Jag vill plugga igen min gasledning till spisen för att istället installera en elspis. Jag har kontaktat en hantverkare som frågade om ventilen sitter utanför eller innanför väggen. Jag undrar om någon har erfarenhet av detta och i så fall kan se på de bilder jag bifogar om detta är ventilen eller inte.

Tacksam för svar
 
  • gasspis1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • gasspis2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut som ventilen sitter utanför väggen.
Har du kontrollerat att din kgh klara av att förse en elspis med ström?
20 A enfas eller 16 A trefas behövs.
 
Hej Skier, tack för ditt snabba svar! Är du VVS-kunnig eller har du erfarenhet av att ta bort gas i ditt hem? Jag har kollat med föreningens styrelse att det är OK med elspis. Tack för tipset!
 
Vi hade en pluggad gasledning i vår förra lgh. Vad har du för mätarsäkring till lgh och vad har huset för huvudsäkringar. Är det många lgh som går över från gas till el är servisen troligtvis inte dimensionerad för den belastningen. Får jag lite nyfiket fråga vad du har emot gas i spisen, brukar vara fler som vill ha än som inte vill ha :)?
 
Jag kan tyvärr inte så mycket om el men föreningen gjorde ett stambyte 2005. Jag har inte fått uppfattningen att det är fler i huset som skall byta från gas till el för tillfället, utan tror snarare att elspis är standard i huset idag. Problemet med gasspis är framförallt ugnen som fungerar väldigt dåligt. Jag vet att det är möjligt att behålla gashällen och ha en elugn, men där jag bor (i Malmö) tror jag även att gasspis kan vara en nackdel vid försäljning.
 
O
SKa du plugga gasen så måste det vara en behörig gaskille som pluggar den, annars lär inte din gasleverantör godkänna pluggen och du får fortsätta betala för gasen...

Och sen som alla säger här, kolla vad du har för huvudsäkring, det är viktigt att veta i fall det räcker att köra elspis med eller inte... Även om det räcker med enfas, 16A så är det inte roligt det kan då vara svårt att ha både ugn å platta på samtidigt....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.