Tjena, jag håller på att förbereda massa rördragningar i ett hus som tidigare bara haft utanpå liggande el, så allt ska in i väggar och och bytas till automatsäkringar. Så ja tänkte passa på att fråga om lite saker jag är lite osäker på, och kanske få lite tips om hur man bör gå till väga.

Lite kort om huset, inkommande trefas går in i källaren till 20A proppar sen vidare till en elmätare och sedan till 20A proppar och till sist huvudcentralen. En 6kv kabel är nergrävd till garaget.

  1. För garaget borde väll de vara bäst att paralell koppla centralen ut i garaget istället för att sätta de på 16A säkringar i centralen nere i källaren som det är nu? Och ha en JFB där ute med möjlighet till 16A säkringar.
  2. Vi vill ha en undercentral inne i huset för alla kopplingar i hushållet. Så jag tänkte lägga undercentralen på 16A nere i källaren, och sedan dra upp 5st 2.5kv upp. Får man dra 5st 2.5 i ett 20mm flexrör?
  3. Hur många 10A säkringar får man sätta på undercentralen?
  4. Får man dra en femledarkabel från undercentralen till badrummet för att där kopla in L1=Tvättmaskin L2=Torktumlare L3=Belysning/Rakapparatsuttag. De ska då sitta på 10A var de tänkt. För en nolla på 1,5kv klarar väll de med tanke på fasförskutningen.
Eftersom vi bara har en undercentral på 10A, så drar vi kabel från källaren till saker som kräver lite extra, så som spis och bastu.(dessutom underlättar de att dra under golv på vissa saker)

Vill bara kolla om ni har lite synpukter på allt detta, så kom gärna med lite tips och råd, jag kan kasta upp lite bilder å så om nån är intresserad av hur det ser ut och eventuell planlösning o.s.v.
Själv är jag nyutbildad elektriker så jag har extremt mycket mer att lära, sitta och läsa böker ger inte lika mycket som att göra de i praktiken. Jag kommer nog på många fler frågor innan allt är klart.
 
Varför ska du ha en till central i huset? Går inte alla matningar nu till "huvudcentralen"? Blir lite förvirrad över dina beskrivningar.. Jag skulle rekommendera att du tar kontakt med en elfirma.. lite vanskligt att göra så här allvarliga ingrepp på elsystemet utan att 100% veta vad du sysslar med.

Låter inte som ett lämpligt "hemmapular-projekt" om du frågar mig :)

Men för att svara på dina frågor så skulle jag dra en ny 5g6 från mätaren till första centralen sedan vidare till andra centralen osv. Bäst att dra 6kv mellan alla centraler.
 
Redigerat:
Som jag börja med att säga så ska vi förbereda allt för en behörig elektriker senare kan koppla i. Men vi måste se till att alla rör för trådar ligger rätt och i rätt dimensioner. Anledningen att vi vill ha ett säkrings skåp i huset är för att de är en rätt så bökig väg ner i källaren (ut, runt huset och ner för en liten gång.). Sen så försöker vi placera skåper lite mer centralt så att kabeldragningarna blir lättare, eftersom vi måste fräsa spår i väggarna och lägga gips på.

Hur de ser ut just nu är på detta vis. Proppskåp nere i källaren som går till alla panna el-patron etc., sen så går de en kabel upp till en undercentral på första våningen, och en kabel till andra undercentralen på andra våningen.

Bör man alltså dra för tillgång till 16A på skåpet i huset tycker du? eller är de bara för att vara framtidssäker?
 
Somsagt.. jag tycker att varje central ska sitta på samma 6kv matning. Från mätare in på ovansida HB, vidare ovansida HB till nästa central osv.

Om du som du säger "förbereder för elektriker" så fråga hur denne vill ha de! Inte alls säkert han vill ha som jag vill.
 
Kontakta elektrikern som skall koppla in det och fråga hur du skall göra. Tror inte att någon elektriker vill komma och koppla in något som dom inte vet hur det är draget. Det kan dessutom bli dyrt för elektriken att rätta till eventuella fel.
kv betyder kilovolt tror ni menar mm2.

"Får man dra en femledarkabel från undercentralen till badrummet för att där kopla in L1=Tvättmaskin L2=Torktumlare L3=Belysning/Rakapparatsuttag. De ska då sitta på 10A var de tänkt. För en nolla på 1,5kv klarar väll de med tanke på fasförskutningen."

Man får inte dra flera faser till olika belastningar med gemensam nolla och jord.
 
kv i tråden avser troligare kvadratmm ;) eftersom kilovolt har enhetsbeteckning kV.

Är det inte vanligt förekommande att utnyttja en befintlig spis trefasanslutning till inbyggnadshäll med separat ugn vid renovering? Där finns då två olika apparater med gemensam nolla och jord.
 
Rrrrr skrev:
Somsagt.. jag tycker att varje central ska sitta på samma 6kv matning. Från mätare in på ovansida HB, vidare ovansida HB till nästa central osv.

Om du som du säger "förbereder för elektriker" så fråga hur denne vill ha de! Inte alls säkert han vill ha som jag vill.
Få ta och slå en pling till han som ska sätta in de så man få rätt dimension på röret, vet du hur stort rör man bör ha till 6kv kablar?

Helmersson skrev:
Kontakta elektrikern som skall koppla in det och fråga hur du skall göra. Tror inte att någon elektriker vill komma och koppla in något som dom inte vet hur det är draget. Det kan dessutom bli dyrt för elektriken att rätta till eventuella fel.
kv betyder kilovolt tror ni menar mm2.

"Får man dra en femledarkabel från undercentralen till badrummet för att där kopla in L1=Tvättmaskin L2=Torktumlare L3=Belysning/Rakapparatsuttag. De ska då sitta på 10A var de tänkt. För en nolla på 1,5kv klarar väll de med tanke på fasförskutningen."

Man får inte dra flera faser till olika belastningar med gemensam nolla och jord.
Skriver du för att vara rolig eller kan du din sak? Man kanske kan vara lite ironisk och ifrågasätta vad mm2 betyder, kvadrat är väll mm²? Jag fråga ju här på forumet för att få tips och råd inte märka på småsaker.


Skier12345 skrev:
kv i tråden avser troligare kvadratmm ;) eftersom kilovolt har enhetsbeteckning kV.

Är det inte vanligt förekommande att utnyttja en befintlig spis trefasanslutning till inbyggnadshäll med separat ugn vid renovering? Där finns då två olika apparater med gemensam nolla och jord.
Som jag har förstått så ska man kunna klara sig på samma nolla i samma storlek på kabeln, men blir lite osäker när Helmersson säger prompt nej.
 
Visst får man ha flera saker på olika faser/säkringar m. gemensam nolla & jord, men som sagt, det måste vara 3 säkringar uppdelat på L1, L2 & L3, Ej 3 säkringar på samma fas för då blir det galet, samt finns det en hel del annat också att tänka på. Gör en sökning på det, för det har avhandlats femtielva gånger här på forumet tidigare.
 
snaggletooth skrev:
Visst får man ha flera saker på olika faser/säkringar m. gemensam nolla & jord, men som sagt, det måste vara 3 säkringar uppdelat på L1, L2 & L3, Ej 3 säkringar på samma fas för då blir det galet, samt finns det en hel del annat också att tänka på. Gör en sökning på det, för det har avhandlats femtielva gånger här på forumet tidigare.
Tack så mycket, då var man inte helt ut och cykla. ska ta och söka lite till om det här på forumet, men ibland kan de vilseleda lite, såg en tråd där dom som svarade sa att de inte gick. Kan va lite struligt ibland.

Har du nå kunskaper om dom andra frågorna jag ställde?
 
1. Ja, du kan parallellkoppla garagecentralen m. källarcentralen

2.Varför inte parallella med 5x6mm² i 25-rör till kökscentralen också? Annars går det ju också med 5x2.5mm² i 20-rör och 16A.

3. Så många du vill
 
Helmersson skrev:
kv betyder kilovolt tror ni menar mm2.
Jösses.. jag tror ALLA andra som läste detta fattade att vi menade kvadratmillimeter med "kv". Kv kan visst betyda mm2. tex hagers 3fasskena modell större som är 16mm2 istället för 10 heter så här: E2108589 "3-FASSKENA 16KV 12-MOD GAFFEL". Eller dom kanske menar att den tål 16kilovolt? :)

Helmersson skrev:
Man får inte dra flera faser till olika belastningar med gemensam nolla och jord.
Jag får citera Magnus från "5 myror...": FEL FEL FEL!
 
Tack för alla svar, de är skönt att dom som verkligen kan svaren svarar också :D

Men de kommer att bli 6kv kabel till centralen i huset trots allt, ingen anledning att snåla. snart krävs de väll 20A att rosta en macka ändå. ;)
 
De blir knappast speciellt mycket dyrare med 6kv heller. Eftersom då behöver du ingen säkring för den. Och så blir de ju så mycket bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.