Hej,

Vi har precis köpt en tomt och ska nu börja med att försöka komma fram till vad och hur vi skall bygga.

Jag är lite nyfiken på företaget KC-betong. Verkar smidig med färdiga element, vars insida/utsida är mer eller mindre färdig om jag förtsått allt rätt.

Är det någon här som har byggt sitt hus med deras produkt?
Synpunkter på tekninken?
Hjälp ni har fått av KC-betong. (konstruktion/föslag/arkitekt m.m?)
Någon som även har lite aktuella priser att bidra med?

Tacksam för svar

Patrik Och Hella
 
Verkar inte ha turen att någon här byggt siit hus med deras väggar. Men jag är ändå tacksam ifall någon har synpunkter eller vet något om dreras produkt. Behöver inte vara av egen erfarenhet.
 
Vi har fått en offert på ett hus på 205m2 box med flyglar totalt 320m2 vägg.
Totalpris monterat och putsat i fogarna 775.000:- + all övrig bygg bjälklag+tak.
Vi funderar på att köra på det !
 
Hej,

Kul att någon mer verkar intresserad av deras produkt.

Skulle vara intressant att veta lite mer specat:

775.000.- är alltså:
Färdiga yttervägggar, monterade och putsade fogar
Bjälklag
Tak
Allt monterat? Vad ingår i taket? Takpannor eller bara papp?

Vi har bestämt träff med en konstruktör v.30 som vi då skall träffa på vår tomt för att diskutera lite. Han kände till KC och skulle själv kunna tänka sig att bygga med det i dagsläget. Därmed inget sagt om att det är bättre eller billigare än något annat.

Det skulle vara roligt att komma i kontakt, jag skickar ett pm till dig.

//Patrik
 
KC,

Läste precis denna tråd. Har ganska långgående planer på att bygga ett stenhus, men har inte hört talas om KC betong tidigare, låter dock intressant.
Tittade lite på deras hemsidan, men kan inte hitta någon beskrivning av deras betongelement hur är de byggda etc?

Annars tycker jag det låter billigt det som skriver ovan, men som jag förstår det så Bad Guys pris ex tak och bjälklag. Tycker ändå att det verkar rimligt pris.
 
Redigerat:
Jag hade ett kort samtal med en av deras säljare idag.
Fick följande information:
Han tog en av de offerter de han höllt på med just nu för att få fram ett cirka pris per kvadratmeter. Detta kan endast användas som en fingervisning och kan både bli högre eller lägre, men man kan iallafall räkna med ca 1500.-/m2. Som jag förstog det så ingick även montering i detta pris. Den vägg vi talade om då är betong/"isolering"/betong. Insidan skulle vara näst intill tapetserbar vid leverans, lite överdrivet, men jag tolkade det som om en lättare bredspacknling är det som krävs innan målning alt. tapetsering.
Det som påverkar priset är storleken per element. Det tar ungefär lika lång tid att göra ett litet element som ett stort enligt säljaren, så m2 priset blir högre för det mindre elementen, så om man skall bygga ett hus med väldigt många vinklar ovh vrån så kanske det blir dyrt. (6-8 meter långt och 3 meter högt var väll att rekomnedera enligt säljaren)
Som jag förstog det så räknar man på brutto ytan, dvs man gör inga avdrag för fönster. Han menade på att det material som spar där fönstret är äts upp av den tid det tar för att spara ut.

Den säljaren som jag pratade med var igentligen inte den som har hand om husbyggen så jag fick kanske inte svar på alla frågor men fick ett trevligt bemötande och han tyckte det bästa är om man har möjlighet att komma förbi så att man kan titta på en eventuell ritning samt diskutera vad som kan påverka priset ytterligare. Det var även möjligt att få adresser till referenshus.

Jag fick en del information men minnet är tyvärr inte den bästa, jag tror han pratade om ett u-värde på 0,18.

Jag kommer att ta ytterligare kontakt med KC när det är klart hur huset skall se ut. Ska se till att skriva upp allt då.

Ska även försöka få fram ett jämförbart pris hos någon annan leverantör av väggar. Om någon har några priser så är jag tacksam. (priset skall avse färdig innervägg + färdigputsad ytterväg)

//Patrik
 
Låter sjukt bra prismässigt! Jag ska ta en kontakt med dem på onsdag! Jag kollade tidigare med betonghusarkitekten.se
och fick pris, men om det stämmer som du säger så är KC billigare det vill säga om väggarna är byggda på samma sätt.
Tror att betonghus ark. har yttervägg på 70mm + isolering 200mm + innervägg 130mm.
Vet du om de gjorde gavelspetsar också eller bara stomme?
Skulle vara kul om de hade ng referenshus runt Linköpings trakten.
 
Hejsan !

Intressant..

Jag pratade med en projekledare som heter Jan Gustavsson, han har ganska mycket att göra så det kan vara svårt att få tag i honom ibland. Han har varit tillmötesgående och trevlig och samtidigt väldigt kunnig (såvitt jag förstår). Vi kommer få en ny offert av honom med ett sk EW.bjälklag med 50mm betong och en överdel av trä. Denna typ klarar 6m utan avlastning. Vårt hus är ett 2 våningshus så det blir lite mer pill jämfört med en fykantigt 1 plan. Vi har nu 6st hörn och 2 balkonger, en infälld på 8m2 och en utanpåliggande på 12m2. Jag ser fram emot sista offert men är rädd att den kommer bli dyr.
Då kommer vi räkna med arbetet för bjälklaget åxå. Taket kommer vi köpa separat.
Han tipsade om Nässjö takstolar.
Så nu väntar vi med spänning..
 
Ang målning gäller följande enl KC. Två bredspacklingar krävs, en grov och en fin. Men merkostanden för detta känner jag ändå är försummbar jmfr med gipsväggar.
Vi vill ha en putsfärg med granulat i, så den liknar ett trähus med puts, tex Sto.
Kan man även göra detta själv , har hört att man kan måla med granulat i färgen...?
//
 
Jag fick priset 1700-1800:-/m2, men med tanke på att vi har 320m2 väggyta blir det ca 2420:-/m2 en viss skillnad mot dina 1500....?
Vi får höras ang detta ;) mängdrabatt !
 
Kanon! Då ska jag ta kontakt med honom. Vårt hus har två hörn mer än ditt ;-). Bygger enplans med en släng av 1,5 vi har en loft del så tot ligger det på 160 enplan + 20 som loft, men rent byggtekniskt är det nog en barnlek att montera.

Bredspackling på insidan är som du säger försumbar ;-)...finns målare som älskar sånt.
Är lite osäker på hur fasaden blir faktiskt måste undersöka det lite närmare..borde att gå och få till en putslikande utseende det är det vi vill ha också.
 
Bad Guy skrev:
Jag fick priset 1700-1800:-/m2, men med tanke på att vi har 320m2 väggyta blir det ca 2420:-/m2 en viss skillnad mot dina 1500....?
Vi får höras ang detta ;) mängdrabatt !
Håller med! Vi ser ut att alla vara från Elän så det är bara säga till om Eläns rabatten ;-)
 
lkarlsson:
Han pratade om att det skulle finnas ett område i Linköping där dom hade levererat flera "hus"

Bad Guy/lkarlsson:
Som jag förstog det så kunde man välja olika struktur på fasaden. Även kombination med släta hörn och lite skrovligare fasad i övrigt.

Det blir nog till att ta sig en sväng och kolla lite på några hus.

1500.-/m2 avser priset / m2 väggyta.
Får väll se vad priset hamnar på när jag har lämnat in en ritning.
 
@P&H,
1500kvm väggyta låter billigt! Hur dras el och sådan? Antar att man gör klart för sådant innan montering?
Fick du någon mera exakt adress på vart någonstans i Linköping? Jag har mailat Jan ritningar idag och blivit lovad offert i början på nästa vecka.
Någon av er som vet hur långa leveranstiderna är?
 
Hej på er , kul det här börjar bli en följetong..

Jag ska kolla på ett hus ev ikväll i Krokek som en bekants släkt byggde...

Pappan till paret där var byggmästare och det lät ju förtroendeingivande att han bygger med KC.
Min offert lär hamna runt miljonen nu pga att jag inte vill ha träpanel på "hjässa" .
man vill ju inte ha en panel på ett "Microsoft skalle" om ni förstår vad jag menar.
Då ingår även bjälklaget. av EW typ.
Jag kan rekommendera att ni använder er av Kerto-balkar till tak då dessa är styvare och risken för sprickor i taket minskas betydligt... Om ni störs av sådant (det gör jag i mitt trähus)

Jag skulle få offerten ikväll men än har den inte dykt upp ;(
Jan har fullt upp, tyvärr och vi alla hjälper till att hålla igång honom åxå ;)

Fasaden kan göras med "ramar" (kommer inte ihåg vad det heter) runt fönster, men vi vill ha puts överallt (hellst i skarvar åxå om det hade gått).

vi tänkte även lyxa till det 2 balkonger och en vägg som blir förhöjd genom taket med hål intill balkongen.
Detta är vårt 3:e hus på 6år så nu måste allt bli rätt !

Vi är toknöjda med planlösningarna!!
Bara vi får offerten....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.