Hej!
Jag och min man sitter och ritar och ritar på vårt blivande hus så att ögonen går i kors :)
Tillslut blir man "blind" så det vore kul att höra lite åsikter från alla er här.
Vad ska vi tänka på? Husets totala boarea kommer att hamna på ca 160 kvm. Vi är två vuxna och två barn i 8-10 års åldern.
Det vi kände direkt när vi började skissa var att vi ville ha en separat barndel. Som synes så har vi kikat på mååånga kataloghus och tagit lite godbitar här och där. Tyvärr har vi inte hittat något som kändes helt rätt.
 
  • Bild1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Såg väldigt bra ut, men om man ska anmärka på något så är det väl hallen som verkade lite trång. Barnrummen är ganska stora och med tanke på att de har ett allrum att vara i också kanske det är onödigt...smaksak...

Lycka till!
 
I de flesta planlösningar jag har tittat på så ligger ytterdörren och hallen lite avsides. Jag vet inte om det måste vara så eller om detta bara är en slump, men jag är lite orolig för att planlösningen är lite för öppen om man kan sitta i soffan i ena änden av huset och vinka till barnen som vill sälja jultidningar i andra änden av huset.
Men jag vet som sagt inte om detta kommer vara något problem, men det kanske är värt att ägna en tanke, så man inte känner att man äter middag i hallen varje kväll.
 
Tack för er respons.
Vi har tagit åt oss och redan gjort en del ändringar, jag har dock inte den "nya" planlösningen här men ska ladda upp en bild under kvällen.
Vi satte en halvvägg mellan hallen och vardagsrummet, just för att det inte ska kännas att man sitter i hallen och äter, lite justeringar i köket, förminskade barnens badrum något så att hallen blir lite bredare, satte även in en skjutdörr in till barnens avdelning. Den kommer att gå in i garderoben i hallen. Inte lätt att beskriva men jag ska försöka få in en bild under kvällen :)
 
Mikael_L
Vilka väderstreck har ni.
Om sovrum kommer syd - sydväst - väst så blir det svettigt att sova på sommaren.
 
Jag skulle ta bort klädkammaren för att öppna upp, lösa klädkammaren på annat sätt ....sätta dubbeldörrar ut mot vard.rummet i sovrummet nedanför badrummet för att öppna upp och sedemera kunna ha framtida möjligheter till att använda rummet i anhalt till vard.rummet.
 
C
Skulle föreslå att ni sätter ingången till badrummet i tvättstugan istället för i matsalen/vardagsrummet. Inget större problem att gå runt, och trevligare för matgästerna.

Skulle även kunna tänka mig att man byter plats på entrén och WC:n, och har ingången till WC:n från entrén? Bara en tanke..
 
Redigerat av moderator:
en grej som jag funderar på är om det kanske är lite dumt att låta vardagsrum/matplats vara vägg i vägg med ena barnsovrummet.
har ni gäster och ni pratar och umgås så kanske det kan vara lite störande för den som har det rummet.
det kan ju lösas med bra isolering, men jag hade nog tänkt om lite där.
kanske ha klädkammaren emellan?

C.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.