Jag har tänkt mig att göra följande. Jag har en kallkompost med lock som jag tänkt använda som kompost för hushållsavfallet och isolera den på vintern, bredvid den så har jag tänkt bygga en kompost för trädgårdsavfallet med två fack. Hur skall jag göra i början för att få igång komposten med hushållsavfall. Jag har förstått att jag skall börja med ett tjockare lager på max 10 cm med små kvistar och dylikt, men jag har inte tillgång till så mycket kvistar så att jag kan fylla upp så mycket. Finns det något annat jag kan ha i botten av komposten? Jag har en stor hög med gammalt klippt gräs som börjat torka, kan man använda det?
Vad skall jag tänka på när jag bygger komposten för trädgårdsavfall? Skall man ha en botten på den, eller kan den stå rakt mot marken?
 
En trädgårdskompost kan stå rätt mot backen, det viktigaste är att varva kolrikt material (torrt, typ löv, halm, sågspån, torv) med kväverikt (gräsklippa, rens, matavfall) Tror säkert att det funkar fint med ditt torra gräs, du får ändå vända komposten ett par ggr om året för att få in luft. Det allra bästa som sätter fart på komposten är (tycker jag) halvbrunnen hästgödsel. Massor av fina maskar och det blir ordentlig fart på komposten.
Själv har jag en oisolerad kompost på vintern, funkar hur bra som helst, man bor man i norrland så kanske det är bra med en isolerad. Jag hivar i allt avfall, rör om ibland, och ibland lägger jag ett lager vanlig jord från trädgården i.
 
Det går inte att misslyckas med en kompost. Det är bara en fråga om hur snabbt man vill att det ska gå. Vill man att det ska gå någorlunda snabbt så är det bra att ha den isolerad. Jag skulle rekommendera att du lägger grenar i botten ändå, så att det blir lite luftigt och inte så kompakt som med gräs. För att nedbrytningsprocessen ska fungera så behövs det syre, det är därför man rör om i komposten. Vi har småbarn och använder mycket hushållspapper och slänger i det så därför håller sig komposten någorlunda torr, annars kan man blanda i rivet tidningspapper, torv eller torra löv. Jag tycker iofs personligen att en princip ska vara att man inte köper något och slänger i utan att man använder det man har. Äggkartonger utan klisterlappar på är jättebra att riva sönder och slänga i. Släng annars allt matavfall (alltså även blött typ köttfärssås) så brukar det bli ganska lagom. Vill man sätta lite sprätt kan man hälla i lite yoghurt. Ett riktmärke är att om det är för torrt då blir det mkt myror och om det är för blött då blir det mycket flugor i komposten. Men som sagt, inget förstörs på nåt sätt det tar bara lite olika lång tid.

Kolla också med din kommun, i min kommun måste man ha tillstånd för att ha en hushållskompost med animaliska rester i (det är iofs mkt enkelt att få, kolla blankett på kommunens hemsida). Fördelen med att ha ett tillstånd kan dock vara att man kan få reducerad sophämtning och på så sätt tjäna pengar och göra bra jord... Själv begriper jag inte att inte fler har hushållskompost det finns bara vinster med det.
 
Din kompost är som din egen mage, den behöver ömsom fibrer ömsom mat.

Krafsa upp allt löst du har i trädgården, lite jord från tomten och blanda upp med maten och gräset du har. Släng inte in en stor hög med gräs bara ... det blir bara illa luktande klafs då, utan blanda !

Se till att samla upp lite mask också, då går det av sig självt direkt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.