För att det är ett elände att få dit isoleringen om de ligger på takstolarna.

(Plus att det ser tattarmässigt ut att göra så.:D OBS egna reflektioner :D:D )

Nä men seriöst så grundar det väl sig i att i de flesta beskrivningar till anbud står det att kanaler skall hålla för 80 kg:s punktbelastning,samt minst var tredje meter skall finnas ett svep bla bla bla oavsett kanalstorlek, om inte röret överstiger viss dimension, mer bla bla bla.

Detta för att man skall kunna krypa in i kanaler och rensa dom, samt att det är ett sätt att få entreprenörerna att sätta fast ventilations rören ordentligt.
( Annars skulle väl rören hänga fast var 8:nde meter eftersom uppfästningar kostar pengar.)

Som hemmapulare gör du som du vill, det är ju ditt hus. ;)
 
Okej förstår. Även om jag är en hemmapulare så vill jag bygga proffsigt och enligt gällande regler och normer. Därför vill jag förstå vad jag gör och framför allt varför.
 
Kan tänka mig att vibrationer i fläkten kan fortplanta sig i rören. Om dom då ligger mot takstolar eller dylikt så kommer det nog att låta en del. Eller? Vet inte men det känns som att det kan leda till vissa missljud.
 
Ja jo i och för sig men om man isolerar rören före man lägger dom på takstolarna så borde ju det fungera som en dämpning mellan takstol och ventilationsrör. Det i sin tur borde göra att ljudet inte transporteras därimellan. Eller tänker jag fel?
 
Ska man sätta fast ventilationsaggregatet på något speciellt sätt.

Har själv läst att det räcker med att lägga en 100mm isoleringsskiva som man sedan ställer aggregatet på för att på så sätt minimera att ljud från aggregatet transporteras i tak och väggkonstruktioner.

Jag misstänker att man också måste sätta en sorts plattform/skiva så man kan lägga isoleringen och sedan aggregatet ovanpå det. Räcker det så eller ska man sätta någon sorts gummiupphängning mellan skiva och takkonstruktionen också för att minimera ljudet från aggregatet.

Vad säger ni experter och andra med erfarenhet här på forumet?
 
Beror på hur mycket du får rum med, eller om du måste hänga det. Men ju mer avvibrerat desto bättre. Absolut bäst blir ju räknat från takstolar-->gummimatta/(vibramatta)--> formskiva---> isolering-->formskiva--> gummi matta.
Riktig överkurs är ju att ha dukstos på alla kanaler in till aggregatet, men det behövs inte.;)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.