Hej!
har ett uttag för rakapparat i badrummet, som då har 110 v. Är det någon annan skillnad, eller får man ansluta eltandborsten där? Eltandborsten klarar sig på 110 v...
 
Det går utmärkt att ansluta valfri apparat som fungerar på 110V och inte förbrukar mer effekt än vad uttaget ger (runt 10W, brukar stå på). Nackdelen är att uttaget brukar vara kopplat på tändtråden så borsten laddas bara när det är tänt i badrummet.
 
Nej nej nej, man MÅSTE ha ett särskilt tandborstuttag för att undvika ilningar.

Prutte
 
Staffans2000
Glöm inte heller att titta i "Svensk eltandborstnorm för småhus" där står allt du måste veta för ett säkert och lagligt brukande av eldrivna dentalvårdsprodukter, ett måste för villaägaren.
Har du den inte, kan den laddas ned från Dentaltekniksverkets hemsida. "http://www.Dentaltekniksverket.se/tryggtochforsiktigtimunnen/pdf"

Staffan
 
Redigerat:
Sedan måste uttaget och borsten följa Svensk Standard för såväl elinstallationer som dentalvårdsprodukter, uttaget vara CE-märkt och tillverkat i flouridplast samt kopplad över en speciell icke-parodontitisk dubbelfasmantlad jordfelsbrytare.;)
 
Staffans2000
Jo. Allt detta, och mycket mer finns att läsa i "Svensk eltandborstnorm för småhus", ett mycket välskrivet och lättbegripligt dokument med många illustrationer på lämpligt, contra inte lämpligt agerande under dentalsaneringsfasen. Ett undantag dock: verket förklarar inte någonstans i den 200sidiga trycksaken vad en: "icke-parodontitisk dubbelfasmantlad jordfelsbrytare"-är, det tycker jag är synd på en för övrigt utmärkt vägvisare för oss Svenska eltandborstbrukare i småhus!

En på myndigheterna besviken: Staffan
 
Redigerat:
Tack för alla oerhört givande svar! Nu är det dags för dentalsaneringen, men det får väl vänta tills jag läst normen...

/Range
 
Staffan2000 skrev:
Glöm inte heller att titta i "Svensk eltandborstnorm för småhus" där står allt du måste veta för ett säkert och lagligt brukande av eldrivna dentalvårdsprodukter, ett måste för villaägaren.
Har du den inte, kan den laddas ned från Dentaltekniksverkets hemsida. "http://www.Dentaltekniksverket.se/tryggtochforsiktigtimunnen/pdf"

Staffan
Hej Staffan.

Länken verkar inte fungera, tror du att du kan lägga upp rätt version?
Jag har inte vågat borsta tänderna på åtta dagar nu, eftersom jag är rädd att göra något olagligt. Min fru börjar klaga på att jag luktar dentalt i munnen och det börjar bli ett stort problem för mig.

/ Orolig
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.