidd.
http://www.kc-betong.se/page/produkter?l=info&gid=6&id=155
 
Priset hänger mycket på transporten. Då KC-betong ägs av finja så kan de ha fabriker närmare. Skada aldrig att kolla upp :) . Även om KC å finja är konkurenter till oss. så gör de bra grejer. Men visst vi alla gör fel ibland :)
Det där med el dosor sitter fel. Är till 90% att kunden ändra sig efter att ett element är gjort. Men det är bara att fräsa upp nya.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.