Hej!

Jag tillträder inom kort mitt första hus och jag är totalt nybörjare på allt vad hemmafixande heter.

Jag har alltid haft väldigt stor respekt och till och med rädsla för el - det senare troligen pga av okunskap, som många rädslor.

Varje gång jag ska borra i väggar är jag rädd att jag ska borra in i en elledning, med antingen omdelbar fara för mig själv eller med risk för framtida brandrisk som följd.

Hur ska jag förhålla mig till detta? Borde jag kunna lista ut hur ledningarna är dragna i väggarna (går de exempelvis oftast längs golvet eller vid någon viss nivå)? Jag har sett att det finns enkla detektorer man kan köpa som känner av elektriska fält - är det värt att köpa en sådan?
 
Rör till eldosor dras oftast lodrätt eller vågrätt. Dvs ser du ett eluttag vid golvet kommer ledningen dit uppifrån, nerifrån eller från sidorna, ser du en dosa i takhöjd rakt ovanför är det troligt att röret går mellan dessa.
 
Fast nuförtiden dras el oftast kortaste vägen eller i alla fall i vida bågar. Det är svårt att lita ut vilken väg elen är dragen. En kabeldetektor kan vara bra att använda med. I vissa fall fungerar de bara när kretesen är sluten (från strömbrytare till lampa t.ex.) så se till att ljuset är tänt innan du letar.

Med jordfelsbrytare i anläggninge så löser relativt ofta den ut om man skadar en kabel i väggen. Det beror på vilken typ av väggmaterial man har. Elchock drabbas man i vilket fall inte av vid genomborrning av elkablar i anläggningar med jordfelsbrytare.
 
Däremot måste du låta laga kabeln där den gick sönder vilket varken är speciellt billigt eller enkelt ibland. Bättre att använda kabeldetektor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.