Roade oss i midsommarhelgen med att städa ut den gamla timrade lagården från 50-årig dynga och allsköns skräp så att vi kan nyttja den som förrådsutrymme.

För att få det lite ljusare och där inne hade vi tänkt att måla med lämplig färg och då den är målad sen tidigare så blir det ju även ett visst återställande av tidigare skick.

Min fundering är därför:

Vilken färg ska man använda Kalk eller Slamfärg alternativt något annat?

Lagården är inte putsad på insidan utan det är liggande stockar som sen tidigare är målad med vad jag gissar är kalkfärg

Tacksam för hjälpen
 
Fast i just uthus kalkade man väl ofta väggarna. Man sprutade dem med kalkfärg dels för att det gick snabbt men oxå för att det var billigt och något hygieniskt.

Slamfärg går förmodligen oxå utmärkt att använda men det beror kanske lite på hur mycket av den gamla färgen som sitter kvar, jag vet inte hur slamfärgen fäster på rester av kalkfärg. Å andra sidan går de troligen ganska lätt att tvätta eller borsta ner.
 
Sophie skrev:
Fast i just uthus kalkade man väl ofta väggarna. Man sprutade dem med kalkfärg dels för att det gick snabbt men oxå för att det var billigt och något hygieniskt.

Slamfärg går förmodligen oxå utmärkt att använda men det beror kanske lite på hur mycket av den gamla färgen som sitter kvar, jag vet inte hur slamfärgen fäster på rester av kalkfärg. Å andra sidan går de troligen ganska lätt att tvätta eller borsta ner.
Kalkfärg användes väl oftast på sten och puts. Limfärg på trä. Tiggers väggar är timrade. I familjens lagård var det limfärg på timret.
 
Ja det är nog sant att det användes mest på sten och puts. I vårt stall där en vägg är murad och putsad och de andra är brädklädda så är det kalkfärg över alla väggar samt i taket som ju oxå är brädor. Vårt stall är byggt 1937 och inte så gammalt men min mammas stall är äldre och är byggt av vanlig sten som murats samman och sen putsats på insidan. Taket är även här av trä såklart och alla ytor är kalkade.

Jag vet inte om detta var vanligt men jag antar att man tog alla ytorna med samma färg för att spara tid och pengar. Kanske är det bättre att ta limfärg till timrade väggar. Kalkfärg gärgar ju av sig en del men det gör väl limfärg oxå eller?
 
Tack¨Johan och Sophie för tipsen. Får känslan av att Limfärg eller Slamfärg blir aktuellt. Hårddraget kan man ju säga att limfärg är Kalkfärg, fast med lim i (krita och kalk är ju närbesäktade)
Möjligen skuklle man med Kalkfärgen vinna lite i att den borde ha en insektsavskräckande effekt eftersom den är basisk? Rätt eller fel?

Det luriga är ju att utrymmet är helt ouppvärmt varför jag misstänker att en limfärg kanske blir att beete sig lite lustig med skiftningar i luftfuktighet t.ex. Erfarenhet från det?
Lutar därför i dagsläget mot att måla med slamfärg eftersom vi har det på verandan i sommarstugan (liknande förutsättningar) och den färgar inte av sig....

Virrigt inlägg, jag vet, men å andra sidan är jag inte så klar i huvet för tillfället....

/Martin
 
När du talar om slamfärg, menar du då kalkfärg?

Du har rätt i att kalken är insektsdödande, därför mycket bra att använda i ladugårdar. Har ingen erfarenhet av kalkning på trä och för- eller nackdelar med det.
Även en kalkad yta ger lite skiftningar i kulör vid fuktig väderlek. Den blir lite mera genomskinlig då. Men det är absolut inget som skadar väggen eller färgen. När den torkar upp blir den helt vit igen.
 
Nej jag tror han menar "riktig" slamfärg istället för limfärg eller kalkfärg.

Då hade jag rätt i det där med att det var nåt mer hygieniskt med kalkfärg i stallar. Bra att veta säkert, jag bara hade det i bakhuvudet innan. :)

Som jag skrev ovan har vi sån färg på både trä och puts i vårt stall och min mammas stall. Nu är det i båda byggnaderna åtskilliga år sedan det kalkades om så jag vet inte hur mycket av flagningen som beror på eftersatt underhåll eller problem med att använda färgen på trä... det flagar iallafall rejält i min mammas tak. men det har ju suttit ok i 20 år innan det började flaga och det tycker jag är tillräckligt. Det blir fuktfläckar i färgen som inte ser så trevliga ut dock.
 
Jepp menade "riktig" slamfärg a'la Falu Röd fast minus det röda...
Falu Vapen Färg har ju en hel del kulörer så att få det ljust skulle inte vara några problem.
Kalkens insktsdödande egenskaper är dock ej att förakta. Så vi får väl se vad det blir. Ett annat alternativ är ju att måla med järnvitrol först och slamfärg sen. Järnvitrolen ska ju också ha en viss dödande effekt.

Som sagt utrymmet ska bli förvaring för trädgårdsredskap, ved etc så om färgen skiftar lite kvittar. Det jag är ute efter är en ekonomisk lösning för att fräscha upp utrymmet utan att skada timret och om möjligt få "skadedjursbekämpning/förebyggande" på köpet.
 
Målar du med en vit slamfärg så innehåller den redan vitriol. Vid en ljus kulör så är det zinkvitriol i, vilket ur skadedjursbekämpningssyfte borde vara bättre (giftigare) än järnvitriol.
 
Aha! Ser där, något som man inte visste! Grymt! Det gör ju att Vit slamfärg klev upp på översta platsen....

Tack Strumpa!

/Martin
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.