Hade inte riktigt med tid för att så efter att matjorden lades och detta kom upp istället....
 
  • ogräs1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • ogräs2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det samma sak på båda bilderna?

Ser ut som svinmålla. Det är ett harmlöst åkerogräs. Så fort du börjar klippa din gräsmatta så kommer det att försvinna. Du kan roa dig med att dra upp det för hand och sedan kan du koka det som spenat och äta upp. Eller kör gräsklipparen över, helst innan det har bildat frön.
 
Svinmålla säger jag med, när jag var barn andvände vi det som sallad, med vinägerätt på, smakade faktiskt helt ok. Men klipp eller rensa bort det innan det går i frö helst.
 
Redigerat:
Med tanke på hur satans mycket det är så skulle jag ju kunna öppna salladsbar.... :)
 
Ja gör det, det är ju jättetrendigt nuförtiden att äta ogräs ;-)
 
Hitta detta på http://chaos.bibul.slu.se/sll/stift...g/forskningsrapport_slf/SLF98-03/SLF98-03.HTM

Inga plantor överlevde när de klipptes av under den nedersta tillväxtpunkten. För svinmålla och baldersbrå sitter den nedersta tillväxtpunkten precis under hjärtbladen, d. v. s. 10-15 mm respektive 1-3 mm ovanför markytan. Hos vitgröe sitter den nedersta tillväxtpunkten precis under markytan.
Ska iväg nu och hämta en trimmer! :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.