Har ni några erfarenheter av stålfärg vs. hammarlack? När är det bra att använda de olika?

Jag brukar måla med vanlig stålfärg... men det blir ju en rostskyddsgrund+2strykningar.... så mycket måla blir det....

Många verkar gilla hammarlack. Det räcker med en strykning. Men vad är nackdelarna? Det brukar som sagt inte inte finnas några mirakel...
 
Hammarlack tycker jag är outstanding, speciellt när det gäller mindre detaljer. Ett plåttak skulle jag aldrig ge mig på, däremot fönsterbleck och vindskiveplåtar går utmärkt. Den är något svårstruken, eftersom den ska läggas på flödigt, utan att rinna. Men när man väl lärt sig tekniken, funkar det mycket bra.
 
Håller med om att det är enkelt med hammarlack. Har inte haft några problem med ny rost med de detaljer jag målade för fem år sedan.
 
Ugglan skrev:
Har ni några erfarenheter av stålfärg vs. hammarlack? När är det bra att använda de olika?

Jag brukar måla med vanlig stålfärg... men det blir ju en rostskyddsgrund+2strykningar.... så mycket måla blir det....

Många verkar gilla hammarlack. Det räcker med en strykning. Men vad är nackdelarna? Det brukar som sagt inte inte finnas några mirakel...
Allt beror lite på vad som ska målas..? Är det plåtar som vindskivor och fönsterbleck som rör lite på sig under temperaturskiftningar så är en rostskyddsgrund med två efterföljande strykningar med vanlig akrylatfärg att föredra. Detta eftersom akrylatfärgen är mer elastisk än en renodlad metallfärg/hammarlack. Då riskerar ju inte färgskiktet att spricka.

Är det däremot gjutgärn eller järndetaljer så är Hammarlack helt suverän. Det förutsätter ju dock att man trivs med cellulosaförtunning som förtunning till färgen. Annars är ju Metallgrund & Täck att rekommendera. Där krävs endast två strykningar och sen är det klart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.