subtilis
Hej!

Jag har ett betonghus byggt 1967 där betonfasaden av tidigare ägare målats med en putsliknande strukturfärg + (troligen) diverse plastfärger av undermålig kvalitet. Platsfärg och strukturfärg släpper från underlaget på olika ställen, framförallt på utsatta delar av öst-, väst- och söderfasad.

Det lämpligaste vore nog att ta bort allt och komma ner till betongytan igen.

Är det någon som har koll på hur detta uppnås enklast och billigast? Blästring blir otroligt dyrt om man anlitar en firma. Finns det andra sätt?

(För övrigt: borde inte all plastfärg förbjudas? Det är en bottenlöst usel produkt som inte på något sätt kan ersätta traditionell färg, så varför tillåts företag lura konsumenterna med dessa färger?)
 
Du kan ju använda dig av högtryckstvätt och borste/skrapa/stålborste om du inte vill anlita en firma till att ta bort det. Det absolut viktigaste för dig nu är att blåsa av alla färg som sitter på huset och sedan måla om det.

Vad gäller akryl/latex-färger så är det väldigt bra produkter så länge man använder dom på rätt sätt och till rätt saker. I det här fallet så var det kanske inte det bästa valet av färg (är du helt säker på att det är en plastfärg?), dessutom hade de nog inte gjort ett fullgott underarbete innan de målade om.
 
subtilis
Måste det vara hetvattenshögtryckstvätt med 300 bar eller fungerar det med kallt vatten och lägre tryck?

För övrigt: på betong utomhus ska man använda silikatfärg och inget annat!
 
Redigerat:
Det finns nog inga direkt rekommenderade minsta krav på tryck eller temperaturer vad gäller högtryckstvätt.

"På betong utomhus ska man använda silikatfärg och inget annat!"
Vad grundar du det påståendet på? Det finns fruktansvärt många bra produkter för betong utomhus som inte innehåller vattenglas. Finns tex putsfärger som är minst lika difussionsöppna som silikatfärger. Men självklart är silikatfärg en bra produkt om betongen eller putsen är helt obehandlad.

Om betongen tidigare är målad med annan typ av färg eller om man inte vet vad den är målad med tidigare, vad ska man använda för typ av färg då?
 
subtilis
Jag valde att blästra bort all gammal plastfärg och puts. Fick till slut tag i ett seriöst och trevligt företag som inte kom med ockerpriser. (Vad tror byggbranschens företrädare i stort? Att de har en given rätt att bli miljonärer??? De är ju ARBETARE!!!).

Funderar på att putsa och måla med STO:s putssystem med glasfiber och silikonhartsfärg, "Lotusan". Det är ju en mineralisk produkt, i likhet med silikat.
 
Redigerat:
STO valde mina frld på sitt stenhus från början av förra seklet, söderfasaden, för två år sedan.
Hittills mycket bra resultat.
 
subtilis
Jag valde KEIM granital. Ser ut att vara en utmärkt produkt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.